Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Interview met Topman Stern Groep

1 Post
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 mei 2008 21:15
    Academicus in de garage
    21 mei 2008 | Het Financieele Dagblad
    Door: Lalkens, P.

    Topman Stern Groep heeft niets met nieuwe auto's en dat maakt hem juist succesvol

    Amsterdam

    De nieuwe blinkende Mercedessen bij de Amsterdamse autodealer Stern Auto laten het hart van Henk van der Kwast niet sneller kloppen. 'Als ik al die auto's in de showroom zie, dan word ik altijd een beetje naar' , zegt hij zelfs. 'Het kost veel geld om al die modellen hier te laten staan. Het liefst zou ik geen showroom nodig hebben.'

    Bij de directievoorzitter van Stern Groep, de grootste autodealer van Nederland, stroomt duidelijk geen benzine door de aderen. Echte automannen worden emotioneel van nieuwe auto's en hebben 'Driebergen' gedaan, ofwel het Instituut voor Autobranche en Management. Van der Kwast daarentegen heeft meer met klassieke auto's en heeft aan de Universiteit Twente elektrotechniek en bedrijfskunde gestudeerd.

    Toch heeft die koele houding hem in zijn vijftienjarige carrière geen windeieren gelegd. Toen hij in 1993 het zieltogende autobedrijf Riva in Amsterdam kocht werd hem vaak gevraagd waarom hij zich als cum laude afgestudeerde academicus begaf in een branche met het hardnekkige imago van macho's, pochers en snelle verkopers. 'Veel mensen vonden mij toen volslagen idioot', aldus Van der Kwast over zijn overstap van een succesvolle carrière in de financiële sector.

    Maar Van der Kwast, die ooit tweede werd op de wereldkampioenschappen roeien en nog een fervent marathonloper is, hield als overtuigd sportman vol. 'Ik kan dan heel taai zijn, want ik zag kansen in de sector. Ik wilde ook per se zelf aan het roer staan bij een bedrijf. In mijn bankentijd was ik meer een leunstoelondernemer.'

    De 'pragmatische perfectionist' Van der Kwast keek juist zonder emotie naar de sector, als een ingenieur die uit is op beheersing van processen. 'Ik verbaasde mij toen over de ongestructureerde manier waarop veel dealerbedrijven werden geleid', zegt hij.

    Tegenwoordig staat de 54-jarige Van der Kwast na een groot aantal overnames aan het hoofd van een autobedrijf met euro 1 mrd omzet waar ook nog eens winst wordt gemaakt. In 2010 moet de teller op euro 2 mrd omzet staan.

    Als rechtgeaard ingenieur ziet Van der Kwast zichzelf graag als een bouwer van structuren. Aan de vluchtigheid van de autosector ontkomt hij door een onderneming te bouwen. 'Er zit iets duurzaams in die houding. Ik ben een langetermijndenker. Logica is daarin een belangrijk element. En die is lang niet bij iedereen te vinden in de sector.'

    Consultant William Smit, die Van der Kwast van nabij kent, verklaart het succes: 'Hij heeft als een van de weinigen in de dealerwereld een strategie ontwikkeld. En hij houdt daar ook aan vast. Dat is zijn grote kracht.'

    Ondanks vijftien jaar tussen de pk's en hardmetalen velgen lijkt Van der Kwast in zijn uitstraling en voorkomen nog steeds meer op een bankier dan op een autodealer. Hij blijft ingetogen, deze zoon van de eigenaar van een zuivelfabriek. Geen tweede huis aan de Côte d'Azur, waar het erop aan komt 'de juiste linnen broek te dragen en rosé te nippen'. 'Doe mij Griekenland maar, een land zonder kapsones.'

    Op zijn visitekaartje staat 'Henk van der Kwast, Stern Groep'. De titel directeur is er niet op te vinden. 'Natuurlijk ben ik de baas, maar ik denk collegiaal. Heb ook niets met de titel ceo.' Harmonie gaat bij hem boven confrontatie. 'Je kunt in de autosector heel makkelijk ruzie krijgen. Veel mensen oefenen macht uit tot ze op een betonnen muur rijden. Maar ook via omwegen kun je je zin krijgen.'

    Hij beseft dat zijn levensbeschrijving leest als een verhaal over een zondagskind. 'Het gemak is bedrieglijk. Velen vergeten dat ik daar loeihard voor heb moeten werken. En er zaten natuurlijk ook dingen tegen. Dat kan niet anders.' Het wegsturen van managers van overgenomen bedrijven, bijvoorbeeld. 'Daarin heb ik soms te veel geduld gehad. Dat is een slechte eigenschap van mij.' Het wordt beaamd door president-commissaris Dick Eykel. 'Henk kent weinig twijfels maar als hij ze heeft, dan gaat het over mensen.'

    Na een rondgang door de showroom verwondert Van der Kwast zich over de drang bij veel mensen om elke twee of drie jaar een nieuwe auto te kopen. 'Waarom niet twintig jaar met dezelfde auto doen? Zuiniger motoren zijn ook in oudere auto's te plaatsen.' Een opmerking met een zeker duurzaamheidsgehalte, maar ook één waar de ondernemersgeest uit spreekt. Want de dealerbedrijven verdienen aanmerkelijk meer geld met reparaties en onderhoud dan met verkoop van nieuwe auto's.

    Heeft de autobranche geleerd in de afgelopen vijftien jaar? Niet zo veel, vindt Van der Kwast. 'Bij importeurs en fabrikanten lopen nog veel mensen rond met beperkte capaciteiten die over veel geld beslissen.' Maar Stern Groep heeft een zodanige schaalgrootte bereikt dat tegenwicht kan worden geboden aan de grillen van de auto-industrie. 'Ik blijf vasthouden aan mijn eigen lijn. Sommigen vinden mij halsstarrig. Dat vinden ze dan maar.'

    Henk van der Kwast naast een van zijn favoriete klassiekers: een Lancia Aurelia Gran Turismo.

1 Post
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.106
AB InBev 2 5.532
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.083
ABO-Group 1 23
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.829
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.805
Aedifica 3 925
Aegon 3.258 323.048
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.305
ageas 5.844 109.901
Agfa-Gevaert 14 2.062
Ahold 3.538 74.349
Air France - KLM 1.025 35.268
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.049
Alfen 16 25.188
Allfunds Group 4 1.516
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 418
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.753
AMG 971 134.250
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.744
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 495
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.050
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.800
Arcelor Mittal 2.034 320.944
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.350
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.750
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.597
ASML 1.766 109.826
ASR Nederland 21 4.507
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.853
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 67
Azerion 7 3.448

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 maart

    1. Samengestelde inkoopmanagersindex maart (Jap)
    2. Samengestelde inkoopmanagersindex maart (Fra)
    3. Samengestelde inkoopmanagersindex maart (Dld)
    4. Samengestelde inkoopmanagersindex maart (eur)
    5. Samengestelde inkoopmanagersindex maart (VK)
    6. Chicago Fed index februari (VS)
    7. Samengestelde inkoopmanagersindex maart (VS)
  2. 25 maart

    1. Ifo ondernemersvertrouwen maart (Dld)
    2. Case Shiller huizenprijzen januari (VS)
    3. Shell beleggersdag
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht