Benjamin G. schreef op 5 februari 2025 18:23:
Oké frustrerend het is. Ik ga niet meedoen in de dis van Goddijn. Genoeg over gezegd. Gewoon niet congruent in uitspraken en zonder enige gene acterend naar de aandeelhouder. Vooral het ontbreken van een goede toelichting is frustrerend.
We weten dus niet of er uit wordt gegaan van vraaguitval, van 400 miljoen of dat er nieuwe deals zijn. Orderboek van 2,5 terug naar 2,1, daar waar je groei verwacht.
Nogmaals marktaandeel is interessant. Zie investor presentation Q4 2024, van 26 november.
corporate.tomtom.com/investors/financ...Met addressable market en de autofabrikanten waaraan geleverd wordt. 4 miljard directly addressable. Dan wil ik weten hoeveel marktaandeel voor TomTom en groei je in marktaandeel!
Wie heeft bedacht de outlook op het orderboek te baseren. Dat is een slag in de lucht. Wel de beste slag in de lucht die ze blijkbaar kunnen maken. Maar goed. Het vertelt dus niets over de concurrentiepositie en of ze opgelijnd staan te profiteren van een groeiende markt.
Dat orderboek, waar de outlook dus van is afgeleid, dient als indicator. De bandbreedte van de outlook is gebaseerd op een orderboek van 1900 tot en met 2300 miljoen. Pak je van die 1900 de 14% dan zit je aan de onderkant van de outlook. De bovenkant is dus 14% van die 2300 miljoen. Met Enterprise op 170 miljoen en neem voor consumer een 75 miljoen. Het is niet ingewikkeld.
Oh ja en er komen dus geen deals meer bij in 2025, want als je die verwachting wel had dan was de bandbreedte van de outlook hoger geweest.
Wim Gille heeft vragen gesteld. Je kunt het terugluisteren in de webcast. Goddijn: eh ja Enterprise groeit, eh ja laatste kwartaal x4, eh geen commentaar op hoeveel het groeit.
Andere vraag van Wim Gille: als de vooruitzichten troebel zijn en niemand weet het, waarom geef je dan een outlook?
Zo simpel kan het dus ook zijn.
Over twee maanden weten we meer als de mist is opgeklaard. Blijkt het toch allemaal minder erg te zijn als de OEM'ers hun zin hebben gekregen van Von der Leyen.
Succes, wijsheid en geluk voor de kopers vandaag.