jan6307 schreef op 26 mei 2011 23:03:
Een reactie op een ander forum ivm overname, een goed verhaal
Ik denk sowieso aan TomTom, om de volgende reden:
1) Veel intrinsieke waarde, maar geen hoge winst
2) Verticale integratie
3) Hevige concurrentie om leiderschap op de smartphone markt
4) Zelfde product, grotere klantenbase
5) Netwerken van de over te nemen partij
6) GRMN
Punt 1:
Er is veel waarde in het bedrijf, zonder dat dit er in de winst duidelijk uit komt. Die waarde, bijvoorbeeld van kaarten en duizenden patenten, kan er beter uitkomen door een partij die meer geld heeft. TomTom heeft zoveel betaald voor de kaarten (2,9 miljard) dat ze te weinig geld hebben om het volop te exploiteren. Door de niet al te hoge winst is de totale beurswaarde van TomTom als geheel nu 1,5 miljard. Maar de waarde in het bedrijf is een flinke factor hoger. Verborgen waarde is iets waar overnemers altijd naar zoeken.
Punt 2:
Verticale integratie, ofwel het in je eigen keten opnemen van een bedrijf waar je nu klant van bent, verdient zich al direct terug. Er zijn talrijke partijen die nu veel betalen om van kaarten van TT gebruik te maken. Nu kunnen ze dat in hun keten opnemen.
Punt 3:
Zoals Corne zegt bulken sommige partijen van de cash. Met de miljarden overnames van Microsoft (Skype en Nokia) zie je dat de oorlog om de mobiele klant echt is losgebarsten. Microsoft start een alles of niets gevecht om nog tussen Android en iPhone in te komen. Die appsmarkt is ook enorm. Goede navigatie op je eigen toestel aanbieden is een flinke plus om klanten naar je mobieltjes te lokken. Ik zie hier Apple overigens niet zo als kandidaat overnemer. Zij hebben geen reputatie als overnemer, in tegenstelling tot Google. Ik zie eerder een partij als Samsung, dat ook hevig concurreert met het snelgroeiende HTC, als gegadigde. Google zou ook kunnen.
Punt 4:
TomTom heeft niet bepaald weinig klanten. Maar er zijn partijen die een groter bereik hebben (zoals veel smartphone fabrikanten). Ze hoeven dan dus een lagere prijs te vragen om een goed verdienmodel te hebben. Bij het exploiteren van kaarten is massa nodig.
Punt 5:
TomTom heeft ongeveer alle autofabrikanten wel als klant. Sommigen alleen voor kaarten en anderen (Fiat, Renault, Toyota, Mazda) ook voor inbouw. Er zijn partijen die die netwerken graag zouden hebben om daarmee ook een push te maken in die markt. Stel je bijvoorbeeld voor dat een Apple ook entertainment systemen (incl navigatie) in autos wil gaan leveren.
Punt 6:
Garmin en TomTom zijn aanvullend op elkaar. Garmin heel veel cash, TomTom weinig cash. TomTom heeft daarentegen weer meer (intellectuele) eigendommen. En Garmin een eigen productiefaciliteit (die niet op 100% draait!) en TomTom besteedt alle productie uit. En steeds minder schapruimte voor beiden. Ze kunnen hun assortiment simpel samenvoegen en 50% van de modellen er uit saneren. En de productieplants overuren laten draaien.
Laatste punt: de koers van TomTom is alweer in elkaar gedonderd, zonder heel duidelijke aanleiding. Het is daarmee vooral een goedkope prooi. En van de overname van 2,9 miljard, heeft TomTom nog een restschuld van 300 miljoen (eentiende) over. Dus dat is ook te overzien.