Hik schreef op 14 januari 2017 11:30:
[...]
Transities zijn altijd lastiger dan greenfield situaties. Als we eergisteren nog geen auto's hadden en de zelfsturende auto gisteren uitgevonden was, dan zouden we morgen voor een perfecte situatie kunnen zorgen. Die 'weinige' algoritmes zouden nog wel eens erg kunnen gaan tegenvallen. Machinelearning kan niet zonder HITL (Human In The Loop), omdat het niet overal pasklare antwoorden voor heeft in een mixed omgeving waar ook nog motoren, fietsen, brommers, invalidekarretjes, brommobielen (die mogen/moeten ook op de weg en heb je al zelfrijdende voorbeelden gezien? Wat dát voor overhead kosten gaat zorgen op een laag aanschafbedrag!). Think twice.
Afgelopen week was er weer zo'n 'beleidsbepaler' op tv, niet gehinderd door enige kennis die stond te vertellen dat we over niet al te lange tijd zonder verkeersborden, verkeerslichten etc. zouden kunnen. Lekker dan als jij je oldtimer in de lente uit de garage haalt, of op je motor je eerste ritje gaat maken.
Er vindt binnen en buiten de sector veels te veel verkokerd denken plaats. V2X, leuk bedacht. Ik lees zelfs wel eens dat voetgangers speciale wearables moeten gaan dragen omdat de auto ze dan herkent. Herkent de AI in de auto ook als politiemensen die in speciale gevallen aanwijzingen geeft in het verkeer waarbij verkeerslichten en voorrangsregels genegeerd dienen te worden? En als jouw peutertje haar wearable vergeet om te doen en de weg op rent achter haar bal aan dan heeft ze gewoon pech als die ene auto haar omver rijdt? Statistici zullen zeggen dat er dan altijd nog mínder mensen in het verkeer sterven dan voorheen (Letterlijk citaat van Carlo van de Weijer op de TomTom open dag!).
Haal de mens nog maar niet uit de loop; met techniek los je nog lang niet alles op (zeg ik als techneut).