Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Geld voor het oprapen: km-heffing

73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 maart 2012 18:56
    quote:

    pardon schreef op 12 maart 2012 16:15:

    [...]

    Jij hebt dus geen auto of een auto van de baas.
    Reistijdwinst is ook geld waard, zowel privé als voor de baas.
    Om van het vrachtvervoer maar te zwijgen.
  2. forum rang 5 DurianCS 12 maart 2012 21:17
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 12 maart 2012 18:56:

    [...]
    Momenteel betalen de afhankelijken (veelal minimuminkomens) van het openbaar vervoer al ruim 19 cent per kilometer, meer gebruik kan een uitgebreider net en lagere km(meer passagiers in bus of trein) prijs opleveren.
    Als je altijd goed gepoetst hebt, wil vwb jouw kiezen je ook wel van dienst zijn.
    Een uitgebreider net zit er echt niet in. Het is nu al zo dat 's avonds en in het weekend de bus vrijwel leeg rondrijdt. Goed voor het milieu?
  3. @iPlof 12 maart 2012 21:23
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 12 maart 2012 18:56:

    [...]

    Momenteel betalen de afhankelijken (veelal minimuminkomens) van het openbaar vervoer al ruim 19 cent per kilometer, meer gebruik kan een uitgebreider net en lagere km(meer passagiers in bus of trein) prijs opleveren.
    Als je altijd goed gepoetst hebt, wil vwb jouw kiezen je ook wel van dienst zijn.

    Hier in Amsterdam moet bij het OV al veel geld bij. Gemiddeld 100% subsidie op de opbrengst, dus 50/50.

    En dat met redelijk hoge bezettingsgraad. Er zal best wat af kunnen maar kostendekkend wordt het niet en al helemaal niet buiten de steden..

    De auto daarentegen levert enorm veel belastingen op en de uitgaven eraan zijn veel minder.
  4. [verwijderd] 12 maart 2012 21:36
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 12 maart 2012 13:15:

    Het kan toch veel simpeler, gewoon 25-50 cent op de motorbrandstoffen, draagt mede bij aan een minder gebruik dus millieudoelstellingen.
    Ook zou men kunnen overwegen de belastingvrije km-vergoedingen te belasten daarbij tevens alle voordelen van lease terugnemen geeft tevens een boost aan de woningmarkt bij oplopende reiskosten zal men eerder geneigt zijn te verhuizen dichter naar het werk of ander werk in de woonomgeving.

    Goed idee,

    Dan ontvolkt Groningen en Limburg helemaal.

    Kunnen we daar overheids-gereguleerde wietplantages aanleggen.
    Op deze wiet kan je dan belasting heffen.

    weg met de wietpas, alle bûttenlaenders zijn welkom om onze Nederwiet te komen.
  5. [verwijderd] 12 maart 2012 21:43
    quote:

    DurianCS schreef op 12 maart 2012 21:17:

    [...]
    Een uitgebreider net zit er echt niet in. Het is nu al zo dat 's avonds en in het weekend de bus vrijwel leeg rondrijdt. Goed voor het milieu?
    Een lege bus in een file auto's, da's goed voor het millieu, simpel op te lossen door de prijs van autokilometers te verhogen en aan te wenden ter algemene nutte.

  6. Zilverduit 12 maart 2012 22:05
    Nog een beter idee we laten de wegen bouwen door al die mensen die nu in de bijstand zitten een soort van Nederlandse New Deal! Win win situatie.
  7. forum rang 5 DurianCS 12 maart 2012 22:11
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 12 maart 2012 21:43:

    [...]
    Een lege bus in een file auto's, da's goed voor het millieu, simpel op te lossen door de prijs van autokilometers te verhogen en aan te wenden ter algemene nutte.
    Ik heb het over een bus op zaterdagmorgen/middag in Den Haag, toch echt wel een stad. Altijd vrijwel leeg. En geen file auto's; gewoon tamelijk lege weg.
  8. [verwijderd] 13 maart 2012 00:22
    quote:

    DurianCS schreef op 12 maart 2012 22:11:

    [...]
    Ik heb het over een bus op zaterdagmorgen/middag in Den Haag, toch echt wel een stad. Altijd vrijwel leeg. En geen file auto's; gewoon tamelijk lege weg.
    Juist zolang autokosten lager zijn per km, zelf bij twee personen of meer winstgevend is tov openbaar vervoer is er iets mis, helemaal scheef.
    Voorbeeldje hier vanuit het noorden naar Amsterdam plm 130km per trein gaat €42,50 kosten, reken zelf maar uit hoe lucratief het is om met meerdere personen in een auto te reizen.
    Hier is voor de politiek heel wat recht te zetten.
  9. [verwijderd] 13 maart 2012 00:41
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 13 maart 2012 00:22:

    [...]

    Juist zolang autokosten lager zijn per km, zelf bij twee personen of meer winstgevend is tov openbaar vervoer is er iets mis, helemaal scheef.
    Voorbeeldje hier vanuit het noorden naar Amsterdam plm 130km per trein gaat €42,50 kosten, reken zelf maar uit hoe lucratief het is om met meerdere personen in een auto te reizen.
    Hier is voor de politiek heel wat recht te zetten.
    Stalin,

    Het ov moet dus goedkoper.....
  10. [verwijderd] 13 maart 2012 00:44
    quote:

    Svartalfa schreef op 13 maart 2012 00:41:

    [...]

    Stalin,

    Het ov moet dus goedkoper.....
    Waarom gewoon kostendekkend, alleen moeten we dan wel een concurrerend systeem welke goedkoper is in verhouding brengen.
    Het een zal het ander ondersteunen.
  11. [verwijderd] 13 maart 2012 00:58
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 13 maart 2012 00:44:

    [...]

    Waarom gewoon kostendekkend, alleen moeten we dan wel een concurrerend systeem welke goedkoper is in verhouding brengen.
    Het een zal het ander ondersteunen.

    OV is bovenmatig duur voor 1+ personen: OV is traag; OV is voor mij niet realistisch (3 km lopen naar bushalte).

    OV is intruisive....
  12. forum rang 7 Fred 63 13 maart 2012 10:17
    Vergeet niet dat het ook nog eens smerig en gevaarlijk is , ik laat mijn vrouw s'avonds
    laat echt niet met het openbaar vervoer gaan , halen of brengen of taxi , of niet drinken
    en zelf rijden.

  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 maart 2012 17:09
    quote:

    DurianCS schreef op 12 maart 2012 16:48:

    Als het niet zo idioot duur was, dan zou ik niet eens zo tegen het rekeningrijden zijn, maar om nu miljarden te gaan investeren en jaarlijks grote bedragen er bij te leggen zie ik niet zo zitten.
    Het zou vermoedelijk goedkoper kunnen door een speciale variant van de navigatie-apparatuur die de meeste mensen toch al in hun auto hebben.
    Hecht je minder aan privacy, dan zijn ook andere methoden denkbaar (via kentekenherkenning).
    Het CDA kwam onlangs met nog iets simpelers, zie:
    www.verkeersnet.nl/6698/6698/
    Maar dat is de kaasschaaf, niet trajectafhankelijk, en dus veel minder effectief in het verminderen van de files.

    Bedenk overigens dat bij minder files hier en daar bespaard kan worden op andere maatregelen (wegverbreding, spitsstroken e.d.).

    Aan alle lezers:
    Ik ben niet anti-auto. In sommige woon/werk/gezinssituaties is de auto onmisbaar. En niemand vindt het leuk om heffingen te betalen. Maar als er gezien het overheidstekort toch geld binnengehaald moet worden is de km-heffing absoluut een van de slimmere oplossingen. Gratis tip voor het Catshuis.
  14. [verwijderd] 13 maart 2012 17:16
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 13 maart 2012 17:09:

    [...]

    Het zou vermoedelijk goedkoper kunnen door een speciale variant van de navigatie-apparatuur die de meeste mensen toch al in hun auto hebben.
    Hecht je minder aan privacy, dan zijn ook andere methoden denkbaar (via kentekenherkenning).
    Het CDA kwam onlangs met nog iets simpelers, zie:
    www.verkeersnet.nl/6698/6698/
    Maar dat is de kaasschaaf, niet trajectafhankelijk, en dus veel minder effectief in het verminderen van de files.

    Bedenk overigens dat bij minder files hier en daar bespaard kan worden op andere maatregelen (wegverbreding, spitsstroken e.d.).

    Privacy is toch al een gepasseerd station zijn we allang kwijt, kan dus niet een beletsel zijn.
    Blijft wel dat het enorm kostbaar systeem zal zijn met mogelijk eindeloze fouten discussie, zie de ov-chipkaart.
    Wat is nu het bezwaar om gewoon het verbruik per liter hoger te belasten?
  15. Robin Good 13 maart 2012 20:18
    quote:

    E.Roemer MP schreef op 13 maart 2012 17:16:

    [...]

    Privacy is toch al een gepasseerd station zijn we allang kwijt, kan dus niet een beletsel zijn.
    Blijft wel dat het enorm kostbaar systeem zal zijn met mogelijk eindeloze fouten discussie, zie de ov-chipkaart.
    Wat is nu het bezwaar om gewoon het verbruik per liter hoger te belasten?

    Zou geen bezwaar op moeten leveren.
    Lijkt me eerlijk om de kosten naar het gebruik om te slaan.
    Of dit nu via de benzine of via het belastingformulier gaat zal me eerlijkgezegd een zorg zijn, waarmee het vraagstuk van de oldtimers overigens ook meteen is opgelost.
    Maar verwacht hier niet al te veel steun, want je krijgt meteen alle brandstofslurpers en kilometervreters over je heen.

  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 maart 2012 06:52
    quote:

    DurianCS schreef op 12 maart 2012 22:11:

    [...]
    Ik heb het over een bus op zaterdagmorgen/middag in Den Haag, toch echt wel een stad. Altijd vrijwel leeg. En geen file auto's; gewoon tamelijk lege weg.
    Vreemd. Ik ken het OV-net in Den Haag goed. Laag bezet?
    Ja, 's avonds laat en heel vroeg in het weekend. En misschien bij verre eindpunten van sommige lijnen.

    Op zaterdagmiddag vind ik het niet 'leeg':
    integendeel, het is dan zeer druk...
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 maart 2012 07:03
    quote:

    Svartalfa schreef op 13 maart 2012 00:58:

    [...]

    ...
    OV is intruisive....
    Zeker, het is helaas zeer intrusive.
    Opdringerig dus. Breek me de bek niet open.

    Zelfs als ik een 1e-klas "S"-coupé opzoek (S=silence), komt er nog (op dat moment niet-werkend) NS-personeel kletsend en lawaai makend m'n rust verstoren...

  18. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 maart 2012 07:16
    @ E. Roemer en andere milieu-bewusten hier:

    Ik ben ook voor het milieu, en dus voor allerlei vormen van energie-taks. Ook meer taks voor grote industriële energieverslinders die nu nog allerlei kortingen genieten.
    Liever energietaks dan loonbelasting.

    Maar aan het verhogen van brandstof-accijnzen zit een grens, letterlijk en figuurlijk. Plof heeft gelijk: de benzine/dieselprijs is al heel hoog, daar zorgen de olie- en benzine-markten wel voor.

    Een verdere verhoging door een hogere accijns (hoger dan buurlanden) leidt tot allerlei grenseffecten: tanken over de grens, desnoods door omrijden (met dus meer km's...).

    Het is ook onredelijk voor mensen die echt niet zonder auto kunnen: denk aan dunbevolkte streken met weinig of slecht OV, of mensen met een mobiele handicap.

    Of mensen die met 2 of meer personen in een auto zitten. Ik heb geen harde cijfers, maar geloof dat dat niet alleen prijstechnisch maar ook qua milieu tegen het OV opweegt. Bij 3 personen in een auto weet ik het wel zeker (herinner je de carpool-discussie nog?)

    Enfin, daarom is de km-heffing zo'n fantastisch instrument, ondanks allerlei uitvoeringsproblemen.
    Niet alleen belasten naar gebruik, maar ook (indien 'dynamisch' toegepast): het kost je meer naarmate je anderen op de weg meer dwars zit.
    Eerlijker kan het niet.

    En de langetermijn economische inverdien-effecten zijn groot.
73 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 6.997
AB InBev 2 5.479
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.111
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 264
Accsys Technologies 23 10.444
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 188
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.622
Aedifica 3 900
Aegon 3.258 322.599
AFC Ajax 537 7.084
Affimed NV 2 6.287
ageas 5.844 109.883
Agfa-Gevaert 14 2.046
Ahold 3.538 74.287
Air France - KLM 1.025 34.971
AIRBUS 1 11
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.017
Alfen 16 24.207
Allfunds Group 4 1.467
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 403
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.806
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.834 242.573
AMG 971 132.993
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.685
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 481
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.884
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 375
Arcadis 252 8.731
Arcelor Mittal 2.032 320.438
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.278
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.715
Ascencio 1 26
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.060
ASML 1.766 105.253
ASR Nederland 21 4.450
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 465
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.572
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.383

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 februari

    1. Beurs Shanghai gesloten (Chinees nieuwjaar)
    2. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Jap)
    3. Omzet detailhandel december (NL)
    4. Inflatie januari vlpg. (NL)
    5. Inkoopmanagersindex industrie januari (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Spa)
    7. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Ita)
    8. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Fra)
    9. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (Dld)
    10. Inkoopmanagersindex industrie januari def. (eur)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht