JustRevisited schreef op 11 oktober 2024 09:15:
Ruk:- Automotive operational revenue
- Uitstel productlanceringen door TT’s automotive klanten. Eerst maakt tomtom veel kosten om die klanten binnen te halen en producten te ontwikkelen samen met de R&D afdeling van een autofabrikant en vervolgens worden lanceringen uitgesteld. Kosten komen steeds verder voor de baten op die manier
- Impact op automotive backlog
Goed:- Stellar brutomarge van 87%
- Enterprise groei door hoger gebruik in
bestaande contracten die over zijn naar Orbis maps**
** Je betaalt naar gelang gebruik van de maps dus na het binnenhalen van de klant (bijvoorbeeld Australie) moet eerst het gebruik zelf toenemen, naarmate de klant de maps in haar diensten integreert en ook daadwerkelijk gebruikt. Enterprise legt wel een bodem onder de totale automotive & enterprise business op deze manier. Zoals eerder gezegd moet Enterprise de kar gaan trekken nu Automotive in het slop zit.
Neutraal- Free cashflow optisch erg positief maar komt vooral door sneller innen facturen dus onderliggend is daar niks bijzonders aan de hand
- Consumer boeit niet zo, is nu nog maar een zesde deel van de tomtom omzet. Gezien de groepsmarge van 87% moet er ook veel content en services en weinig hardware in de Consumer omzet zitten.
- Outlook herhaling met opmerking dat het aan de onderkant van de bandbreedte is. Was te verwachten
- Alle cijfers waren sowieso redelijk in lijn met analisten verwachtingen