Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.318 Posts
Pagina: «« 1 ... 161 162 163 164 165 166 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 30 oktober 2024 14:51
    Chinese autobouwer BYD boekt voor het eerst meer omzet dan Tesla
    Aangepast: 54 min geleden 1 uur geleden in Financieel

    SHENZHEN (ANP/BLOOMBERG) - De Chinese fabrikant van elektrische auto's BYD heeft in het afgelopen kwartaal voor het eerst meer omzet behaald dan de Amerikaanse concurrent Tesla.

    De omzet van China's bestverkopende autofabrikant steeg met 24 procent tot 201,1 miljard yuan, omgerekend zo'n 28,2 miljard dollar, in de drie maanden tot en met september. Tesla meldde vorige week een omzet van 25,2 miljard dollar in dezelfde periode.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/987578456...
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 november 2024 08:53
    Elektrisch rijden wordt geschiedenis, brandstofauto’s hebben de toekomst
    maarten
    Elektrische mobiliteit op batterijen is een fysisch inferieur concept. Het is ouderwets, achterhaald en weinig innovatief. Beeld: YouTube.
    Door Maarten van Andel
    7 november 2024
    Geplaatst in EnergietransitieKlimaatWetenschap

    Deel dit artikel:

    Ik heb een even serieus als welgemeend advies aan Volkswagen en de andere gerenommeerde Duitse automakers. Ze zijn in zwaar weer beland vanwege de toenemende concurrentie van Chinese elektrische auto’s. De superieure brandstofmotortechniek van onze oosterburen wordt vanwege het zelfdestructieve elektrificatiebeleid van de EU steeds minder belangrijk. De Chinezen buiten dat ten volle uit met hun voorsprong in elektrische auto’s. Daarmee zijn elektrische auto’s een ‘red ocean’ geworden, vol met capabele agressieve marktpartijen.

    Ik voorzie nochtans weinig toekomst voor elektrisch rijden. Mijn advies is om met lef in te zetten op de voorsprong in brandstofmotortechniek, en daar een nieuwe ‘blue ocean’ voor te creëren waar je het rijk alleen hebt. Zeg niet meteen dat dat een gepasseerd station is, maar probeer u voor te stellen dat dat niet zo is.

    Mijn advies is om gezamenlijk een programma te maken voor de ontwikkeling van brandstofauto’s die gemiddeld 1 op 50 rijden. Die stoten nog maar 50 gram CO2 per kilometer uit. Vervolgens zou ik samen met toonaangevende onafhankelijke wetenschappers van internationale universiteiten en instituten zoals Fraunhofer en TNO aantonen dat daarmee meer CO2 wordt bespaard dan met elektrisch rijden.
    Grote voordelen

    Toon ook aan dat het onze internationale afhankelijkheden vermindert en netcongestie tegengaat. Toon tenslotte aan dat het veel werkgelegenheid en belastinginkomsten oplevert. Mijn analyse is dat al deze dingen aantoonbaar en ook haalbaar zijn. Het zal wel vijf jaar van moed, doorzettingsvermogen en hard werken betekenen. Het alternatief is teloorgang op afbetaling, inzakkende EU-economie, groeiende afhankelijkheid van China, en toenemende milieuschade. Laten we lateraal gaan denken, in plaats van meezwemmen met de haaien.

    Ik voorzie zoals gezegd weinig toekomst voor elektrisch rijden, met name vanwege de batterijproblematiek. Elektrische mobiliteit is prima als de stroom uit een draad komt. Trein, metro, tram en trolleybus zijn efficiënt, hebben geen zware vervuilende batterijen nodig, hoeven nooit op te laden, hebben geen last van winterkou en zijn niet beperkt in actieradius.

    Auto’s, bussen en vrachtwagens daarentegen moeten honderden of zelfs duizenden kilo’s batterijen meezeulen. Die batterijen hebben een beperkte levensduur, vergen aanzienlijke oplaadtijden, doen het slecht in vrieskou, zitten vol met zeldzame giftige chemicaliën, en veroorzaken voor en na gebruik enorme milieuschade.

    Elektrische mobiliteit op batterijen is daarmee een fysisch inferieur concept. Het is ouderwets, achterhaald en weinig innovatief. Daar kan geen overtuiging, beleid of wet omheen. Het feit dat de EU vanaf 2035 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s toestaat betekent niet dat dat goed is voor milieu en klimaat, of zelfs überhaupt mogelijk is.

    Door mensen gemaakte wetten zijn feilbaar en lang niet altijd toekomstbestendig. Ze kunnen wel in tegenstelling tot natuurwetten veranderd worden als ze niet goed blijken te werken. Dat laatste gebeurt helaas nog veel te weinig. Daardoor zitten we nog steeds opgescheept met grootschalige boomverbranding en een contraproductief aardgasverbod.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 november 2024 08:53
    2)

    Ik heb al eerder een pleidooi gehouden tegen elektrische auto’s en voor superzuinige brandstofauto’s. De reacties daarop vallen uiteen in drie categorieën: mensen die het roerend met me eens zijn, mensen die zich twijfelend afvragen of het misschien toch een goed idee is, en mensen die me belachelijk proberen te maken. Die laatste groep draagt in het algemeen geen inhoudelijke argumenten aan, maar etaleert politiek correcte dogmatiek en onvermogen om kritisch te twijfelen. Het zonder inhoudelijke argumenten aanvallen van de integriteit van criticasters is helaas een beproefde tactiek in het publieke energiedebat.
    Twijfel is de sleutel tot vooruitgang

    Het is vanzelfsprekend prettig om onverbloemde bijval te krijgen, maar de twijfelaars zijn voor mij het zout in de pap. Ik begrijp met alle politieke en commerciële propaganda heel goed dat veel mensen geloven dat elektrisch rijden heilzaam is voor milieu en klimaat. Ik heb respect voor mensen die desondanks durven te twijfelen, hun persoonlijke overtuiging en politieke voorkeur kunnen parkeren, en kritische tegengeluiden serieus nemen. Die attitude is de sleutel tot maatschappelijke en wetenschappelijke vooruitgang, zo leert ook de historie.

    Ik kan veel zeggen over de mensonterende praktijken van kobaltmijnen in Congo, over de massale milieuschade van kobalt-, koper- en lithiummijnbouw, over de protesten in Noord-Portugal tegen die lithiummijnbouw, over de spontane onblusbare branden van autobatterijen, en over het feit dat steeds meer parkeergarages (onder andere bij ziekenhuizen) daarom elektrische auto’s weigeren.

    Ik kan ook veel zeggen over het feit dat elektrische auto’s helemaal niet emissievrij zijn, omdat de overgrote meerderheid van de stroom op het gekoppelde Europese hoogspanningsnet uit fossiele centrales komt. Ik kan nog veel meer zeggen over de gigantische afvalproblematiek van autobatterijen, want we weten vanuit ons afvalscheidingsbeleid allang dat elke grote en kleine batterij vol zit met giftige stoffen.

    Al die problemen zijn relevant, maar worden veronachtzaamd in het dogmatische beleid van elektrisch rijden. Nog veel relevanter is het gegeven dat elektrische auto’s niet zonder structurele aanschafsubsidies en fiscale voordelen blijken te kunnen, en dat we fysiek niet genoeg grondstoffen kunnen delven om een elektrisch wagenpark van meer dan 200 miljoen auto’s in de EU te realiseren en te onderhouden. Die twee dingen maken elektrische auto’s blijvend onhaalbaar en onbetaalbaar, en daar kan geen politicus of beleidsmaker iets aan veranderen.

    We moeten gaan beseffen dat door mensen gemaakte wetten ook door mensen veranderd kunnen worden. We moeten eveneens gaan beseffen dat we natuurwetten niet kunnen veranderen omwille van het handhaven van door mensen gemaakte wetten. We hebben het in dit verband zelfs over de fundamentele natuurwet van behoud van energie, die we allemaal kennen en ook allemaal elke dag ervaren. We weten allemaal dat niets in ons dagelijks leven vanzelf gaat bewegen, of vanzelf blijft bewegen zonder toevoer van energie.
    Energiedragers verspillen slechts energie

    We weten ook allemaal dat elektriciteit niet vanzelf uit het stopcontact komt, dat batterijen niet vanzelf opladen en dat waterstof niet vanzelf ontstaat. Hoe kan het dan dat we deze tamelijk inefficiënte dragers van energie als oplossing en zelfs als energiebron zijn gaan beschouwen? We weten toch allemaal dat de energiebronnen die deze complexe en peperdure energiedragers mogelijk maken schaars en problematisch zijn.

    Fossiele energiebronnen moeten verdwijnen, biomassa is mens- en milieuschadelijk, kernenergie is beperkt en niet alom geliefd en niemand wil een windmolen of zonnepark in zijn achtertuin. Het is verspillend en niet CO2-verlagend om de kostbare schaarse energie uit deze bronnen met forse verliezen om te zetten in elektriciteit en op te slaan in batterijen en waterstof. Elke vorm van energie-omzetting en -opslag in de keten veroorzaakt energieverlies en is er daarom één teveel. Dat is eveneens een natuurwet waar niemand omheen kan.

    Maarten van Andel is chemicus en publiceerde in 2023 Kies Wijzer Klimaat. Praktische gids voor consument en kiezer. Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal, kost €17,50
  4. forum rang 4 putdeksel 7 november 2024 09:05
    > De reacties daarop vallen uiteen in drie categorieën: mensen die het roerend met me eens zijn, mensen die zich twijfelend afvragen of het misschien toch een goed idee is, en mensen die me belachelijk proberen te maken.

    De mensen die het niet met hem eens zijn, negeert hij of beschouwt hij in de categorie "etaleert politiek correcte dogmatiek en onvermogen om kritisch te twijfelen". Want ipv het probleem "kleiner te maken" maar niet op te lossen, door minder uitstoot te ontwikkelen (zijn voorstel), zou je ook gewoon het "batterijprobleem" kunnen oplossen en een stuk beter af zijn.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 november 2024 11:28
    quote:

    putdeksel schreef op 7 november 2024 09:05:

    > De reacties daarop vallen uiteen in drie categorieën: mensen die het roerend met me eens zijn, mensen die zich twijfelend afvragen of het misschien toch een goed idee is, en mensen die me belachelijk proberen te maken.

    De mensen die het niet met hem eens zijn, negeert hij of beschouwt hij in de categorie "etaleert politiek correcte dogmatiek en onvermogen om kritisch te twijfelen". Want ipv het probleem "kleiner te maken" maar niet op te lossen, door minder uitstoot te ontwikkelen (zijn voorstel), zou je ook gewoon het "batterijprobleem" kunnen oplossen en een stuk beter af zijn.
    De toekomst ligt bij hybride voertuigen.
  6. forum rang 5 DurianCS 7 november 2024 11:34
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 7 november 2024 11:28:

    [...]

    De toekomst ligt bij hybride voertuigen.
    Helemaal mee eens, al is het maar vanwege de veel lagere milieubelasting bij productie.
  7. forum rang 8 het zwaard 7 november 2024 17:10
    quote:

    voda schreef op 7 november 2024 11:37:

    Het is jammer dat de waterstof auto totaal niet aanslaat.
    Hartstikke leuk dat BMW en Toyota nauwer gaan samenwerken, maar wat gaat dit concreet opleveren? Dat krijgen we ook te horen: in 2028 gaat BMW eindelijk hun eerste in serie geproduceerde waterstofauto introduceren. Daaruit kunnen we dus afleiden dat de iX5 Hydrogen niet in productie gaat. De auto krijgt uiteraard een brandstofcel, dus geen verbrandingsmotor die op waterstof loopt.

    Wordt het dan een apart model, zoals de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo? Nee dat niet, BMW verklapt dat de waterstofauto gebaseerd zal zijn op een bestaand model. Het is alleen nog een verrassing welke dat wordt. Misschien wel een auto die überhaupt nog niet onthuld is, want 2028 is nog ver weg.

    Uiteraard zal de gezamenlijk ontwikkelde techniek ook door Toyota gebruikt worden. Tegen die tijd kunnen we dus ook weer een nieuwe waterstofauto uit Japan verwachten. Of misschien zelfs wel meerdere.

    BMW en Toyota geloven dus nog steeds in waterstof. Sterker nog: volgens BMW zullen zij met hun auto een tijdperk inluiden van “aanzienlijke vraag” naar waterstofauto’s. We zijn benieuwd.

    Autoblog .nl
  8. JZ 7 november 2024 23:31
    quote:

    het zwaard schreef op 7 november 2024 17:10:

    Daaruit kunnen we dus afleiden dat de iX5 Hydrogen niet in productie gaat. De auto krijgt uiteraard een brandstofcel, dus geen verbrandingsmotor die op waterstof loopt.

    Waarom kan dan de iX5 Hydro niet in produktie? De brandstofcel is de voeding voor de elektromotoren.
    BMW gebruikt/gheeft gebruikt de iX als testcase voor verdergaande digitalisering en automatisering. En van daaruit e.e.a. door te sluizen naaar andere nieuwe modellen (zoals de i7). Het zou me niet verbazen dat dat model gebruikt gaat worden voor de grote test met de brandstofcel.
  9. forum rang 10 voda 13 november 2024 08:07
    9 op 10 elektrische rijders met dynamisch contract laadt alleen tijdens goedkope uren

    Bijna negen op de tien elektrische rijders met een dynamisch energiecontract laden hun elektrische auto vrijwel uitsluitend op tijdens goedkope uren. Dat blijkt uit onderzoek van Zonneplan

    Het energiebedrijf ondervroeg 651 elektrische rijders met een dynamisch energiecontract. Hierdoor ontlasten zij volgens het energiebedrijf automatisch het elektriciteitsnet tijdens de avondpiek. Bovendien, zo stelt Zonneplan, is een eigen laadpaal op deze manier in iets meer dan 2,5 jaar terug te verdienen.

    Voor meer, zie link:

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  10. forum rang 10 voda 13 november 2024 11:03
    Chinese autofabrikant komt met superbatterij: straks in één laadbeurt naar Zuid-Frankrijk
    Gert van Harskamp

    1 min geleden in Financieel

    Amsterdam - Bezitters van een elektrische auto kunnen binnenkort in één laadbeurt naar Zuid-Frankrijk rijden. De Chinese autoproducent Chery Automobile komt met een accu die een bereik heeft van 1200 kilometer. Met vijf minuten laden moet al een actieradius van 400 kilometer worden bereikt.

    Chery, het moederbedrijf van de merken Jaecoo en Omoda, stelt dat de actieradius van deze zogenoemde solid-state batterijen snel uitgebreid wordt tot zelfs 1500 kilometer. De Chinese autobouwer neemt de batterij, die onder de naam Kunpeng op de markt wordt gebracht, vanaf 2026 in serieproductie. In 2027 moet die ook grootschalig beschikbaar zijn voor de stekkerauto’s van de fabrikant.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/136155387...
  11. forum rang 8 Succes 13 november 2024 16:26
    VW launches $5.8bn tie-up with Tesla rival Rivian

    Volkswagen Group (VW) and Tesla rival Rivian have launched a joint venture, with the German car giant increasing its investment in the partnership.

    The two companies say the deal is now worth $5.8bn (£4.55bn) - up from an initial pledge from VW of $5bn. Shares in the US electric vehicle (EV) maker jumped more than 9% in after-hours trading following the announcement.

    The tie-up will see the firms sharing critical technology at a time of slowing global demand for electric cars and increased competition from Chinese rivals. The joint venture provides loss-making Rivian with a crucial source of funding as it prepares for the launch next year of its R2 model - a sports ut

    ...

    www.bbc.com/news/articles/c5yr90lmjpno
  12. forum rang 10 voda 14 november 2024 18:41
    Dit is schandalig zeg!

    Een derde van de nieuwe Europese autobatterijen verdwijnt direct naar schroothoop

    Eva Selderbeek Jan Fred van Wijnen

    In het kort
    - Veel nieuwe autobatterijen moeten meteen na de fabricage worden vernietigd omdat ze niet goed werken.
    - In Rotterdam is door een Zuid-Koreaans bedrijf een recyclefabriek gebouwd om gloednieuwe batterijen te verwerken.
    - De Europese Unie wil juist de Europese productie van batterijen stevig opvoeren, om minder afhankelijk te zijn van batterijen en grondstoffen uit China.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1537004/een-derde...
  13. forum rang 10 voda 17 november 2024 12:59
    ’Grondstoffenketen voor elektrische auto’s in het westen niet haalbaar; steeds afhankelijker van China’
    redactie DFT

    Aangepast: 42 min geleden 1 uur geleden in Financieel

    Amsterdam - Het is economisch niet haalbaar om in Europa of de Verenigde Staten een toeleveringsketen op te zetten voosterdamr kritische mineralen voor batterijproductie en elektrische auto-industrie. China zal nog lange tijd de controle daarover houden.

    Dat zegt ceo Kent Masters, van Albemarle, de grootste lithiumproducent van ter wereld, in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times. Volgens Masters is het vanwege de lage lithiumprijzen en hoge bedrijfskosten onrendabel om een toeleveringsketen van grondstoffen voor voor de elektrische auto-industrie naar het westen te verplaatsen.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/152143465...
  14. forum rang 10 voda 29 november 2024 13:46
    ‘Revolutionaire zonnelak zorgt voor tot 12.000 kilometer extra rijbereik elektrische auto’

    Mercedes-Benz wil met nieuwe technologie een flink aantal ‘gratis’ kilometers toevoegen aan de actieradius van zijn elektrische modellen. De autofabrikant wil gebruik gaan maken van lakafwerking waarin zonne-energie wordt omgezet in actieradius.

    Erik Kouwenhoven 28-11-24, 06:15 Laatste update: 28-11-24, 08:47
    Het gaat feitelijk om flinterdunne zonnepanelen, die als een pasta op op de carrosserie worden aangebracht. Daaroverheen wordt een verf op basis van nanodeeltjes aangebracht, die als beschermlaag moet dienen. De verf zou zo'n 94 procent van de invallende zonne-energie doorlaten. Het extra gewicht zou dus slechts 50 gram per vierkante meter bedragen, aldus Mercedes-Benz.

    Voor meer, zie link:

    www.ad.nl/auto/revolutionaire-zonnela...
  15. forum rang 8 Succes 29 november 2024 16:08
    'EU moet Europese auto-industrie meer steunen'

    De nieuwe Europese Commissie moet een investeringscommissie worden en moet onder meer de Europese auto-industrie steunen. Dat zegt niemand minder dan voorzitter Ursula von der Leyen in een toespraak.

    Voorafgaand aan het debat en de stemming over haar nieuwe team van 26 Eurocommissarissen in het Europees Parlement zegt Von der Leyen dat de nieuwe Europese Commissie 'een investeringscommissie' moet worden. Er moet onder andere veel meer in defensie worden geïnvesteerd, verklaarde Von der Leyen. Ook de Europese auto-industrie moet overeind blijven.

    De Duitse politica gaat leiding geven aan een strategische dialoog over de toekomst voor de auto-industrie, kondigde ze aan. "De Europese auto-industrie is onze trots. De meeste auto's moeten in Europa worden gemaakt", zei Von der Leyen.

    ....

    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eu...
  16. forum rang 10 voda 1 december 2024 17:33
    Opnieuw meer auto’s verkocht in november, vooral elektrisch en hybride in trek
    Connie de Jonge

    Vandaag, 11:31 in Financieel

    AMSTERDAM - Er zijn in november liefst 22% meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de BOVAG en RAI Vereniging. In totaal werden bijna 35.000 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Het overgrote deel van die auto’s was elektrisch of hybride.

    Ook in oktober stegen de autoverkopen al. Toen werden iets meer dan 31.000 auto’s op kenteken gezet. En ook toen waren de meeste verkochte auto’s volledig elektrisch of hybride. In nog geen vijfde van de gevallen ging het om de aanschaf van een benzinevariant, in slechts 0,6 procent om een diesel.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/215032814...
  17. JCT 2 december 2024 12:13
    Iemand hier die toevallig wat meer weet over Volvo car AB en er een mening over heeft?
  18. forum rang 10 voda 10 december 2024 18:46
    Stellantis en CATL investeren €4,1 mrd in Europese batterijfabriek

    Van onze redacteur
    Autoconcern Stellantis en de Chinese batterijfabrikant CATL hebben dinsdag aangekondigd gezamenlijk tot €4,1 mrd te investeren in de bouw van een Europese batterijfabriek. Dat schrijft zakenkrant de Financial Times.

    Met deze fabriek breiden ze de productiecapaciteiten van China op Europese bodem uit en ondersteunen ze de overstap van Stellantis naar elektrische voertuigen.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1539886/stel...
3.318 Posts
Pagina: «« 1 ... 161 162 163 164 165 166 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 6.997
AB InBev 2 5.479
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.111
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.444
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.622
Aedifica 3 900
Aegon 3.258 322.599
AFC Ajax 537 7.084
Affimed NV 2 6.287
ageas 5.844 109.883
Agfa-Gevaert 14 2.046
Ahold 3.538 74.287
Air France - KLM 1.025 34.971
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.017
Alfen 16 24.207
Allfunds Group 4 1.467
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 403
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.806
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.834 242.573
AMG 971 132.993
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.685
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 481
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.884
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 375
Arcadis 252 8.731
Arcelor Mittal 2.032 320.438
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.278
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.715
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.060
ASML 1.766 105.253
ASR Nederland 21 4.450
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 465
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.572
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.383

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 februari

    1. Beurs Shanghai gesloten (Chinees nieuwjaar)
    2. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Jap)
    3. Omzet detailhandel december (NL)
    4. Inflatie januari vlpg. (NL)
    5. Inkoopmanagersindex industrie januari (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Spa)
    7. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Ita)
    8. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Fra)
    9. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Dld)
    10. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (eur)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht