groeibriljant schreef op 12 juli 2016 10:46:
[...]
Mogelijk zou kunnen gaan bieden. Over 5 jaar hebben ze wellicht wat research gereed en over 10 jaar hebben ze dan wellicht voldoende data verzameld. Maar die data is van relatief lage kwaliteit.
Simpelweg omdat de sensoren in de productieauto te beperkt zijn c.q. ver achter lopen op de technologische ontwikkelingen.
We gaan het over 5 jaar zien. Het lijkt vooral gebakken lucht.
Vision kunnen ze bij Mobileye en vele andere partijen die datzelfde doen (oa giganten als Bosch, Harman, Continental etc.), maar kaarten maken kan niet zonder specialistische systemen en zonder specialistische organisatie.
Er is ook veel misverstand over HD-Maps. Het woord is misleidend want HD-Maps bestaan niet. Dat zijn hoogwaardige basis-Maps met daar bovenop een HD data-layer (en er zijn meer layers bovenop de real-time basis-Map)
Die HD data-layer kan behoorlijk in kwaliteit verschillen. De sensoren bepalen dat en voor de beste kwaliteit moet je a la TomTom en Here auto's laten rondrijden met specialistische en zeer hoogwaardige apparatuur/sensoren.
Ook real-time Traffic voorspellen zonder kaarten en zonder historische data is grote bluf.
Geen eigen data-fabriek voor Mapping en Traffic = geen Map en geen TrafficEn ook de autofabrikanten kunnen uit de sensordata straks geen kaarten maken. De Duitsers zijn niet gek en hebben niet voor niets Here gekocht voor de specialistische kennis en de organisatie.
Autofabrikanten kunnen wel de sensordata gebruiken voor het real-time updaten en de real-time communicatie tussen voertuigen onderling etc..