Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

14,060
  • Verschil

    +0,100 +0,72%
  • Volume

    144.299 Gem. (3M) 255,5K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG Critical Materials 2025

713 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 36 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Lamsrust 22 januari 2025 00:47
    quote:

    christo1 schreef op 21 januari 2025 20:05:

    Er gaan geruchten dat de EU met een belastingkorting komt voor de aanschaf van in Europa geproduceerde elektrische wagens en dit voor alle Europeanen.

    Dit kan wel eens de trigger worden voor lithium en dus AMG.

    Wordt vervolgd.
    www.bloomberg.com/news/articles/2025-...
  2. forum rang 8 Lepre Chaun 22 januari 2025 00:54
    Trumps terugdraaiing van elektrische voertuigen zal naar verwachting de vraag naar cruciale mineralen niet onderdrukken.

    Trumps EV-bestelling zal de vraag naar kritieke metalen niet vertragen
    Wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen neemt toe, vooral in China
    Bestuurders van de lithiumindustrie zijn optimistisch over de groeivooruitzichten

    Analisten en leiders uit de sector stellen dat het terugdraaien van de doelstellingen voor elektrische voertuigen door de Amerikaanse president Donald Trump de vraag naar lithium en andere belangrijke mineralen tijdelijk kan vertragen.
    Het is echter onwaarschijnlijk dat dit de mijnbouwsector zal hinderen nu de wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen toeneemt.

    Maar zelfs als de vraag naar elektrische voertuigen afkoelt in de op één na grootste automarkt ter wereld, verwachten analisten en experts uit de industrie dat de tractie elders meer dan goedmaakt.

    Australische lithiumproducent Liontown Resources (LTR.AX), opent nieuw tabbladzei dat de wereldwijde transitie naar elektrische voertuigen gaande was, met of zonder de Verenigde Staten.
    "Op de langere termijn denk ik niet dat het een probleem zal zijn vanwege de vraag", zei Antonino Ottaviano, CEO van Liontown, dinsdag tijdens een analistengesprek.
    Een groot deel van de groei van de EV-industrie vindt plaats in China, waar 11 miljoen voertuigen worden verkocht of 65% van de markt, terwijl Noord-Amerika goed is voor 20% van de markt, aldus leidinggevenden van Liontown tijdens het gesprek.

    Ondertussen zijn er in de rest van de wereld al 1,3 miljoen elektrische auto's verkocht en groeit de markt met 27% op jaarbasis.
    Daarmee zal de markt in minder dan twee jaar tijd betekenisvoller zijn dan de gehele Noord-Amerikaanse markt, aldus de leidinggevenden van Liontown.
    Grid-scale batterijen die dagen aan elektriciteit opslaan, worden bijvoorbeeld wereldwijd steeds populairder. Kritische metalen worden ook gebruikt om veel consumentenelektronica te bouwen, evenals computerservers die nodig zijn om de kunstmatige intelligentie-industrie van stroom te voorzien .

    www.reuters.com/markets/commodities/t...
  3. forum rang 5 Betweter 22 januari 2025 07:56
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 22 januari 2025 00:54:

    Trumps terugdraaiing van elektrische voertuigen zal naar verwachting de vraag naar cruciale mineralen niet onderdrukken.

    Trumps EV-bestelling zal de vraag naar kritieke metalen niet vertragen
    Wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen neemt toe, vooral in China
    Bestuurders van de lithiumindustrie zijn optimistisch over de groeivooruitzichten

    Analisten en leiders uit de sector stellen dat het terugdraaien van de doelstellingen voor elektrische voertuigen door de Amerikaanse president Donald Trump de vraag naar lithium en andere belangrijke mineralen tijdelijk kan vertragen.
    Het is echter onwaarschijnlijk dat dit de mijnbouwsector zal hinderen nu de wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen toeneemt.

    Maar zelfs als de vraag naar elektrische voertuigen afkoelt in de op één na grootste automarkt ter wereld, verwachten analisten en experts uit de industrie dat de tractie elders meer dan goedmaakt.

    Australische lithiumproducent Liontown Resources (LTR.AX), opent nieuw tabbladzei dat de wereldwijde transitie naar elektrische voertuigen gaande was, met of zonder de Verenigde Staten.
    "Op de langere termijn denk ik niet dat het een probleem zal zijn vanwege de vraag", zei Antonino Ottaviano, CEO van Liontown, dinsdag tijdens een analistengesprek.
    Een groot deel van de groei van de EV-industrie vindt plaats in China, waar 11 miljoen voertuigen worden verkocht of 65% van de markt, terwijl Noord-Amerika goed is voor 20% van de markt, aldus leidinggevenden van Liontown tijdens het gesprek.

    Ondertussen zijn er in de rest van de wereld al 1,3 miljoen elektrische auto's verkocht en groeit de markt met 27% op jaarbasis.
    Daarmee zal de markt in minder dan twee jaar tijd betekenisvoller zijn dan de gehele Noord-Amerikaanse markt, aldus de leidinggevenden van Liontown.
    Grid-scale batterijen die dagen aan elektriciteit opslaan, worden bijvoorbeeld wereldwijd steeds populairder. Kritische metalen worden ook gebruikt om veel consumentenelektronica te bouwen, evenals computerservers die nodig zijn om de kunstmatige intelligentie-industrie van stroom te voorzien .

    www.reuters.com/markets/commodities/t...
    Trump heeft alleen "the EV mandate" ingetrokken. Dat houdt in dat de autobedrijven geen verplichting meer hebben om een bepaald percentage EV's te maken. Biden had dat ingesteld en leidde ondermeer tot de bekende stakingen destijds.
    Het intrekken van die verplichting betekent niet dat er geen EV's meer mogen worden gemaakt. Hij laat het over aan de markt en die weten het beste wat handel is. Uiteindelijk zal er gerust een markt zijn voor de EV's in de US. Enige dat eraf is is de druk die de Democraten erop hadden gelgd.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 januari 2025 09:02
    quote:

    €URO-Trader schreef op 22 januari 2025 08:46:

    [...]alles gaat naar de filistijnen
    Dat kan kloppen, want de Filistijnen woonden vroeger op de plek die nu Gaza heet.
  5. AanDeelnemer 22 januari 2025 09:03
    Autoverkoop gaat vol in de remmen.

    Vanwege de hoge prijzen kopen we nauwelijks nog nieuwe auto's, maar blijven we twintig jaar in een oudje rijden.
    Autodealers moeten het dit jaar vooral van de leasebedrijven hebben en al helemaal als het om een elektrische auto gaat. Particulieren kiezen vanwege de hoge prijzen vaker voor een occasion of een hybride. Inmiddels is een auto 19,8 jaar oud als 'ie wordt gesloopt.

    Dat is te lezen in een studie naar de vooruitzichten voor de autobranche van ING voor 2025. De verkoop van nieuwe auto's zakt dit jaar naar verwachting van 381.000 naar 370.000 stuks. Die neergang is voor een deel een echo van de coronatijd, toen bedrijven relatief weinig zakelijke auto's kochten en er nu dus minder hoeven te vervangen. Een leasecontract is doorgaans voor drie tot vijf jaar. De verkoopcijfers zijn nog steeds mager vergeleken met 2019, toen er 446.000 nieuwe auto's werden verkocht.

    Maar de dalende verkoop komt ook door de prijs. Gemiddeld kostte een nieuwe auto vorig jaar 48 mille, en een gemiddelde elektrische auto 52.500 euro. Een nieuwe auto is voor heel veel mensen domweg veel te duur. De hoge prijs van nieuwe auto's vergeleken met buurlanden is een langjarige klacht van de autobranche. Zij wijzen naar de hoge autobelastingen in Nederland waardoor het Nederlandse wagenpark oud is en daardoor minder schoon dan zou kunnen.

    Particulieren kiezen ervoor om langer door te rijden en schuiven de overstap naar elektrisch voor zich uit. Die keuze wordt nog eenvoudiger doordat de prijzen van tweedehandsauto's naar verhouding lager zijn dan vorig jaar. Wat volgens ING ook meespeelt in de aarzeling om een nieuwe auto te kopen: de files. In 2024 was het fileleed vele procenten hoger dan een jaar eerder.

    Bejaard wagenpark
    ING constateert dat het autobezit met 9 miljoen exemplaren op recordhoogte zit, maar dat de vernieuwing en dus de vergroening juist heel langzaam gaat. Liefst 27 procent van de auto's is ouder dan 15 jaar, dat was tien jaar geleden nog maar 17 procent. De gemiddelde leeftijd van een auto is 12 jaar en pas met 19,8 jaar belandt een doorsnee auto op de sloop, dat is dik twee jaar ouder dan tien jaar geleden. Niet eerder werden auto's zo oud. Dat bejaarde wagenpark is niet per definitie ongunstig voor de autobranche want doordat de auto's op de Nederlandse wegen op leeftijd komen, is er ook meer onderhoud nodig. En door de behoefte aan tweedehandsauto's kan de occasionhandel een goed jaar tegemoet zien.

    Nieuwe auto's zijn vooral weggelegd voor zakelijke rijders. Liefst 65 procent van de nieuw verkochte auto's zijn zakelijke aankopen, en voor elektrisch ligt dat nog een dikke 10 procent hoger. ING heeft dat percentage afgelopen jaren zien stijgen als gevolg van forse prijsstijgingen, weinig kleine middenklasseauto's en aarzelingen over elektrisch rijden.

    ,,Het zakelijke aandeel neemt in 2025 naar verwachting ook verder toe, zeker bij de aanschaf van elektrisch'', meldt ING. ,,De instroom van nieuwe auto's is daarmee zeer afhankelijk van de het bedrijfsleven, meer dan in omringende landen.'' Door de krapte op de arbeidsmarkt, blijft een leaseauto een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor nieuw personeel.

    Er rijden inmiddels 865.000 zakelijke leaseauto's in Nederland; dat zijn er 125.000 meer dan in 2019. Ook particulieren leasen steeds meer. Er zijn 248.000 private leaseauto's; 60.000 meer dan in 2019. Autodealers zullen dit jaar zien dat vier op de tien nieuwe auto's volledig elektrisch zijn, verwacht ING. De groei in het marktaandeel heeft vooral te maken met de bijtelling voor het privégebruik van een leaseauto. Voor een volledige elektrische is dat dit jaar nog 17 procent, maar in 2026 stijgt dat naar de algemene 22 procent waardoor het rijden van een elektrische auto van de zaak dus duurder wordt. Bovendien proberen bedrijven hun CO2-uitstoot te beperken door personeel elektrisch te laten rijden.

    Over het algemeen blijft het tobben met de nieuwverkoop. Vorig jaar eindigde met een klein plusje ingegeven door het feit dat er vorig jaar voor het laatst aankoopsubsidie voor een elektrische auto beschikbaar was en dit jaar koopbelasting, de zogeheten bpm, voor elektrische auto's betaald moet worden. Per auto 667 euro. Door eind vorig jaar nog snel die auto aan te schaffen was er een voordeel te behalen. Uit onderzoek van ANWB bleek al eerder dat elektrisch rijden voor de particulier geen financieel voordeel meer biedt en ook ING denkt dat particulieren het af laten weten. Dit jaar moet voor een elektrische auto voor het eerst ook wegenbelasting betaald worden, ook al is het maar een kwart van het reguliere tarief. Die korting op de motorrijtuigenbelasting wordt komende jaren minder, waardoor elektrisch rijden voor particulieren financieel nog minder interessant wordt.

    Alleen door de introductie van goedkopere elektrische auto's is het tij te keren, denkt ING. Die komen er wel aan, zoals de Renault R5, VW ID.2 en Kia EV2. Nog een lichtpuntje: ook de batterijprijzen blijven dalen, waardoor de elektrische auto's uiteindelijk toch goedkoper kunnen worden.

    Thuis laden goedkoopst
    Wat ook speelt, zijn de kosten van het laden. Snelladen langs de snelweg is nu bijna even duur als rijden op benzine, bijna 12 euro per 100 kilometer. Wie elektrisch rijdt én thuis de ruimte heeft voor een eigen laadpaal is nog altijd heel goedkoop uit: ruim 4 euro per 100 kilometer.
  6. Douwes 22 januari 2025 09:09
    Lekker voorspelbaar dit. Een beetje slecht nieuws en alle registers worden opengetrokken om de koers dik naar beneden te duwen.
  7. SRD 22 januari 2025 09:12
    quote:

    Douwes schreef op 22 januari 2025 09:09:

    Lekker voorspelbaar dit. Een beetje slecht nieuws en alle registers worden opengetrokken om de koers dik naar beneden te duwen.
    En dan nog te bedenken dat dit gebeurt met aandelen die helemaal niet bestaan!
  8. forum rang 8 Lepre Chaun 22 januari 2025 09:41
    quote:

    Douwes schreef op 22 januari 2025 09:09:

    Lekker voorspelbaar dit. Een beetje slecht nieuws en alle registers worden opengetrokken om de koers dik naar beneden te duwen.
    China ziet een opleving in de verkoop van elektrische auto's, terwijl auto's met benzinemotor dalen.

    Uit cijfers uit de sector blijkt dat de verkoop van alle soorten elektrische voertuigen in China vorig jaar met meer dan 40% is gestegen, terwijl de verkoop van auto's op benzine juist is gedaald.

    Vorig jaar werden er in totaal 31,4 miljoen voertuigen verkocht in de grootste markt ter wereld, gemeten naar omzet. Dat is een stijging van 4,5% ten opzichte van een jaar eerder, zo meldde de China Association of Automobile Manufacturers.

    De omzetgroei was groter dan de productie, die met 3,7% steeg.

    De Chinese export van personenauto's steeg in 2024 met bijna 20%, naar bijna vijf miljoen voertuigen. Daarvan bereikte de export van wat China "nieuwe energievoertuigen" noemt, waaronder batterij-EV's, brandstofcelauto's en plug-in hybrides - elektrische voertuigen met een kleine benzinemotor als back-up voor de batterijen - 1,28 miljoen Dat was een stijging van 6,7% ten opzichte van 2023.

    De dalende vraag naar auto's op brandstof is een harde klap voor buitenlandse autofabrikanten zoals Volkswagen AG en Nissan Motor Corp., die al jaren rekenen op een sterke vraag in China om hun winst te vergroten.

    Ze zijn druk bezig om elektrische voertuigen te ontwikkelen voor de Chinese markt. Honda en Nissan hebben onlangs plannen aangekondigd om te fuseren, deels om de uitdaging van de opkomende EV-makers in China aan te gaan.

    Gewoon overdreven deze koerssloop terwijl veel staten in USA gewoon door gaan met EV .
  9. forum rang 4 Madafaka 22 januari 2025 09:57
    Uhm... dit Trump nieuws is toch al maanden oud, nieuw is alleen dat ie het decreet getekend heeft.
    Heeft Heinz een griepje?
  10. forum rang 4 Mrs. Smith 22 januari 2025 10:05
    Ben benieuwd naar de veranderingen in percentages bij het shortersgilde die het aandeel volledig maar dan ook volledig in de tang hebben. Wacht met smart op een sterke partij die eens in gaat stappen om ze het deksel op de neus te geven ..... :) :) #langeadem
  11. SRD 22 januari 2025 10:08
    quote:

    Mrs. Smith schreef op 22 januari 2025 10:05:

    Ben benieuwd naar de veranderingen in percentages bij het shortersgilde die het aandeel volledig maar dan ook volledig in de tang hebben. Wacht met smart op een sterke partij die eens in gaat stappen om ze het deksel op de neus te geven ..... :) :) #langeadem
    Ik raad mogelijke VEB leden aan om aan deze vereniging te vragen het verbieden van naked shortselling als speerpunt van hun beleid te maken. Mij is het niet gelukt en heb derhalve het lidmaatschap opgezegd.
  12. forum rang 8 Lepre Chaun 22 januari 2025 10:10
    quote:

    Madafaka schreef op 22 januari 2025 09:57:

    Uhm... dit Trump nieuws is toch al maanden oud, nieuw is alleen dat ie het decreet getekend heeft.
    Heeft Heinz een griepje?
    Ja en zelfs als je al dit niet weet als Markt .” Hoewel er geen Biden-mandaat is om de aankoop van elektrische auto’s af te dwingen.
    Het bevel van Trump, getiteld ‘Unleashing American Energy’, herroept een niet-bindend doel van Biden dat elektrische auto’s de helft van de nieuwe auto’s zullen uitmaken die tegen 2030 worden verkocht.
    De keuze is dus gewoon aan de consument .
  13. Het mannetje van de radio 22 januari 2025 10:20
    Voor fabrikanten is het ook erg duur om meerdere soorten productielijnen actief te houden. Dus als ze eenmaal richting EV's bewegen, wordt dat de standaard. Ik denk dat het effect van het besluit van Trump, daarop niet heel groot is. Ik verwacht meer invloed op de koers van grondstoffen etc. van heffingen en tarieven.

    De getrainde AMG-aandeelhouder wordt echter niet heel warm of koud van deze koersbeweging. Vorige week mooie plus op geen nieuws. En vandaag (tot nu dan) een flinke min op geen nieuws. Just a regular day at the AMG Office.
  14. forum rang 5 xof 22 januari 2025 10:24
    Ik ben misschien geen getrainde aandeelhouder, maar ik snap niet waarom er zo 6% afgaat, ik kan de aanleiding niet vinden.
  15. forum rang 6 Fox WIld 22 januari 2025 10:30
    quote:

    Het mannetje van de radio schreef op 22 januari 2025 10:20:

    Voor fabrikanten is het ook erg duur om meerdere soorten productielijnen actief te houden. Dus als ze eenmaal richting EV's bewegen, wordt dat de standaard. Ik denk dat het effect van het besluit van Trump, daarop niet heel groot is. Ik verwacht meer invloed op de koers van grondstoffen etc. van heffingen en tarieven.

    De getrainde AMG-aandeelhouder wordt echter niet heel warm of koud van deze koersbeweging. Vorige week mooie plus op geen nieuws. En vandaag (tot nu dan) een flinke min op geen nieuws. Just a regular day at the AMG Office.
    Vorige week ook + 11% zonder aanleiding, daarvan leveren we nu ruim de helft weer in.
    You win some, you lose some...
  16. forum rang 6 Just lucky 22 januari 2025 10:40
    Gewoon realiteitszin, de prijzen liggen op hun gat en dat zal voor de komende jaren vermoedelijk zo blijven. De productie van grondstoffen is nl. groot en de vraag e-mobiliteit blijft achter. Mogelijk dat de zaken anders liggen omstreeks 2030.
  17. [verwijderd] 22 januari 2025 10:41
    quote:

    xof schreef op 22 januari 2025 10:24:

    Ik ben misschien geen getrainde aandeelhouder, maar ik snap niet waarom er zo 6% afgaat, ik kan de aanleiding niet vinden.
    Aankomende importheffingen Trump.
    Deze man is een drama voor de wereldeconomie.
713 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 36 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 februari

    1. Beurs Shanghai gesloten (Chinees nieuwjaar)
    2. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Jap)
    3. Omzet detailhandel december (NL)
    4. Inflatie januari vlpg. (NL)
    5. Inkoopmanagersindex industrie januari (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Spa)
    7. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Ita)
    8. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Fra)
    9. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Dld)
    10. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (eur)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht