speeding schreef:
vr 20 aug 2010’Het komt nu écht allemaal goed met plannen Antonov’
door Edwin van der Aa
AMSTERDAM - Bij Antonov wordt écht keihard gewerkt, om na jaren van sukkelen, het vertrouwen van de markt terug te verdienen. Dat beweert althans topman Jos Haag van de ontwikkelaar van versnellingsbakken.
„Deze club is in het verleden verkeerd geleid en daardoor bleven ontwerpen steken op de tekentafel. Nu werken we met goede partners serieus aan commercialisering van onze TX-6 transmissie”, aldus Haag. Cynici nemen zulke uitspraken echter met een flinke korrel zout.
De afgelopen jaren stond het management van Antonov in de markt vooral bekend om loze beloftes over een gouden toekomst, geeft ook de huidige topman toe. „Vroeger ging de directie al in zee met partners die überhaupt mee wilden doen. Begin 2009 heb ik een nieuwe strategie uitgevouwen en werken we alleen nog maar met partijen die volgens ons toonaangevend zijn.”
Antonov ging daartoe ook een samenwerking (EFA) aan met het Chinese bedrijf Landai. Het is de bedoeling dat deze joint venture de TX-6 automatische versnellingsbak gaat slijten aan Chinese leveranciers van onderdelen voor de auto-industrie. De komende maanden moeten de eerste contracten rond komen. Over ruim een jaar hoopt EFA te kunnen starten met de grootschalige productie.
Klinkt als een goed verhaal, maar Antonov-cynici horen het lachend aan. Vooralsnog moet er al jaren geld bij om het bedrijf überhaupt in leven te houden. In het eerste halfjaar van 2010 bedroeg het verlies weer bijna £4 miljoen.
Er is al lange tijd kritiek vanuit de markt. Boze tongen op internet beweerden zelfs in het verleden dat Antonov was gebouwd op ’list en bedrog’. Optimistische plannen voor een zogenaamd geavanceerd transmissiesysteem voor de auto-industrie zouden slechts dienen om beleggers te lokken en investeerders te paaien.
De huidige bestuursvoorzitter Haag beseft dat het vertrouwen van de markt een knauw heeft opgelopen. „Je ziet dat ook aan de beurskoers: het is natuurlijk raar dat een onderneming met onze pretenties maar twee dubbeltjes per aandeel doet op de beurs en slechts enkele miljoenen waard zou zijn. Gisteren hebben we op de beursgong geslagen en dat symboliseert dat Euronext ons ook weer ziet als serieus bedrijf. Maar we hebben nog een weg te gaan.”
Gisteren nog waarschuwde de directie in het halfjaarbericht over de toekomst van de maker van versnellingsbakken, mocht grootaandeelhouder Quivest – het bedrijf van investeerder Marius Ritskes – de geldkraan dichtdraaien (een zogeheten materiële onzekerheid). Haag doet de uitspraak af als ’een standaard mededeling van ieder bedrijf’.
Een woordvoerder van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) reageert laconiek: „Al jaren wordt gesproken van ’enorme ontwikkelingen’. Als de technologie echt zo veelbelovend was, dan zat het allang in duizenden auto’s.”
Volgens de VEB-zegsman durft geen bank meer geld te steken in Antonov. „Serieuze beleggers moeten goed nadenken voordat ze via aandelen in deze onderneming investeren. Momenteel is het fonds vooral interessant voor liefhebbers van pennystocks.”
Marius Ritskes, de eigenaar van Quivest, was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.