xynix schreef op 20 september 2013 22:20:
Ik ga wat opschrijven waar ik me zelf mee verbaas. Wie mijn posts uit het verleden kent weet dat ik sinds vorig najaar vooral in TomTom zit vanwege de waarde die het bedrijf in de handen van een grootmacht zou hebben. En de verwachting dat die waarde zou blijken uit een snel bod van waarschijnlijk Apple.
Ik twijfelde tot nu toe aan het vermogen van TomTom om op eigen kracht tot forse groei te komen. In mijn "pessimistische" visie op TomTom-on-its-own zag ik eigenlijk alleen ECHTE waarde in BS en het "bezit" van de kaarten. Wachtend op een ontknoping die nog steeds niet is gekomen heb ik inmiddels zoveel lichtpuntjes gezien dat ik zelfs hoge koersen mogelijk begin te achten als TomTom lekker eigenzinnig doorgaat met doen waar ze goed in zijn: innoveren. Zalig toch: een NEDERLANDS bedrijf dat scoort door innoveren.
Wat heb ik gezien waardoor ik mijn beeld heb bijgesteld?
1. Automotive is veel levendiger dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. De switch van hardware based automotive producten naar software based is ZEER succesvol geweest: veeeeeeeeel hogere verkoopaantallen van weliswaar lagere bedragen, maar wel met een veel hogere marge per product.
2. BS blijft groeien als kool en doordat ze er steeds beter in slagen om het ECO-aspect van fleetmanagement voor het voetlicht te brengen worden de inverdien- en imago-kansen voor mogelijke extra klanten steeds duidelijker. En dan kan die markt nog enorm groeien, in bestaande markten en in nieuwe markten. TomTom kan keiharde, onderbouwde sommetjes voorleggen die aantonen dat prospects geld over balk gooien als ze NIET in zee gaan met BS. Doordat ze technologisch veel verder zijn dan hun concurrenten in deze markt zijn ze een dijk van een de facto standaard aan het neerzetten. Het "Windows" van de fleetowner markt. En dan zijn 3 wagens al een "fleet".
3. Ze hebben de PND naar een next level getrokken (en de APPs binnenkort ook) met de nieuwe NavKit en daarmee een prachtige lifecycle-extension gerealiseerd. Daardoor zijn deze activiteiten op grond van TomToms marktaandeel weer naar de goede kant van de cash cow/dog grens getrokken. Daar kunnen ze weer een paar jaar leuk centjes mee verdienen.
4. Een product als sporthorloges kwam op mij in eerste instantie als heel "mee too" over en eigenlijk al direct achterhaald in een wereld waar de smartwatches ons de komende jaren om de oren zullen vliegen. Maar... wat schetst mijn verbazing? Vriend en vijand bevestigen dat ze het kunstje weer hebben geleverd van het heeeeeel erg goed nadenken over de ergonomie van hun product. Dit wordt een hit komende kerst, en een vette! Er lopend tientallen, zo niet honderden miljoenen rond die dolblij zijn als ze weer eens een origineel, mooi, bruikbaar cadeau in de prijsrange van 100-200 hebben gevonden. Wedden dat dit in de top 5 op Black Saturday gaat komen?! En als ze dit "genaild" hebben waarom zouden we dan niet mogen hopen dat ze nog meer mooie producten in die zelfde pijplijn zouden hebben?
5. Achter die "easy to install TomTom LINK 100", die hier tot nu toe totaal wordt genegeerd, gaat een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden schuil. En gelukkig lijkt iedereen nog te slapen op dat gebied. Dat biedt extra kansen voor een verrassingsaanval met compleet nieuwe oplossingen.
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...6. TomTom wordt met de dag financieel sterker en kan na jaren van crisis-management eindelijk weer acquireren en innoveren. Ik vind ze tot nu toe veel succesvoller in dat 2e.
Ja, waarom zou TomTom eigenlijk overgenomen moeten worden? What's the point, als Apple geen parels kan herkennen als die langskomen omdat ze alleen narcistisch iPhones kunnen polijsten?!