Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Raakt kredietcrisis Tomtom?

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 oktober 2008 21:09
    Tomtom kocht Tele Atlas en leende daarvoor een flink bedrag van banken, tegen strenge voorwaarden. Het is de vraag of het navigatiebedrijf kan blijven voldoen aan die eisen, gegeven de zwakke economie als gevolg van de kredietcrisis.
    Service

    Zo nee, dan zou dat kunnen betekenen dat Tomtom snel met cash geld over de brug moet komen. Dat is een keiharde voorwaarde. Tomtom zal moeten bijstorten als de netto schulden van het bedrijf groter worden dan drie keer de operationele winst, stellen analisten.

    Tomtom zal dat op korte termijn alleen kunnen doen door aandelen uit te geven - een weinig aanlokkelijk perspectief, in het huidige marktklimaat.

    En dat terwijl de afgesproken grens mogelijk al in het vierde kwartaal bereikt wordt, zo waarschuwen bedrijfsanalisten van verschillende banken bijna unaniem.

    Tomtom ging een lening aan van 1,59 miljard euro, om de overname van Tele Atlas te kunnen financieren. Het navigatiebedrijf betaalde 2,9 miljard euro voor de maker van digitale navigatiekaarten.

    Tomtom had aan het einde van het tweede kwartaal een netto schuld van 1,29 miljard euro. In 2007 was de omzet 1,7 miljard euro, met een operationele winst van 430 miljoen euro.

    Een analist van JP Morgan vindt dat Tomtom veel te veel met geleend geld gefinancierd is, en dat terwijl het bedrijf de verkopen van producten op een hoog peil moet houden om die leningen te kunnen blijven financieren.

    Een collega van Goldman Sachs was het roerend met hem eens. Ook een analist van SNS Securities ziet het somber in voor Tomtom.

    In een verslechterende economie zijn gadgets als navigatie-apparaten de eerste zaken waarop consumenten bezuinigen. Dat zal ook Tomtom merken nu de economie de komende kwartalen zwak zal blijken te zijn.

    En zakt de verkoop van producten in, of gaan consumenten alleen nog maar voor de goedkoopste Tomtom-spullen, dan merkt het navigatiebedrijf dat meteen in zijn operationele winst. Die daalt, waardoor de schuld verhoudingsgewijs oploopt.

    "Ik zie voor de nabije toekomst vervelende verrassingen voor Tomtom", zei een analist. "Ik kan me eigenlijk nauwelijks lichtpuntjes voorstellen in dit economische klimaat."

    "De kans is groot dat Tomtom al in het vierde kwartaal de voorwaarden van het bankconvenant breekt. Dan zal het bedrijf maatregelen moeten nemen die een negatieve uitwerking gaan hebben op de beurkoers."

    Daarmee hint de analist op verwatering, als gevolg van een aandelenuitgifte.

    Slechts enkelen durven optimistisch te zijn over Tomtom. Wing-Yen Choi van Theodoor Gilissen ziet het nog niet zo duister in.

    "Wat betreft de economie, zijn er al stappen genomen door overheden. De markt zal verbeteren, het vertrouwen in de economie zal terugkeren. Daarom denk ik dat het in het vierde kwartaal wel mee zal vallen voor Tomtom."

    Mocht dit toch niet het geval zijn, dan voorziet Choi twee scenario's. Eén waarin Tomtom hard gaat snijden in de uitgaven, om zo de kostenbasis te verlagen en de operationele winst te verhogen. Dat zal onvermijdelijk ook gevolgen hebben voor de sales- en marketingafdelingen, en die zijn hard nodig om producten aan de man te brengen.

    Een ander scenario is de uitgifte van nieuwe aandelen. Aangezien Tomtom sinds 1 januari van dit jaar al 83 procent van zijn beurswaarde is kwijtgeraakt op de AEX, lijkt dat niet bepaald een optie waar aandeelhouders op zitten te wachten.

    www.z24.nl/bedrijven/detail_groothand...

    Gr,
    M041.
  2. [verwijderd] 15 oktober 2008 23:51
    Gewoon doen. What going down,is going up. Nu toch al van €63 naar €7 . IS dus nog 10% . AAndelen drukken en de strijd voort zetten. Tom Tom zal de markt verslaan.
  3. [verwijderd] 15 oktober 2008 23:59
    Zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat consumenten over de hele wereld (ook zij in groeimarkten waar de penetratie van navigatiesystemen niet zo hoog is als in koploper Nederland) ten tijde van een recessie weigeren om nog langer navigatiesystemen te kopen. Ik beschouw het als een tamelijk essentiële voorziening die een hoop tijd, ergernis en voor veel personen ook geld bespaart.

    Telkens worden in veel van de onheilsvoorspellingen navigatiesystemen als 'gadgets' bestempeld, daarmee implicerend dat het om overbodige luxe-artikelen zou gaan. Rijden deze mensen geen auto ofzo?
  4. FEARmyBEER 16 oktober 2008 00:08
    quote:

    Femme schreef:

    Zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat consumenten over de hele wereld (ook zij in groeimarkten waar de penetratie van navigatiesystemen niet zo hoog is als in koploper Nederland) ten tijde van een recessie weigeren om nog langer navigatiesystemen te kopen. Ik beschouw het als een tamelijk essentiële voorziening die een hoop tijd, ergernis en voor veel personen ook geld bespaart.

    Telkens worden in veel van de onheilsvoorspellingen navigatiesystemen als 'gadgets' bestempeld, daarmee implicerend dat het om overbodige luxe-artikelen zou gaan. Rijden deze mensen geen auto ofzo?
    Als je altijd rijdt in een bekende omgeving, of als je niet met je tijd mee gaat dan is het toch echt overbodige luxe. Maar het bespaart zeker tijd en op termijn ook geld als je een goed navigatiesysteem hebt. Dus ik deel je mening wel dat het niet echt een luxe-artikel is.
  5. [verwijderd] 16 oktober 2008 18:13
    raakt de kredietcrisis tomtom? zo te zien niet!

    1 jaar terug nog op 70 nu op 7.......binnenkort 70 ct?

    en we horen maar niets over die schuld...............

    management is zwak, man kom nu eens met een bericht klootjoker.
  6. [verwijderd] 18 oktober 2008 19:04

    raakt de kredietcrisis tomtom? zo te zien wel!

    Natuurlijk raakt de crisis T2....
    T2 is voor een zeer groot deel afhankelijk van de autoindustrie....en laat die industrie nou in elkaar zijn gestort...afhankelijk van het werelddeel met zo'n 20 to 40%!!! De grootste leverancier General Motors staat op het punt om failliet te gaan (lees de bladen/paginas op internet). Natuurlijk heeft dit effect op T2. Ook al is dit in-direct.

    Het is gewoon even afwachten...totdat de storm even voorbij trekt....het komt goed uiteindelijk....navigatie is geintroduceerd en dient nu het gemak van de mensheid....en gaat nooit meer weg. Dat is gewoon een feit. Dat het weer goed komt staat gewoon vast. Dus beste mensen niet gek gaan en doen en gewoon afwachten...T2 is er voor de lange termijn. Succes.
  7. [verwijderd] 25 oktober 2008 00:10
    Weet niet of je het weet. TomTom past perfect in 2de handsauto's. In nieuwe worden ze al standaard ingebouwd. Nieuwe auto's daalt. Dus koop een TomTom bij een 2de handsje.Leuk hebbedingetje,net als een I-phone etc. Gewoon makkelijk.
  8. [verwijderd] 25 oktober 2008 01:31
    En wat betreft de aanschaf van nieuwe auto's denk ik dat kopers en leaserijders eerder zullen besparen op een duur af-fabriek systeem en in plaats daarvan een tomtommetje zullen aanschaffen. Qua price/performance is een TomTom onverslaanbaar vergeleken met fabriekssystemen van soms 3500 euro.

    Wat ik niet snap is waarom TomTom niet meer houders en inbouwkits op de markt brengt om het apparaat subtiel op een dashboard weg te werken, zodat je een TomTom in een nette middenklasser kunt onderbrengen zonder het interieur totaal te ontsieren.
9 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.087
AB InBev 2 5.525
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.810
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.756
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.757
Aedifica 3 923
Aegon 3.258 322.942
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.895
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.343
Air France - KLM 1.025 35.189
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.043
Alfen 16 25.002
Allfunds Group 4 1.509
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.825
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.470
AMG 971 133.916
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.698
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.027
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.787
Arcelor Mittal 2.034 320.835
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.328
Aroundtown SA 1 220
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.416
ASML 1.766 108.562
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 521
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.688
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.406

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 maart

    1. Air France-KLM Q4-cijfers
    2. Lufthansa Q4-cijfers
    3. Deutsche Post Q4-cijfers
    4. Merck KGaA Q4-cijfers
    5. Zalando Q4-cijfers
    6. Eurocommercial Properties Q4-cijfers
    7. Detailhandelsverkopen januari (eur)
    8. Macy's Q4-cijfers
    9. JD.com Q4-cijfers
    10. Kroger Q4-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht