Hik schreef op 18 augustus 2015 15:17:
[...]
Hoi Justin, je hebt natuurlijk gelijk, maar wat op dit moment nog in het voordeel van HERE werkt is: ze hebben nog de tijd om dit te optimaliseren. Vóór het jaar 2020 hoeven we nog geen commerciële toepassing te verwachten van selfdriving cars. Vóór die tijd is Adas/Had al genoeg. Dat is tegelijkertijd ook het nadeel van Tom2: zij hebben nú al de juiste technologie, maar dat geeft concurrenten weer de kans om met alternatieven te komen en waar mogelijk zelfs betere methodes te bedenken dan welke de er nu bekend zijn. De wet van de remmende voorsprong zogezegd.
Verder is HERE gekocht door het consortium. Dat zijn bouwers die dikke topmodellen verkopen met heel veel technische snufjes. Heel veel technische snufjes die we vandaag de dag in de middenklasse auto's zien, zijn in het verleden het eerste beschikbaar gekomen in de high-end autosector. De automobilisten die deze auto's kochten waren toen bereid om hier heel veel voor te betalen. Dat zal met Adas/Had niet veel anders zijn. Alleen de topmodellen zullen als eerste uitgerust zijn met deze wondertjes van techniek, volgehangen met sensoren, clouddiensten, monitoring en reparatie op afstand etc. De meerprijs zal zeker in het begin zeer fors zijn, zelfs op dát moment is het nog geeneens belangrijk dat het hele proces van kaartupdates duurder is dan dat van Tom2; men wil het gewoon hebben en er voor betalen.
De accuratesse van de kaarten zal inderdaad heel hoog moeten zijn voor selfdriving cars (waarbij ik UBER en Google als de grootste trekkers zie) én de belangrijkste (zo niet alle) wegen in Europa en de U.S.A. zullen high precision beschikbaar moeten zijn. Maar zoals gezegd: daar hebben ze eigenlijk nog genoeg tijd voor. Voordat het voor de middenklasse betaalbaar wordt gaan er nog wel een paar jaar overheen.
De tijd zal het dus leren. Maar gezien het geld wat de grote 3 er tegenaan kunnen smijten zet ik op voorhand mijn kaarten nog niet zomaar op Tom2.
En als Tom2 hier niet duidelijk over wordt (wie zitten er of komen er in hun kamp?) zal deze onzekerheid boven het aandeel blijven hangen.