knaap1 schreef:
TomTom lijkt richting kwijt te zijn
23-11-2009 15:52:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het aandeel TomTom nv lijkt de afgelopen maand geen richting te kennen. In de afgelopen maand daalde de waarde met meer dan een derde door zorgen over toenemende concurrentie en negatieve kwartaalresultaten.
Het aandeel van de navigatieproducent is dit jaar als een achtbaan op en neer gegaan. In maart bereikte het een dieptepunt op EUR2,12. Nadat het bedrijf zijn schulden verminderde door aandelen te verkopen, steeg de koers naar EUR13,35 op 11 september.
Nu heeft het aandeel wederom een daling ingezet. Afgelopen vrijdag was de koers EUR6,95, een verlies van 35% sinds het begin van november.
Analisten richten zich de laatste paar weken op twee belangrijke oorzaken: mindere resultaten en meer concurrentie van internetbedrijf Google inc.
TomTom rapporteerde op 28 oktober een afname van de nettowinst met 47% in het derde kwartaal tot EUR31 miljoen. Analisten hadden gerekend op EUR36,4 miljoen.
Ook de omzet daalde sterker dan verwacht, met 15% naar EUR365 miljoen, waar gerekend werd op EUR369 miljoen.
De resultaten werden veroorzaakt door lagere verkoopprijzen van TomToms navigatieproducten. De gemiddelde prijs zakte naar EUR99, wat 27% lager is dan een jaar eerder en 12% lager dan in het vorige kwartaal. TomTom zei te verwachten dat de daling van de gemiddelde prijs voor 2009 lager zal zijn dan in 2008.
In reactie op de tegenvallende verkopen en het ontbreken van positieve verwachtingen van het management zeiden analisten van Societe Generale dat ze een deel van het enthousiasme zijn kwijtgeraakt, dat in de laatste maanden was ontstaan door herstel op de navigatiemarkt.
Daar kwam nog bij dat Google de aanval inzette met de aankondiging dat het een gratis navigatie-applicatie op de markt gaat brengen.
"Google stelt hiermee de maatstaf voor prijzen van navigatieservices op EUR0,00, waardoor het zakelijke model van TomTom onder druk komt te staan", stelde een analist van Societe Generale, die deze ontwikkeling 'extreem negatief' voor TomTom noemt.
Maar er is hoop voor een ommekeer. Concurrent Garmin maakte op 4 november bekend dat de nettowinst over het derde kwartaal met 26% is gestegen naar £215 miljoen. Dat resultaat was veel beter dan verwacht.
"Garmin rapporteerde een sterke stijging van de operationele en brutomarges, gesteund door solide gemiddelde verkoopprijzen, lagere componentenprijzen en sterke kostenbesparingen", legt analist Martijn den Drijver van SNS Securities uit.
Daar voegt de analist aan toe dat Garmin de Europese markten in het derde kwartaal aanzienlijk heeft zien verbeteren, in vergelijking met de eerste zes maanden van 2009.
"Aangezien Europa de belangrijkste markt voor TomTom is, is het positief voor het bedrijf dat het aandeel van Garmin in Europa stabiel blijft op 20%", stelt Den Drijver. TomTom heeft een marktaandeel in Europa van 44%.
Bovendien suggereert wat Garmin over de verkoopprijzen zei, dat de lage gemiddelde verkoopprijs van TomTom in het derde kwartaal waarschijnlijk eenmalig is.
"TomTom zei zelf dat de lagere prijs werd veroorzaakt door eerder gestarte promotiecampagnes en een lagere dollar", zegt Den Drijver.
Ook zijn er twijfels over hoe succesvol de actie van Google uiteindelijk zal blijken te zijn. "We weten nu nog niet hoe snel fabrikanten van smartphones de navigatie applicatie van Google zullen overnemen", stelt de analist.
Daar komt volgens Den Drijver bij dat smartphones "niet optimaal zijn voor navigatie in de auto, vanwege het kleine scherm, de korte batterijduur, slechte geluidskwaliteit en gecompliceerde prijsstelling."
Door Sarah Turner; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201,
amsterdam@dowjones.com