xynix schreef op 11 april 2015 22:31:
[...]
Tom3: ik vind jou een heel toffe poster. Maar ik ben het niet met je eens. Er zit in jouw hoofd onderbewust nog steeds een verwarring tussen winst en cashflows. De winst gaat in deze fase fors naijlen. Maar de cashflows t.g.v. het gewonnen en nog te winnen marktaandeel gaan in de komende 3 jaar in een gierend tempo stijgen. Niet alleen gaat het marktaandeel van 20% naar ergens in de range van 50-80% maar dat gebeurt ook nog eens in een markt waarin de take-rates zeer stevig gaan stijgen per model, maar ook nog eens qua aantallen modellen.
De cashflows van HERE zijn gebaseerd op hoge aandelen in een nog veel kleinere markt.
Komt bij dat je je kunt afvragen of je licensing/traffic/flitspalen/APP-opbrengsten nu wel of niet mee moet tellen in de "kaartwaardering". Met name Traffic gaat een stevig steentje bijdragen. Als je die componenten meetelt dan is nu al de raming van de toekomstige cashflows van TT groter dan die van Nokia/HERE (nauwelijks traffic, gratis APP). En dat verschil gaat rap groeien.
Dus in mijn ogen zal de DCF-waardering van TomTom-kaarten zeker 1-2 miljard hoger liggen dan dat we bij Nokia/HERE gaan zien. En dan moeten de waarde van TTT (richting 1 miljard) en consumer (iets boven half miljard?) daar nog bijkomen. Waarbij we dan nog volledig voorbij gaan aan de potentie die TomTom heeft opgebouwd op het gebied van Big Data / IoT.
De assetwaarde van TomTom zal in de komende weken duidelijk worden en boven de 6 miljard blijken te zijn. Het is en blijft de vraag hoe snel de markt die waarde daadwerkelijk op de borden zal willen zetten.
Door het totale gebrek aan beheersmaatregelen op financiële spelletjes van de groot-geld-jongens zijn er ook nog wat "false moves" denkbaar zoals we die al zoveel hebben gezien bij TomTom. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat als je het slim speelt je die k.tspelletjes vanaf NU juist in je voordeel kunt laten werken (zelfde koerstraject meerdere malen uitmelken). Mits je je maar niet de zeik lauw laat maken door de spelletjes van de dag.
De move van Nokia toont des te meer aan dat de fundamenten van TomTom titamiumsterk zijn geworden. Daar valt op lange termijn onmogelijk tegenaan te shorten. Daar tegenover is de wederopstanding van BAM "small beer".
En dan zou de AFM toch echt eens dit "kamikaze shorten" zeer diepgravend moeten gaan onderzoeken, want dit kan niet anders dan bewuste koersmanipulatie zijn en dat is strafbaar! Straf dan eens (en KEIHARD), lamme AFM !!!!!