Jantine weet het beter schreef op 7 augustus 2024 15:46:
[...]
Bij de beursgang heb ik mij eens verdiept in het bedrijf, wat ze maken en wie erachter zitten.
Ik ben toen (gelukkig) niet ingestapt.
Ten eerste omdat ik op basis van eerdere avonturen geen vertrouwen in de persoon Bijveld heb. Ten tweede omdat ik mij afvraag of er nou echt iemand zit te wachten op die dure technologie, ok het ding was lichter dan een bus van ijzer, maar speelt dat nou echt zo’n rol bij de prestaties. Ik zou denken dat bussenland zit te wachten op “snelle accu’s” die je snel weer op pad helpen naar de volgende halte.
Verder dromen ze daar in Veghel graag internationaal, maar ten tijde van de beursgang hadden ze 350 bussen in 7 landen verkocht, dat betekent dus een totaal verwaterd klantenbestand, met ontzettend veel overhead kosten, want je moet al die landen wel bedienen met je aftersales.
Noord-Amerika is ook zo’n droom. De Amerikanen hebben de markt wat betreft publieke zaken enorm beschermd, die bus zal je dan dus daar moeten gaan bouwen,, We zien nu al hoe moeilijk ze het voor elkaar krijgen op hun thuisbasis, laat staan aan de andere kant van de vijver.
Dan blijft Europa over en daar is de concurrentie inmiddels fors. Als de grote spelers uit bijvoorbeeld Duitsland jou zat zijn, duiken ze overal met een zak geld onder de prijs door en verkoop je niets meer.