*Justin* schreef op 12 september 2016 20:52:
[...]
Met een punt zit je imho warm. Je zou kunnen denken: als Verizon ook marktleiderschap in Europa wil dan moet ze bieden op tomtom telematics. De combinatie van fleetmatics en tomtom zou ijzersterk zijn en niet meer in te halen. Je hebt dan anderhalf miljoen abonnees, een schat aan big data, enorme schaalvoordelen (het is immers Software as a Service) en ze zijn geografisch gezien perfect complementair.
Vergis je bovendien niet in het feit hoeveel mobiele telefoon abonnees Verizon heeft in de VS. Een samenwerking met tomtom en het gebruiken van Verizon's probe data voor bijvoorbeeld traffic is interessant.
Je zou dus kunnen zeggen dat Verizon dat 2,4 miljard dollar neerlegde voor Fleetmatics grote interesse in tomtom moet hebben. Zowel in telematics maar ook wel als geheel. Zij zien immers big data als hun toekomstige verdienmodel.
Lees
The $24 Billion Data Business That Telcos Don't Want to Talk About Mobile Carriers Are Working With Partners to Manage, Package and Sell Data adage.com/article/datadriven-marketin...Het feit dat Fleetmatics (en dus haar nieuwe eigenaar Verizon) nu een Portugese partij koopt met 50.000 abonnees in plaats van TomTom met 700.000 abonnees zou mensen de indruk kunnen geven dat Verizon de markt via kleinere acquisities verder in wil, en niet door een overname van TomTom Telematics.
Zelf denk ik dat die twee dingen los van elkaar staan. Acquireren van kleinere spelers wordt wat moeilijker (duurder) zei goddijn vorig jaar al, dus dat wisten we al. Op een gegeven moment loopt Verizon er ook tegen aan dat je om een echte move te maken tomtom telematics moet kopen. TomTom heeft immers al in meerdere Europese landen de marktleider gekocht. In Polen, Frankrijk onder andere. En ze is Europees marktleider.
Het is wel een teken dat tomtom (voorlopig, of definitief of als onderdeel van het spel??) de boot afhoudt. Ik hoorde via-via dat TomTom Telematics 'te duur' is. Indien waar, dan zou dat impliceren dat TomTom Telematics wel te koop is, of in elk geval niet ter principale niet te koop is. Maar dat vraagprijs te hoog ligt. Voor nu in elk geval.
Er kunnen een paar redenen voor zijn. A) Ofwel vanwege de synergie met Automotive. Dankzij Telematics is TomTom weer in staat om de relatie met PSA Peugeot-Citroen te verdiepen. En dit soort multimillion dollar klanten wil je wel verder verdiepen en Telematics maakt tomtom onderscheidend. Ga maar na... Kan HERE zoiets bieden? Nee. Laat staan met hardware erbij zoals link-boxes en trucker navigatie.
B) TomTom denkt we groeien nog even lekker door met Telematics, Verizon komt vanzelf wel weer langs. En moet alleen maar meer betalen als ons aantal abonnees met 30% per jaar groeit. Of C) TomTom ziet ook die big data markt waar ik hierboven een link van postte en ziet zich daarom als meer waard dan Verizon/Fleetmatics bereid is te bieden Of E) Verizon is eventjes klaar of neemt pauze met grote acquisities.
Hoe het ook zij, alle scenarios onderstrepen de waarde van TomTom Telematics. En vanuit TT gezien vind ik dat synergie argument een terecht en valide argument, tot een bepaalde prijs uiteraard. Alles is te koop. En ik denk dus dat TT ook een minimale prijs heeft.