Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Smit Internationale Terug naar discussie overzicht

Smit verdubbelt winst bijna

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 maart 2007 08:15
    RTRS-Smit verdubbelt winst bijna
    ROTTERDAM (ANP) - Het maritieme bedrijf Smit heeft de winst
    afgelopen jaar nagenoeg verdubbeld. Topman Ben Vree sprak dan
    ook van een recordjaar. Vooral in de tweede helft van 2006 zat
    het Smit mee.

    De nettowinst kwam uit op 75 miljoen euro tegenover 38,3
    miljoen een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat bedroeg 77,3
    miljoen euro. Dat was in 2005 42,3 miljoen euro. Bijna alle
    divisies draaiden volgens Smit goed, alleen de sleepdiensten
    voor terminals bleven achter.

    ((Marcel Proos, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
  2. [verwijderd] 8 maart 2007 08:53
    Smit: definitieve nettowinst conform verwachting8 mrt 2007, 08:46 uur
    Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Smit Internationale heeft over 2006 een nettowinst behaald van EUR 75 miljoen, vrijwel een verdubbeling ten opzichte van 2005 toen de winst uitkwam op EUR 38,3 miljoen. Dat blijkt donderdag uit definitieve cijfers van het sleep- en bergingsbedrijf. Het definitieve winstcijfer is conform het eerder bekendgemaakte voorlopige cijfer.

    Per aandeel kwam de winst uit op EUR 4,86, vergeleken met de EUR 2,49 in 2005. Smit stelt een dividend per aandeel voor van EUR 2,25 in contanten, tegen EUR 1,25 een jaar eerder. Het sleep- en bergingsbedrijf onthoudt zich van een winstverwachting voor dit jaar.

    Het bedrijfsresultaat liep het afgelopen boekjaar op van EUR 42,3 miljoen naar EUR 77,3 miljoen, terwijl de omzet uitkwam op EUR 475 miljoen, tegenover 387,5 miljoen in 2005.

    Volgens Ben Vree, bestuursvoorzitter van Smit was 2006 'een recordjaar'. 'Vooral in de tweede helft van het afgelopen jaar heeft de wind meegezeten in nagenoeg al onze divisies en hebben ook onze deelnemingen zeer goed gepresteerd. Alleen de groei in de divisie Terminals bleef achter', zo zegt hij in een toelichting op de cijfers.

    De divisie Terminals realiseerde in 2006 een bedrijfsresultaat van EUR 11,2 miljoen, tegen EUR 13,5 miljoen een jaar eerder. Alle andere divisies zagen een stijging van het bedrijfsresultaat. Bij Harbour Towage nam het bedrijfsresultaat toe van EUR 18,0 miljoen naar EUR 24,2 miljoen. Salvage verdubbelde het bedrijfsresultaat van EUR 8,6 miljoen tot EUR 18,7 miljoen en Transport & Heavy Lift boekte een stijging van bijna 250% tot EUR 29 miljoen.

    In 2006 is Smit verder gegaan met zijn vlootvernieuwing. In 2006 zijn in totaal 20 vaartuigen in gebruik genomen. Smit verwacht in 2007 nog eens 23 vaartuigen en in 2008 minimaal 22 vaartuigen in gebruik te nemen. Hiervan heeft circa 50% betrekking op uitbreiding.

    (c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)

  3. [verwijderd] 16 maart 2007 18:52
    weet iemand wat de schade ongeveer bedraagd van de staking in rotjeknor? ik verwacht koerstechnisch gezien volgende week terug naar 47,00 dan stap ik in.
  4. [verwijderd] 19 maart 2007 19:50
    De aktiviteiten in roterdam zijn in 2006 met 1,2% gestegen.
    Als je dit vergelijkt met wat de vakbonden nu eisen denk ik niet dat ze slim bezig zijn.
    Smit heeft in roterdam een monopolie positie wat de gebruikers van Smit nu goed duidelijk wordt.
    Ik verwacht dat de bestuurders van de rotterdamse haven dit monopo;y zullen proberen af te breken.
    Ik verwacht dat Smit in 2010 nog maar een marktaandeel van minder dan 50% heeft in de rotterdamse haven.Gevolg van misbruik monopoly positie.
    Maar de vakbonden en Smit kunnen nu al starten met een oplossing voor dit probleem te zoeken.
    m.vr.gr
    N.Jansen
  5. [verwijderd] 20 maart 2007 10:17
    Ik denk dat windjahe het redelijk bij het rechte eind heeft.

    Wat je zult tegenkomen is dat klanten het risico willen spreiden en dus met twee of meer aanbieders van sleepdiensten in zee gaan. En dan zou normale marktwerking er al snel toe leiden dat je marktaandeel geen 70% kan blijven.

    De direkte schade zal redelijk meevallen, ga uit van een omzet van € 500 mln voor heel Smit en ca. € 100 mln voor de havensleepdiensten. Het aandeel Rotterdam in deze aktiviteit zal ongeveer 1/3 zijn? En dan heb je dus over een omzet van €100.000 per dag. Ten opzichte van de jaarwinst valt dat dus wel mee.

    Overigens zit in de jaarwinst van € 75 mln wel € 8 mln aan eenmalige baten, te weten vrijval belastingvoorziening en verkoop minderheidsbelang Mexico. Nog steeds een mooi resultaat.

    Gezien de datum van de Ava (9 mei) verwacht ik dat de ex-dividend datum 11 of 14 mei zal zijn en betaalbaarstelling een week later.

  6. [verwijderd] 22 maart 2007 09:48
    Voor 2007 ga ik uit van ongeveer een zelfde wpa en dan is de huidige k/w dus onder de 10. Gaat Smit beter presteren dan 2006? Zou kunnen, het vlootvernieuwingsprogramma zal zeker tot autonome groei leiden. Maar, in 2006 waren er dus eenmalige baten van € 8 mln.

    Voor wat betreft de kw-verhouding: Eind vorig jaar is het Australische Adsteam overgenomen door Svitzer-Wijsmuller (onderdeel van Maersk) tegen een k/w van net onder de 13.

    Kanttekeningen bij de overname van Adsteam:
    - Postief: pure sleepdiensten, geen bergings of hijs/transportaktiviteiten (die meer volatiel zijn).
    - Negatief: monopolist in 'mature' markt Australië, profiteert slechts in mindere mate van huidge o&g markt.

    Al met al zou je Smit dus op een k/w van max 12 a 13 kunnen inschatten. En dat zou € 60 betekenen...

  7. [verwijderd] 22 maart 2007 19:11
    Wat ik heb begrepen is dat er nieuwe eisen / wetgeving komt op t gebied van (waarschijnlijk grote) schepen; namelijk met een dubbele wand, zodat er in de toekomst minder bergingsopdrachten zouden zijn.

  8. [verwijderd] 23 maart 2007 10:43
    Klopt, met name in de olie/gas-sector is de zgn double hull al redelijk standaard.

    Tegelijkertijd zie je een toename van de grootte van schepen.

    Wat de trend lijkt te zijn is dat het aantal calamiteiten afneemt, maar wel technisch uitdagender wordt. Hier zou Smit's ervaring en expertise dus een grote rol kunnen spelen.

    Het is ook de zere plek waar analisten al enige tijd de vinger op leggen, mede omdat de bergingsopdrachten zich moeilijk laten voorspellen. En beleggers houden nou eenmaal niet van (al te grote) verrassingen. Dat heeft zich bij Smit vertaald in een helder uitgesproken strategie richting meer stabiele business (havensleepdiensten en langere termijncontracten). Dit zou onder meer door vlootvernieuwing/-uitbreiding en acquisities gebeuren.

    Dat 1e betreft onder meer het nieuwe paradepaardje dat vorig jaar in gebruik is genomen en voor de NAM op de Noordzee wordt ingezet (de Smit Komodo of Kamara als ik het goed heb) en de contracten in Egypte en Equatoriaal Guinea die zijn of worden opgestart.

    Voor het 2e is er nog niet veel gebeurd tot nu toe...

15 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.120
AB InBev 2 5.538
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.174
ABO-Group 1 25
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.857
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.840
Aedifica 3 926
Aegon 3.258 323.075
AFC Ajax 538 7.089
Affimed NV 2 6.305
ageas 5.844 109.905
Agfa-Gevaert 14 2.063
Ahold 3.538 74.353
Air France - KLM 1.025 35.290
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.050
Alfen 16 25.276
Allfunds Group 4 1.517
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 420
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.908
AMG 971 134.354
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.745
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 496
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.057
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 386
Arcadis 252 8.806
Arcelor Mittal 2.034 320.986
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 287
arGEN-X 17 10.353
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.751
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.614
ASML 1.766 110.164
ASR Nederland 21 4.512
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.937
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 67
Azerion 7 3.449

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 31 maart

    1. Inkoopmanagersindex industrie en diensten maart (Chi)
    2. Importprijzen februari (Dld)
    3. Detailhandelsverkopen februari (Dld)
    4. Inflatie maart vlpg (Dld)
    5. Inkoopmanagersindex Chicago maart (VS)
  2. 01 april

    1. Tankan index eerste kwartaal (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie maart def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin maart (Chi)
    4. Reserve Bank of Australia rentebesluit (Aus)
    5. Omzet detailhandel februari (NL)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht