*Justin* schreef op 20 juni 2015 00:15:
[...]
Good thinking!
Als Daimler op jaarbasis 7 miljard winst maakt, dan kunnen ze inderdaad als ze het maar belangrijk genoeg vinden HERE in hun eentje kopen. Maar de prijs moet natuurlijk wel te rechtvaardigen zijn, ook naar de Daimler aandeelhouders en commissarissen.
Daimler is de leider van de drie en heeft Audi en BMW er zelf bijgehaald. De vraag is waarom. Niet om de overnamesom te kunnen betalen. Hoewel het er op lijkt dat ze niet heel diep willen gaan. Maar dan gaat het meer om de bereidheid dan om het vermogen om in de buidel te tasten.
Ik denk dan eerder dat Daimler die andere twee erbij heeft gehaald, omdat ze Audi en BMW bij HERE binnenboord willen houden. Indien ze met z'n drieën Nokia HERE kopen, dan weet Daimler zeker dat Audi en BMW klant blijven. En dat is belangrijk voor de betaalbaarheid op langere termijn. Want als Daimler het in haar eentje koopt, hebben ze het risico dat Audi en BMW naar TomTom gaan en dan komt er een gat van 200 miljoen in de cijfers van HERE. HERE is nu winstgevend, maar zonder Audi en BMW zijn ze dat niet. En data sharing speelt ook zeker een rol.
Stel dat Daimler zou weten dat Audi en BMW sowieso al geneigd zijn om naar tomtom over te stappen. Audi doet dat al. Traffic in China. Zelfrijdende audi met TomTom technologie aan boord. En het partnership van TT met Volkswagen group. Stel dat Daimler daarnaast ook weet dat BMW mogelijk zou willen switchen, bijvoorbeeld vanwege zorgen over leegloop binnen HERE, strategie wijzigingen en bezuinigingen.
Dan weet Daimler ook dat in dat geval Nokia HERE in de rode cijfers duikt en nog verder kan gaan snijden in de uitgaven, waardoor de zelfrijdende auto van Daimler ook in gevaar komt cq vertraging oploopt. Daimler heeft dus eigenlijk het belang dat BMW en Audi bij HERE blijven, om te voorkomen dat een leegloop bij HERE ervoor zorgt dat de Daimler aspiraties in de koelkast komen en HERE heeft op locatie een heleboel mensen voor Daimler werken.
Klinkt op zijn minst logisch wat ik hierboven zeg. In het TT orderboek (record 2014) zit voor 230 miljoen aan deals die nog niet met de markt gecommuniceerd zijn. Dat zijn dus niet merken waarvan we weten dat TT die gescoord heeft, zoals PSA of VW. Dan is er met een beetje deductie best kans dat er BMW opdrachten tussen zitten.