Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,115
  • Verschil

    -0,105 -2,01%
  • Volume

    1.459.832 Gem. (3M) 205,4K
  • Bied

    5,040  
  • Laat

    5,190  
+ Toevoegen aan watchlist

Raakt kredietcrisis Tomtom?

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 oktober 2008 21:09
    Tomtom kocht Tele Atlas en leende daarvoor een flink bedrag van banken, tegen strenge voorwaarden. Het is de vraag of het navigatiebedrijf kan blijven voldoen aan die eisen, gegeven de zwakke economie als gevolg van de kredietcrisis.
    Service

    Zo nee, dan zou dat kunnen betekenen dat Tomtom snel met cash geld over de brug moet komen. Dat is een keiharde voorwaarde. Tomtom zal moeten bijstorten als de netto schulden van het bedrijf groter worden dan drie keer de operationele winst, stellen analisten.

    Tomtom zal dat op korte termijn alleen kunnen doen door aandelen uit te geven - een weinig aanlokkelijk perspectief, in het huidige marktklimaat.

    En dat terwijl de afgesproken grens mogelijk al in het vierde kwartaal bereikt wordt, zo waarschuwen bedrijfsanalisten van verschillende banken bijna unaniem.

    Tomtom ging een lening aan van 1,59 miljard euro, om de overname van Tele Atlas te kunnen financieren. Het navigatiebedrijf betaalde 2,9 miljard euro voor de maker van digitale navigatiekaarten.

    Tomtom had aan het einde van het tweede kwartaal een netto schuld van 1,29 miljard euro. In 2007 was de omzet 1,7 miljard euro, met een operationele winst van 430 miljoen euro.

    Een analist van JP Morgan vindt dat Tomtom veel te veel met geleend geld gefinancierd is, en dat terwijl het bedrijf de verkopen van producten op een hoog peil moet houden om die leningen te kunnen blijven financieren.

    Een collega van Goldman Sachs was het roerend met hem eens. Ook een analist van SNS Securities ziet het somber in voor Tomtom.

    In een verslechterende economie zijn gadgets als navigatie-apparaten de eerste zaken waarop consumenten bezuinigen. Dat zal ook Tomtom merken nu de economie de komende kwartalen zwak zal blijken te zijn.

    En zakt de verkoop van producten in, of gaan consumenten alleen nog maar voor de goedkoopste Tomtom-spullen, dan merkt het navigatiebedrijf dat meteen in zijn operationele winst. Die daalt, waardoor de schuld verhoudingsgewijs oploopt.

    "Ik zie voor de nabije toekomst vervelende verrassingen voor Tomtom", zei een analist. "Ik kan me eigenlijk nauwelijks lichtpuntjes voorstellen in dit economische klimaat."

    "De kans is groot dat Tomtom al in het vierde kwartaal de voorwaarden van het bankconvenant breekt. Dan zal het bedrijf maatregelen moeten nemen die een negatieve uitwerking gaan hebben op de beurkoers."

    Daarmee hint de analist op verwatering, als gevolg van een aandelenuitgifte.

    Slechts enkelen durven optimistisch te zijn over Tomtom. Wing-Yen Choi van Theodoor Gilissen ziet het nog niet zo duister in.

    "Wat betreft de economie, zijn er al stappen genomen door overheden. De markt zal verbeteren, het vertrouwen in de economie zal terugkeren. Daarom denk ik dat het in het vierde kwartaal wel mee zal vallen voor Tomtom."

    Mocht dit toch niet het geval zijn, dan voorziet Choi twee scenario's. Eén waarin Tomtom hard gaat snijden in de uitgaven, om zo de kostenbasis te verlagen en de operationele winst te verhogen. Dat zal onvermijdelijk ook gevolgen hebben voor de sales- en marketingafdelingen, en die zijn hard nodig om producten aan de man te brengen.

    Een ander scenario is de uitgifte van nieuwe aandelen. Aangezien Tomtom sinds 1 januari van dit jaar al 83 procent van zijn beurswaarde is kwijtgeraakt op de AEX, lijkt dat niet bepaald een optie waar aandeelhouders op zitten te wachten.

    www.z24.nl/bedrijven/detail_groothand...

    Gr,
    M041.
  2. [verwijderd] 15 oktober 2008 23:51
    Gewoon doen. What going down,is going up. Nu toch al van €63 naar €7 . IS dus nog 10% . AAndelen drukken en de strijd voort zetten. Tom Tom zal de markt verslaan.
  3. [verwijderd] 15 oktober 2008 23:59
    Zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat consumenten over de hele wereld (ook zij in groeimarkten waar de penetratie van navigatiesystemen niet zo hoog is als in koploper Nederland) ten tijde van een recessie weigeren om nog langer navigatiesystemen te kopen. Ik beschouw het als een tamelijk essentiële voorziening die een hoop tijd, ergernis en voor veel personen ook geld bespaart.

    Telkens worden in veel van de onheilsvoorspellingen navigatiesystemen als 'gadgets' bestempeld, daarmee implicerend dat het om overbodige luxe-artikelen zou gaan. Rijden deze mensen geen auto ofzo?
  4. FEARmyBEER 16 oktober 2008 00:08
    quote:

    Femme schreef:

    Zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat consumenten over de hele wereld (ook zij in groeimarkten waar de penetratie van navigatiesystemen niet zo hoog is als in koploper Nederland) ten tijde van een recessie weigeren om nog langer navigatiesystemen te kopen. Ik beschouw het als een tamelijk essentiële voorziening die een hoop tijd, ergernis en voor veel personen ook geld bespaart.

    Telkens worden in veel van de onheilsvoorspellingen navigatiesystemen als 'gadgets' bestempeld, daarmee implicerend dat het om overbodige luxe-artikelen zou gaan. Rijden deze mensen geen auto ofzo?
    Als je altijd rijdt in een bekende omgeving, of als je niet met je tijd mee gaat dan is het toch echt overbodige luxe. Maar het bespaart zeker tijd en op termijn ook geld als je een goed navigatiesysteem hebt. Dus ik deel je mening wel dat het niet echt een luxe-artikel is.
  5. [verwijderd] 16 oktober 2008 18:13
    raakt de kredietcrisis tomtom? zo te zien niet!

    1 jaar terug nog op 70 nu op 7.......binnenkort 70 ct?

    en we horen maar niets over die schuld...............

    management is zwak, man kom nu eens met een bericht klootjoker.
  6. [verwijderd] 18 oktober 2008 19:04

    raakt de kredietcrisis tomtom? zo te zien wel!

    Natuurlijk raakt de crisis T2....
    T2 is voor een zeer groot deel afhankelijk van de autoindustrie....en laat die industrie nou in elkaar zijn gestort...afhankelijk van het werelddeel met zo'n 20 to 40%!!! De grootste leverancier General Motors staat op het punt om failliet te gaan (lees de bladen/paginas op internet). Natuurlijk heeft dit effect op T2. Ook al is dit in-direct.

    Het is gewoon even afwachten...totdat de storm even voorbij trekt....het komt goed uiteindelijk....navigatie is geintroduceerd en dient nu het gemak van de mensheid....en gaat nooit meer weg. Dat is gewoon een feit. Dat het weer goed komt staat gewoon vast. Dus beste mensen niet gek gaan en doen en gewoon afwachten...T2 is er voor de lange termijn. Succes.
  7. [verwijderd] 25 oktober 2008 00:10
    Weet niet of je het weet. TomTom past perfect in 2de handsauto's. In nieuwe worden ze al standaard ingebouwd. Nieuwe auto's daalt. Dus koop een TomTom bij een 2de handsje.Leuk hebbedingetje,net als een I-phone etc. Gewoon makkelijk.
  8. [verwijderd] 25 oktober 2008 01:31
    En wat betreft de aanschaf van nieuwe auto's denk ik dat kopers en leaserijders eerder zullen besparen op een duur af-fabriek systeem en in plaats daarvan een tomtommetje zullen aanschaffen. Qua price/performance is een TomTom onverslaanbaar vergeleken met fabriekssystemen van soms 3500 euro.

    Wat ik niet snap is waarom TomTom niet meer houders en inbouwkits op de markt brengt om het apparaat subtiel op een dashboard weg te werken, zodat je een TomTom in een nette middenklasser kunt onderbrengen zonder het interieur totaal te ontsieren.
9 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 februari

    1. Beurs Shanghai gesloten (Chinees nieuwjaar)
    2. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Jap)
    3. Omzet detailhandel december (NL)
    4. Inflatie januari vlpg. (NL)
    5. Inkoopmanagersindex industrie januari (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Spa)
    7. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Ita)
    8. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Fra)
    9. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Dld)
    10. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (eur)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht