shorterman schreef op 27 oktober 2015 10:42:
1) een deel van haar produkten worden beschermd door importheffingen, in Europa en vooral in de VS.
h
het problem is dat er geen importheffingen zijn, daarom krijgen we die dump vanuit China. De Europese staalindustrie zit in zo n zwaar weer dat men in de UK de noodklok luid naar de politiek om op zeeeeer korte termijn hier iets aan te doen. Ik snap die polititie niet, China mag ongebreideld maar exporteren naar Europa en ons leggen ze allemaal resticties op. Onzinnige afspraken.
2) De transportkosten van niet-roestvrij staal zijn in vergelijking tot de waarde van het produkt zeer hoog, veel te hoog zelfs. Die transportkosten komen bovenop de prijs van het Chinese staal, dat over een afstand van tienduizenden kilometers naar Europa en de VS moet worden getransporteerd. AM heeft hier geen last van, want heeft haar fabrieken in de VS en Europa zelf.
staal komt uit de mijnen van Afrika, moet hier ook heen vervoert worden
3) Het staal van AM is veel beter van kwaliteit dan het Chinese of Indiase staal. Niet alleen de prijs is dus bepalend bij de aankoopbeslissingen.
DAT IS WAAR ALS EEN KOE :)
AM zal geen winst rapporteren in Q3, maar de resultaten zijn, denk ik, veel beter dan verwacht op basis van de huidige koers. Daardoor zou de koers omhoog kunnen spuiten na Q3, en zou er tevens een shortsqueeze kunnen optreden. Ik hou daarom mijn aandelen.