Halte schreef op 9 december 2016 21:18:
Ieder zijn mening; we moeten echter nog zien of de toekomst van Post.NL echt voor alle stakeholders, dus ook de aandeelhouders, echt zo rooskleurig is zoals deze Ivar Davids in een ingezonden stuk op FD.nl suggereert:PostNL heeft gelijk en is een schoolvoorbeeld van het ondernemerschap van de toekomstZeer terecht heeft PostNL aan Bpost te kennen gegeven niet in te willen gaan op het overnamebod van het Belgische.postbedrijf. Ondanks het bod van €?5,75 per aandeel — een premie van ruim 20% op de beurskoers — oordeelden de raad van bestuur en de raad van commissarissen van het Nederlandse bedrijf in unanimiteit dat ze het geen goede deal vonden. De kortzichtige belegger bleef in stomme verbazing achter. Eindelijk een Nederlands iconisch bedrijf dat openlijk stelt dat ook het belang voor de aandeelhouders moet worden bezien op de lange termijn.
De waarde van het bedrijf is namelijk meer dan de optelsom van de prijs van alle aandelen. Zoals bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL het verwoordde: 'het ontbreekt aan brede maatschappelijke steun, dient niet de continuïteit van PostNL en is slecht voor werkgelegenheid, kwaliteit, als ook de winstgevendheid. Een overname is dan ook niet in het belang van de medewerkers, klanten, de samenleving én aandeelhouders'.
Met dergelijke openlijke afwegingen laat PostNL zien dat het niet alleen het sentiment in de maatschappij goed aanvoelt. Belangrijker nog, het geeft aan uit te gaan van de relevantie voor álle stakeholders. Een overname dient namelijk niet alleen het belang van de aandeelhouder. En dan al helemaal niet de aandeelhouder die pas kort geleden is ingestapt, enkel en alleen om te profiteren van een sprong van het aandeel. Met zijn beslissing onderstreept PostNL hoe het ondernemerschap van de toekomst er nu al uit ziet.
Foto: HH
Foto: HH
Door te kijken naar het bestaansrecht van de onderneming op de korte én de lange termijn, en uit te gaan van de waarde die alle stakeholders toevoegen aan het bedrijf — ook de aandeelhouders die hun kapitaal ter beschikking stellen aan de onderneming – geeft PostNL aan wat het nieuwe normaal is.
Een statement waarmee we het tijdperk van ‘sociaal verantwoord’ achter ons laten en toetreden tot het tijdperk van het nieuwe normaal. Sociaal verantwoord, hoe goed de intenties ook zijn, heeft toch te veel weg van goedbedoelde, maar geldverslindende ideeën aan de randen van het bedrijf. Alleen van waarde voor aandeelhouders als het aan hen kan worden uitgelegd als goede marketing.
En ja, een bedrijf bestaat nou eenmaal wel bij een financieel gezond businessmodel, niet eentje dat de concurrentie niet aan kan. Het is hoog tijd weg te komen van die marketing en het te integreren in het hart van het bedrijf langs de belangen van alle stakeholders.
Verhagen legt de belangen van al die stakeholders naast elkaar en legt uit dat deze elkaar versterken. Een hoger bod op de aandelen maakt het bedrijf niet ineens beter of meer waard. Sterker nog, door de waarde van bijvoorbeeld klanten, medewerkers en de maatschappij erbij te halen, laat ze zien dat PostNL meer waarde heeft dan alleen de beurskoers.
De waarde van sterke klantrelaties, loyale medewerkers en een sterke positie in de samenleving maken een bedrijf relevant, duurzaam en daardoor sterk. En dat vertaalt zich ook in waarde voor aandeelhouders.
Verwachten we nu dat de aandeelhouders van PostNL genoegen nemen met de huidige koers van het bedrijf én het aandeel? Nee, deze zal nu nog meer onder het vergrootglas liggen. Uit eerdere voorbeelden blijkt dat agressieve aandeelhouders onverminderd op de loer liggen.
Denk alleen al aan de opportunistische jacht op het aandeel ABN Amro en hoe ooit Vendex KBB is leeggeroofd. Voorbeelden van bedrijven die de dialoog met trouwe beleggers aangaan, zoals Unilever, Philips en DSM zijn voorbeelden hoe het ook kan.
En neem eens een voorbeeld aan al die familiebedrijven die vaak in de luwte opereren; ook die worden op hun huidige en toekomstige rendement beoordeeld.
Net als die bedrijven heeft PostNL de afgelopen jaren hard gewerkt aan een stabiele bedrijfsvoering en weet het twee compleet tegengestelde ontwikkelingen in het bedrijf succesvol door te ontwikkelen; een postdivise met sterk dalende markt en marges, en een pakkettenbedrijf dat met innovaties voorop loopt in een exploderende markt.
De toekomst van PostNL ligt in handen van de dialoog tussen de stakeholders. Zolang die elkaar sterker willen maken zal PostNL relevant zijn voor hen allemaal. En zolang winst maken wordt gezien als gevolg van gezond ondernemerschap, gaan alle aandeelhouders van PostNL nog een mooie toekomst tegemoet.
Ivar Davids is managing partner van Kirkman Company.