Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Corné van Zeijl - BP’s Black Swan

31 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 juni 2010 14:13
    Kan ieder groot bedrijf overkomen.
    Paar out of the money puts iedere periode als je exteem risico wilt verzekerne.
    In the money als je meer voor de hang liggende mogelijke problemen wilt afdekken.
  2. [verwijderd] 15 juni 2010 14:33
    quote:

    rubenve schreef:

    Ik brand er m'n vingers niet aan in elk geval. Dit gaat nog een hele lange nasleep hebben.
    BP? ja, veel onzeker, vooral US politieke fallout en als er inderdaad aanklachten komen dan helemaal aansprakelijkheids ellede
  3. A_A 15 juni 2010 14:44
    "Toevallig sprak ik vorige week met meneer Vooser, de CEO van Shell. Hij zegt dat Shell wereldwijd volgende de richtlijnen van de Noorse overheid werkt. Deze regels zijn veel strenger dan de Amerikaanse."

    Ja dikke bullshit, aflevering van Zembla van afgelopen zondag kwam met heel andere richtlijnen.

    Heetie niet trouwens Voser ipv Vooser?
  4. Scorpio_nl 15 juni 2010 15:19
    "Shell wereldwijd volgende de richtlijnen van de Noorse overheid werkt. Deze regels zijn veel strenger dan de Amerikaanse"

    alsof de regels bepalen of
    a:
  5. Scorpio_nl 15 juni 2010 15:22
    "Shell wereldwijd volgende de richtlijnen van de Noorse overheid werkt. Deze regels zijn veel strenger dan de Amerikaanse"

    alsof de regels bepalen of
    a: men zich er wel aan houdt
    b: technische fouten wel of niet kunnen ontstaan
    c: fail safe maatregelen werken of niet
    d: het vakmanschaap van de bemanning goed is of niet

    technisch analisten moeten zich vooral niet met techniek bezig houden dat zijn dan twee fouten :)
  6. Ghostly 15 juni 2010 15:28
    quote:

    mlg123 schreef:

    Veel stomme schijffouten. Zeker geen spellingscontrole bij de hand?
    pff,zijn we nou met beleggen bezig of met het spellen van de ned.taal ?
    altijd van die figuren die zich belangrijk moeten maken met spellings fouten.

    suk6 met het snuffelen naar spellings fouten.

  7. [verwijderd] 15 juni 2010 15:30
    quote:

    A_A schreef:

    "Toevallig sprak ik vorige week met meneer Vooser, de CEO van Shell. Hij zegt dat Shell wereldwijd volgende de richtlijnen van de Noorse overheid werkt. Deze regels zijn veel strenger dan de Amerikaanse."

    Ja dikke bullshit, aflevering van Zembla van afgelopen zondag kwam met heel andere richtlijnen.

    Heetie niet trouwens Voser ipv Vooser?
    Behalve in arme en ondemocratische landen bedoelde hij.
  8. [verwijderd] 15 juni 2010 15:36
    Via contacten in de olie industrie kreeg ik deze e-mail. Hieruit zou blijken dat BP zich niet aan de regulations zou hebben gehouden die in de Amerikaanse sector gelden.

    Deepwater Horizon

    This hasn't seemed to have gotten much circulation yet, and I think it really needs to. Seems that a crew from Schlumberger, on contract to BP, hightailed it off the platform at their own expense 6 hours before the blowout because BP refused their recommendation to shut down the well. This lends more credence to Thom's suggestion that corners were cut because the bigwigs were coming for a visit.

    "BP contracted Schlumberger (SLB) to run the Cement Bond Log (CBL) test that was the final test on the plug that was skipped. The people testifying have been very coy about mentioning this, and you’ll see why.

    SLB is an extremely highly regarded (and incredibly expensive) service company. They place a high standard on safety and train their workers to shut down unsafe operations.
    >
    > SLB gets out to the Deepwater Horizon to run the CBL, and they find the well still kicking heavily, which it should not be that late in the operation. SLB orders the “company man” (BP’s man on the scene that runs the operation) to dump kill fluid down the well and shut-in the well. The company man refuses. SLB in the very next sentence asks for a helo to take all SLB personnel back to shore. The company man says there are no more helo’s scheduled for the rest of the week (translation: you’re here to do a job, now do it). SLB gets on the horn to shore, calls SLB’s corporate HQ, and gets a helo flown out there at SLB’s expense and takes all SLB personnel to shore.

    6 hours later, the platform explodes."

    uit eigen ervaring weet ik dat schlumberger personeel goede opleidingen krijgt dus dit verhaal komt mij niet helemaal onwaarschijnlijk over. Mocht dit waar zijn dan is er maar 1 verantwoordelijk en dat is BP
  9. [verwijderd] 15 juni 2010 16:45
    Idd was er iets misgegaan met de "cement job" maar het was onduidelijk of de cement had set. Er was ook een 2de barrier nml een bridge plug. als er indicaties zijn dat er iets niet goed zit is het de verantwoordelijkheid van de oliemaatschappij om hierop te reageren (dmv de co-man onboard). Een slechte cement job op zich zelf had deze catastrofe nooit mogen veroorzaken.

  10. [verwijderd] 15 juni 2010 16:51
    quote:

    RobvD schreef:

    Idd was er iets misgegaan met de "cement job" maar het was onduidelijk of de cement had set. Er was ook een 2de barrier nml een bridge plug. als er indicaties zijn dat er iets niet goed zit is het de verantwoordelijkheid van de oliemaatschappij om hierop te reageren (dmv de co-man onboard). Een slechte cement job op zich zelf had deze catastrofe nooit mogen veroorzaken.

    ja ik las zoiets
    maar geen idee hoe dat met de verantwoordelijkheidsafhandeling zit verder

    jij wel blijkbaar
    ok
    dan is het duidelijk
  11. [verwijderd] 15 juni 2010 17:05
    Hoe het helemaal precies zit weet ik niet maar wat ik viavia van verschillende personen te horen krijg is dat er wel degelijk "shortcuts" genomen zijn, dit moet m.i. goed uitgezocht worden.

    Citaat van een eerdere email die ik kreeg:

    "This was the end of the well until testing was to begin at a later time, so a temporary "bridge plug" was run in on drill pipe to set somewhere near the top of the well below 5,000 ft. This is the second barrier, you always have to have 2, and the casing was the first one. It is not know if this was actually set or not. At the same time they took the 16+ ppg mud out of the riser and replaced it with sea water so that they could pull the riser, lay it down, and move off.

    When they did this, they of course took away all the hydrostatic on the well. But this was OK, normal, since the well was plugged both on the inside with the casing and on the outside with the tested packoff. But something turned loose all of a sudden, and the conventional wisdom would be the packoff on the outside of the casing.

    Gas and oil rushed up the riser; there was little wind, and a gas cloud got all over the rig. When the main inductions of the engines got a whiff, they ran away and exploded. Blew them right off the rig. This set everything on fire. A similar explosion in the mud pit / mud pump room blew the mud pumps overboard. Another in the mud sack storage room, sited most unfortunately right next to the living quarters, took out all the interior walls where everyone was hanging out having - I am not making this up - a party to celebrate 7 years of accident free work on this rig. 7 BP bigwigs were there visiting from town."

    Laat ik er duidelijk over zijn, dit zijn onbevestigde berichten, maar een "indepth investigation" is zeker op z'n plaats
  12. [verwijderd] 15 juni 2010 17:05
    Met interesse gelezen. Reken er maar op dat overheden een grote private oliemij kunnen missen als kiespijn. Ik reken dan ook op een groot faillissement onder het mom van: "wij - politici - denken mee om het milieu te redden."
  13. [verwijderd] 15 juni 2010 17:30
    reuters overde schlumberger crew:

    www.reuters.com/article/idUSN19267283

    Schlumberger says its crew left Horizon day of fire

    SAN FRANCISCO May 19 (Reuters) - Schlumberger Ltd (SLB.N), the world's largest oilfield services company, said on Wednesday it had a crew on the Deepwater Horizon that departed only hours before the explosion and fire that engulfed the rig.

    The company, which had not previously revealed its work on the Horizon, said in an emailed statement that it performed wireline services for BP Plc (BP.L) on the rig in March and April, completing the last services on April 15 and leaving a crew on standby in case any more were needed.

    "On the morning of April 20, 2010, BP notified the Schlumberger crew that it could return to its home base in Louisiana," Schlumberger said in a statement, which a spokesman for the company confirmed by phone.

    The crew departed the rig at about 11:00 a.m. on April 20 on one of BP's regularly scheduled helicopter flights, Schlumberger said. The explosion occurred at about 10:00 p.m. that night, and the rig sank two days later, which led to a massive oil spill off the Gulf Coast. [ID:nN19188461] (Reporting by Braden Reddall, editing by Bernard Orr)

  14. [verwijderd] 15 juni 2010 18:26

    Howdy,

    De Amerikaanse regels voor de beveiliging waren inderdaad lakser dan de Noorse, (dank zij de oliepresident en olievicepresident, GWB & Dick Cheney).

    Maar zelfs die regels werden door BP genegeerd en bewust gebroken.

    Daarom is wat er in de Gulf gebeurt geen ongeluk, maar 'n misdaad, waarvoor BP verantwoordelijk is, omdat de BP-topmannen waarschuwingen van zelfse aartsoplichters, Halliburton, en ook van eigen personeel afsloegen en orders gaven: "doorstoten".

    Als Shell en andere oliebedrijven zich aan de rgels houden, kan een dergelijke ramp hen niet overkomen.

    Een en ander betreffende BP zal te zijner tijd allemaal bekend worden, als het al niet allemaal bekend is.

    >--:-)-->
  15. [verwijderd] 15 juni 2010 19:08
    Volgens mij gaat hier om een complot. BP en Shell willen al lang samen, maar mogen niet van de EU (althans niet toen Neelie er nog over ging). Als BP nou failliet gaat moet de boedel wel worden gered en dan mooet de EU blij zijn dat Shell dat wel wil. Als mijn theorie klopt dan stroomt er nog wel een tijdje olie naar de US.
31 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 6.997
AB InBev 2 5.479
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.111
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.444
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.622
Aedifica 3 900
Aegon 3.258 322.599
AFC Ajax 537 7.084
Affimed NV 2 6.287
ageas 5.844 109.883
Agfa-Gevaert 14 2.046
Ahold 3.538 74.287
Air France - KLM 1.025 34.971
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.017
Alfen 16 24.207
Allfunds Group 4 1.467
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 403
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.806
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.834 242.573
AMG 971 132.993
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.685
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 481
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.884
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 375
Arcadis 252 8.731
Arcelor Mittal 2.032 320.438
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.278
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.715
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.060
ASML 1.766 105.253
ASR Nederland 21 4.450
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 465
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.572
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.383

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 februari

    1. Beurs Shanghai gesloten (Chinees nieuwjaar)
    2. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Jap)
    3. Omzet detailhandel december (NL)
    4. Inflatie januari vlpg. (NL)
    5. Inkoopmanagersindex industrie januari (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Spa)
    7. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Ita)
    8. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Fra)
    9. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Dld)
    10. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (eur)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht