Pokerface schreef:
Een paar jaar terug heb ik hier een topic geplaatst voor de (nieuwe) aandeelhouders van Antonov. Ik gaf daarin mijn kijk op de situatie van Antonov destijds. Die was in mijn ogen rooskleurig. Helaas was mijn blik te rooskleurig... Na een reeks van berichten deze maand vind ik het tijd voor een nieuw topic. Of ik deze keer dichter bij de waarheid zit, zal de tijd leren. Het is mijn kijk op het heden en de toekomst.
Antonov steunt op drie pijlers:
A) De TX6 automatische versnellingsbak
B) De AMM met een reeks van mogelijkheden
C) De 4-speed
Om met het gemakkelijkste te beginnen: de 4-speed. Een tijdje terug is er gemeld dat er hernieuwde interesse was voor deze bak vanuit minder ontwikkelde landen. Deze 4-speed is eigenlijk een oud product van Antonov waar destijds geen interesse voor was en die niet aan de eisen van autofabrikanten voldeed. In feite is het een AMM 4-speed. Antonov heeft ook aangegeven dat men niet de middelen heeft om op drie fronten onderzoek te doen, zonder dat hier inkomsten tegenover staan. Men wil van het imago van eeuwige onderzoeker zonder werkend product af. Tenzij er partijen zijn die de ontwikkelingen aan deze 4-speed willen financieren, blijft dit project in de ijskast staan. Wat de huidige status hiervan is, weet ik niet, maar ik verwacht dat dit op een laag pitje staat en dat het bij interesse gebleven is.
Dan de AMM. Een aantal jaar geleden heeft financier van Antonov, Quivest, via Emporio aangegeven geïnteresseerd te zijn in de AMM 2-speed techniek. Deze techniek kan in allerlei toepassingen verwerkt worden. Er werd destijds zelfs over elektrische tandenborstels gesproken... Emporio zag vooral mogelijkheden als een toevoeging aan een supercharger en heeft daarvoor een dochteronderneming in Duitsland opgezet onder de naam GTI Green Tec Int. Deze dochter moest klanten zoeken in Duitsland en zou 2 miljoen betalen als Antonov een werkend product kon presenteren. Dat werkende product is gepresenteerd, maar de betalingen stopten bij 250 K, waarschijnlijk door een gebrek aan interesse in Duitsland. De 2-speed was in die tijd namelijk gekoppeld aan een Rotrex Supercharger en dat gaf te veel beperkingen richting klanten. In de tussentijd heeft men bij Antonov niet stilgezeten en is er een pulley ontwikkeld op het zelfde principe. Deze kan echter in principe op iedere supercharger gemonteerd worden, waardoor deze ook bij lage toerentallen een flinke boost genereert. Ook zijn er andere toepassingen bedacht, ondermeer om de dynamo meer energie te laten produceren bij lage toeren. De deal met Green Tec is nu aangepast en er wordt 20K per maand betaald voor de verdere ontwikkelingen van de AMM toepassingen. Wie dit betaalt is onduidelijk en of het kostendekkend is ook. Maar het lijkt er op te duiden dat er een Duitse partij is die toehapt en de mogelijkheden verder wil onderzoeken. Mocht dit tot een contract leiden, dan zal Green Tec alsnog 2M aan Antonov betalen (betaald uit de royalties). Verder ontvangt Antonov natuurlijk royalties per verkochte toepassing.
Hoeveel Duitse OEMs er geïnteresseerd zijn en wie dit zijn is niet bekend. Ook de termijn waarop men omzet gaat genereren is niet bekend. Er zijn dus nog een aantal vraagtekens, maar er zijn ook zeker kansen. Deze zijn een stuk concreter dan pakweg 2 jaar geleden. Positief is ook de 20K ontwikkelingsbijdrage die betaald wordt.
En dan tot slot de TX6. Deze 6-speed automatische versnellingsbak die eenvoudig omgebouwd kan worden tot een handgeschakelde bak (heb ik begrepen), berust op een andere techniek dan de AMM. Proefritten met prototypes hebben uitgewezen dat deze bak al behoorlijk kan concurreren met bestaande automaten, zeker op het gebied van gewicht, verbruik en kosten. Er is echter nog wel wat werk aan de winkel. Demonstraties met deze prototypes in China hebben geleid tot interesse van diverse Chinese partijen. Eén van die partijen, Lifan heeft inmiddels aangegeven van plan te zijn de TX6 in zijn nieuwe modellen toe te passen. Dat is een grote stap in de goede richting. Vandaag werd bekend dat de Chinese overheid bereid is om Antonov en de JV tussen Antonov en Loncin (de productiepartner) financieel te steunen. Dit betekent dat Antonov minder zal hoeven te investeren dan de eerder geraamde 20 miljoen. Hierdoor lijkt het er op dat Antonov zijn doelstelling om een belang van 49% in de op te richten JV kan behouden.
Eerder deze week maakte Antonov ook bekend dat het nog twee partijen aan zich gebonden heeft. Welke partijen dit zijn, wilde men nog niet bekend maken, maar het ging om automotive partijen van een redelijke grootte. Wat dit precies in houdt blijft een vraagteken. Is er een letter of intent getekend of zijn er echt harde contracten met duidelijke cijfers getekend? Daar kan ik helaas niets over zeggen. Als je kijkt naar het verleden van Antonov, dan hou ik echter een beetje twijfel. Eerder werden namelijk soortgelijke lofberichten de wereld ingestuurd zoals een zo goed als zekere overwinning in een rechtszaak tegen Toyota of een nagenoeg getekende deal met GWM, Honda en Geely. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. Toch is er een duidelijk verschil te constateren met de persberichten van dit jaar. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er op een andere, meer constructieve manier gewerkt wordt. Als je alleen al kijkt naar dit jaar, dan zijn er grote stappen gemaakt, met Lifan als eerste klant tot gevolg. Twee andere klanten zouden ook getekend hebben en met verscheidene andere partijen wordt nog gesproken.
Waar dit alles toe leidt, valt nog niet te zeggen, de toekomst zal het uitwijzen. De koers reageert er voorlopig nog niet op. Het lijkt dat deze wordt beheerst door één of meerdere partijen die gebaat zijn bij een lage koers. Velen wijzen naar Quivest, al heb ik daarbij mijn twijfels.
Al met al kun je concluderen dat er meer kansen dan ooit zijn en dat het de goede kant op gaat. Er blijven echter nog een (groot) aantal vraagtekens. Hopelijk worden enkele daarvan nog dit jaar beantwoord. Ik verwacht begin 2010 een koers van rond de euro. Of we daar geleidelijk naartoe werken of dat we dat in stappen gaan doen weet ik niet. Ik verwacht het laatste.
Pokerface (die het tijd vond om weer eens iets van zich te laten horen)