Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Tele Atlas Terug naar discussie overzicht

Tele Atlas aan vooravond van nog iets veel gr

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 juli 2007 16:39
    Tele Atlas aan vooravond van nog iets veel groters
    Printversie
    Digitale kaartenmaker Tele Atlas verdubbelde de omzet de laatste twee jaar, maar staat volgens topman Alain De Taeye aan de vooravond ‘van nog iets veel groters’. Geld & Beleggen interviewde de Belg die het succes niet bepaald is komen aanwaaien. Nee, ruim twintig jaar hard werken en stevig investeren - meer dan € 1 miljard - heeft hem gebracht waar hij nu is.

    Hieronder volgt het integrale interview:

    Alain De Taeye komt rechtstreeks uit het Spaanse Valencia wanneer Geld & Beleggen hem spreekt in het Hilton-hotel aan de Apollolaan in Amsterdam. Na een paar minuten laat hij trots zijn mobieltje zien, een Nokia N95, met daarop - standaard - digitale kaarten van Tele Atlas. De Taeye: “Hier word je toch stil van! Ik stond midden in Valencia en wilde even naar buiten, naar een park. Op mijn scherm kon ik precies zien waar ik was en waar ik naar toe moest. Dat is toch prachtig!” Het enthousiasme van de topman is duidelijk niet geveinsd, hij is echt trots op de nieuwste ontwikkeling: navigatiesystemen op mobieltjes.

    GPS

    Van die trend kan Tele Atlas, dat met het Amerikaanse Navteq de markt van digitale kaarten domineert, profiteren. De Taeye: “Met name losse navigatiesystemen voor in de auto hebben, mede dankzij onze grote klanten TomTom en Mio, een vlucht genomen, waardoor onze omzet de laatste twee jaar meer dan verdubbeld is. Maar wat velen onderschatten, is dat we aan de vooravond van iets wat nog veel groters staan. Digitale kaarten op mobieltjes gaat heel groot worden als alle telefoontjes met GPS zijn uitgerust. Nokia heeft al aangekondigd al zijn toestellen van GPS te voorzien. Bij navigatiesystemen op mobieltjes gaat het om honderden miljoenen, terwijl het bij de losse systemen voor in de auto om enkele tientallen miljoenen gaat en bij in car-systemen om een paar miljoen. Dat wordt dus leuk met die kaarten op telefoontjes.”

    Hoe sterk kan navigatie op de mobiele telefoon de resultaten van Tele Atlas beïnvloeden?

    De Taeye: “Het is nu nog veel te vroeg om daar getallen tegenaan te gooien. Maar heel belangrijk is dat de trein vertrokken is. Als het kan op deze Nokia, en vroeger dan we gedacht hadden, dan kan het op alle toestellen. Voor alle duidelijkheid: digitale kaarten op telefoontjes komen niet in de plaats van de vaste en losse navigatiesystemen voor de auto. Dit komt erbij. Mensen die een navigatiesysteem in de auto hebben, zullen overwegen daarnaast een telefoontje met of zonder kaart te nemen. En hoe meer mensen digitale kaarten op het mobieltje gaan gebruiken, hoe goedkoper het wordt. Dat is logisch.”

    Maar bent u niet bang voor een prijzenslag?

    De Taeye: “Nee, absoluut niet. Kijk als je van honderdduizenden naar honderden miljoenen systemen gaat, dan moet je niet opkijken van een zekere prijserosie. Hetzelfde geldt voor de stap van miljoenen naar tientallen miljoenen. Daarom verwachtten wij ook in de laatste anderhalf jaar een prijserosie van 10%, maar die is er niet geweest. En wat een eventuele prijzenslag in de toekomst betreft, dat is onzin want met het Amerikaanse Navteq hebben we een duopolie. En een duopolie is een duopolie. Je gaat geen waarde vernietigen als dat niet nodig is. Het kan dan ook alleen maar tot een prijzenoorlog komen als één van de twee CEO’s gigantisch domme dingen doet. Dat kun je niet uitsluiten, maar ik zie dat niet gebeuren.”

    Over Navteq gesproken, gisteren waren er geruchten dat Google belangstelling zou hebben voor een overname van dit bedrijf. Wat zou dat voor Tele Atlas betekenen?

    De Taeye: “Volgens mij was het interesse voor een kaartenmaker, niet per se Navteq. Ik heb altijd gezegd dat zo’n overname een logische weg is voor partijen die ook op deze markt actief willen worden. Want op een andere manier kan dat niet, doordat Navteq en wij een voorsprong van zeker vier tot vijf jaar op anderen hebben. Wij – Tele Atlas - hebben bijvoorbeeld inmiddels 21 miljoen kilometer straatjes in 64 landen in kaart gebracht. Als nu een ander besluit dat ook te gaan doen, dan is hij jaren bezig voor hij zover is als wij nu. En dan zijn wij al weer veel verder. Bovendien moet je locale mensen hebben voor deze business, relaties met rijksoverheden en gemeenten. Wij hebben in Europa een relatie met duizenden gemeenten. Daarom zijn wij niet bang voor een eventuele overname van Navteq door Google. Het gaat in deze business namelijk niet om financiële power; het is niet het geld dat het uitmaakt. Wij zijn bovendien niet bang voor een overname van Navteq, door wie dan ook, omdat het toch een duopolie blijft. Of nu de concurrent wordt overgenomen of wij door een andere partij worden ingelijfd, er verandert dan niet zoveel.”

    Is Tele Atlas al een keer benaderd door een partij die het bedrijf wil opkopen?

    De Taeye: “Daar praten we nooit over. Maar ik kan niets uitsluiten.”

    Wanneer gaat Tele Atlas nu eindelijk winstmaken? Ondanks de vlucht die navigatiesystemen genomen hebben, kwam het resultaat vorig jaar – door investeringen – toch weer onder de streep uit. Het verlies bedroeg € 19 miljoen, om precies te zijn.

    De Taeye, geprikkeld door de vraag: “Er zijn beleggers die verlies associëren met: het gaat niet goed bij die onderneming. Maar wat laten wij zien? Operationele winst, een positieve cashflow van € 28 miljoen in 2006, we hebben € 200 miljoen op de bank en geen enkele lening. Bovendien gaat inmiddels van elke euro extra omzet bijna 50% regelrecht naar de bottom line, dat is voor ons vrijwel zuivere cash. De financiële wereld kijkt dan ook dwars door het verlies heen, dat wil zeggen de professionals doen dat. Vandaar ook dat we nu op de beurs € 1,5 miljard waard zijn bij een omzet van € 264 miljoen vorig jaar. Dat zegt genoeg, zo’n multiple.”

    Maar wanneer komt het vliegwiel voor Tele Atlas nu echt op gang?

    De Taeye: “Dat vliegwiel is volop bezig. Moet je kijken naar ons operationeel resultaat, dus voor belasting, rente, afschrijving en dergelijke. Kwam dat in 2003 nog op een verlies van € 45,5 miljoen uit, in 2004 is dat teruggebracht tot € 22,5 miljoen, in 2005 sloeg het verlies om in een operationele winst van € 14,7 miljoen en vorig jaar kwam die aanzienlijk hoger uit, op € 43,8 miljoen. En voor eind dit jaar verwachten we geen nettoverlies maar een nettowinst van € 3 miljoen, misschien na belastingen nog net een klein verlies ter grootte van zo’n Є 5 miljoen.”

    Waar staat het bedrijf over vijf jaar?

    De Taeye: “Vijf jaar is een eeuwigheid in onze markt. Maar we weten dat de markt voor losse autonavigatiesystemen meer dan behoorlijk zal blijven groeien. Op dit moment bedraagt de groei in Europa 50% en over vijf jaar zal die volgens ons - en andere marktkenners - nog steeds behoorlijk zijn. Nu is de penetratiegraad van autonavigatiesystemen in Europa 15% en in de Verenigde Staten 9%. In prognoses voor over vijf jaar komt niemand met een penetratie van 20%, maar van 50 tot 70%. En dan heb je het alleen nog over de auto! Daar bovenop komen dus nog eens de navigatiesystemen op de mobiele telefoon. Dat is plezant.”

    Hoe weet u zo zeker dat digitale kaarten op het mobieltje een succes worden?

    De Taeye: “Ik kijk maar naar mijn ervaring in Valencia. En ik heb het geluk dat mijn twee zoons, van respectievelijk 20 en 22 jaar, precies in de doelgroep vallen. Ik zie hoe zij reageren en weet dat zij – zoals vele anderen – nooit hun mobieltje zullen verliezen. Daar doen ze alles mee. Ik weet ook zeker dat u binnen twee
  2. [verwijderd] 13 juli 2007 16:49
    Ik weet ook zeker dat u binnen twee jaar zo’n telefoontje met navigatiesysteem heeft. Nu is het misschien nog iets te duur, maar het wordt goedkoper. De vraag is dan ook niet of u zo’n telefoontje zal nemen, maar hoeveel anderen dat ook zullen doen.”
  3. [verwijderd] 13 juli 2007 20:03
    Heel mooi intervieuw, vasthouden die stukken dus en de cijfers zullen de doorslag gaan geven.
    Overname hoeft niet perse navteq te zijn?
    Heel mooi diplomatiek antwoord, houd dus wel een optie open dus.

    gr Knul
  4. [verwijderd] 13 juli 2007 20:15
    Ik heb de nieuwe Nokia n98 al gespot

    Nokia N98 with GPS
    Published on July 13th, 2007 in nokia, phones, gps navigation

    the Nokia N98 with amazing features including an integrated GPS receiver just like the N95 (Nokia N98 high resolution).

    Here are the made up specs for this made up phone:

    7.2 mega pixel camera with Carl Zeiss lens
    5x optical zoom (20x with digital)
    3.5″ inch touch screen
    integrated GPS receiver
    integrated TNT receiver (Télévision Numérique Terrestre - this is what French call digitally broadcast TV channels)
    Symbian S70 3rd edition
    3D graphics accelerator
    bluetooth
    Wi-Fi (b,g,n)
    HSDPA
    video recording at 720×576 and 30fps
    Multimedia support
    5x optical zoom made us laugh the hardest. It is not mentioned in this list but I’m sure the N98 will be able to handle microSD cards and have a battery that lasts 12 hours on a single charge.
  5. Frensje 13 juli 2007 21:28
    Ik had een verkooporder op 17 staan in verband met mijn vakantie voor 3 weken. Maar volgens mij gaan we door de weerstand van 17,40 na de cijers. Ik heb mijn verkooporder vanmorgen dus maar ingetrokken en zie over 3 weken wel weer. Fijne vakantie!
9 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.098
AB InBev 2 5.525
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.870
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.773
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.765
Aedifica 3 924
Aegon 3.258 322.964
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.896
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.343
Air France - KLM 1.025 35.222
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.046
Alfen 16 25.027
Allfunds Group 4 1.511
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.504
AMG 971 134.014
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.738
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.027
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.787
Arcelor Mittal 2.034 320.851
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.333
Aroundtown SA 1 220
Arrowhead Research 5 9.747
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.452
ASML 1.766 108.784
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 521
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.690
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 66
Azerion 7 3.412

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 10 maart

    1. Industriële productie januari (NL)
    2. Handelsbalans januari (Dld)
    3. Oracle Q3-cijfers
  2. 11 maart

    1. Economische groei Q4 (Jap)
    2. Inflatie februari (NL)
    3. E.ON Q4-cijfers
    4. Henkel Q4-cijfers
    5. Volkswagen Q4-cijfers
    6. Zalando Q4-cijfers
    7. Ondernemersvertrouwen mkb februari (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht