*Justin* schreef op 4 maart 2016 12:39:
HERE heeft nu nog steeds een groot marktaandeel. Qua omzet is het marktaandeel van TomTom 20% en van HERE 80%. Qua dealmaking is het ongeveer HERE 60% en TomTom 40%. (op Australische tv liet Goddijn zich dat ontvallen) Dus in toekomstige omzet ga je bij HERE een kwart marktaandeel verlies zien en bij TomTom een verdubbeling. En Goddijn heeft tegen een analist gezegd een 50% marktaandeel te ambiëren en als mogelijk te zien.
Er zullen dus zeker klanten om HERE heen blijven zitten en wellicht zullen sommigen van hen zich ook closer bij HERE aansluiten. De toegevoegde waarde van een deelneming door een andere autofabrikant zie ik niet zo. Audi, Daimler en BMW zitten niet om geld verlegen dus al zou HERE een klein verliesje maken, dan is er nog geen man overboord. Maar goed, misschien zijn er partijen die daar interesse in hebben om zo een vinger in de pap te hebben. Het maakt HERE denk ik eerder minder goed bestuurbaar dan beter bestuurbaar. Interessant dat hij ook zegt "competitors" (=tomtom) toegang te geven tot het platform. Voor sensor data zal er zeker uitwisseling zijn.
Hoe dan ook. Als er al partijen zijn die closer worden er zullen ook partijen zijn die minder close worden. Er zal zich ook een informeel soort consortium om TomTom heen vormen. Dan heb je twee consortia: die rond HERE en die rond TomTom. Met beiden ongeveer evenveel gebruikers. Met als verschil dat er bij HERE echt geparticipeerd wordt, terwijl TomTom echt een volledig onafhankelijke speler is.
Ook zie ik meer lijntjes van TomTom naar buiten de auto industrie dan bij HERE. HERE doet inderdaad wat met Samsung, maar niet in dezelfde mate als Apple met TomTom, waarbij Apple een eigen customer facing app heeft en ook hulp van TomTom heeft gekregen bij het ontwikkelen daarvan. En UBER is natuurlijk ook een grote hit. Ik ben benieuwd hoe de reactie hier was geweest als UBER een HERE klant was geworden. Kan me er wel een voorstelling van maken.