Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

INTERVIEW: Royal Delft wil autonome groei, in

1 Post
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 15 september 2010 16:02
    INTERVIEW: Royal Delft wil autonome groei, internationalisering


    Door Andre Sterk

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Royal Delft nv wil autonoom groeien in omzet en winstgevendheid en ook verder internationaliseren, zegt chief executive officer (CEO) Henk Schouten van Royal Delft in een gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

    "We hebben wat dat laatste betreft vooral interesse in Duitsland om daar een niche te vullen met ons pannenassortiment", aldus Schouten, die een bedrijf leidt dat na verscheidene overnames groot is in sieraardewerk, pannen en bestek en kristal.

    Royal Delft heeft de afgelopen jaren via twee acquisities stevige groei doorgemaakt, niet in de laatste plaats door de overname van het momenteel winstgevende Koninklijke Van Kempen & Begeer (VKB). Dit is de houdster van de merken Keltum (bestek en tafelaccessoires), Gero (bestek, pannen en keukenhulpen), BK (pannen en keukenhulpen), Q-Linair (pannen en keukenhulpen) en Royal VKB (design pannen en keukenhulpen). Die holding vergrootte de omzet van Royal Delft circa vijf keer.

    Daarnaast kocht Royal Delft in 2007 al BV Leerdam Crystal met toen een omzet van circa EUR2 miljoen bij een omzet van Royal Delft van iets meer dan EUR4 miljoen. Die tak is momenteel overigens nog verlieslatend.

    Met die overnames verschafte Royal Delft zich een bredere basis waarop het culturele erfgoed van De Porceleyne Fles zijn activiteiten verder kan uitbouwen zonder nerveus te hoeven worden van wisselende resultaten.

    Het bedrijf kampt al meerdere jaren met teruglopende uitgaven aan producten en bezoekende toeristen en heeft daarbij ook last van de lage dollarkoers ten opzichte van de euro. De vestiging in Delft trekt naast veel Japanners veel Amerikanen.

    Over het eerste halfjaar boekte het bedrijf, dat inmiddels het hoofdkantoor in Zoetermeer heeft, een nettowinst van EUR17.000 tegen een verlies van EUR71.000 over dezelfde periode vorig jaar en een omzet van EUR12,07 miljoen tegen EUR11,95 miljoen en wat Schouten betreft is dit alles duidelijk voor verbetering vatbaar, zonder daar prognoses op te willen loslaten.

    Schouten onderscheidt drie speerpunten in het huidige beleid voor het over het eerste halfjaar van 2010 verlieslatende sieraardewerk van Porceleyne Fles: de optimalisering van de vestiging in Delft en verhoging van het aantal bezoekers, business to business (B2B) en een nieuwe lijn met "serviesachtige producten" voor de retail.

    Met de vestiging in Delft, waar productie en museum van het porselein zijn gehuisvest, heeft de onderneming een aantal plannen. Zo is er een attractie in voorbereiding, waarvan de eerste fase in 2011 gereed is. Daarnaast wordt de brasserie verder uitgebreid, waarmee het bedrijf lokale bedrijven uit de omtrek naar zich toe wil trekken voor zakenlunches. Bovendien worden de rondleidingen verbeterd en aangepast aan de laatste wensen en ontwikkelingen.

    Die attractie, die dicht bij het proces van bakken en schilderen staat, wordt ontworpen door dezelfde partij die ook de attractie PandaDroom in de Efteling heeft vormgegeven. "Het zal een combinatie van educatie en entertainment met interactieve media worden en sluit aan bij de intentie van Royal Delft om meer te mikken op de individuele bezoeker", aldus Schouten. "Dat aantal moet groeien ten opzichte van het toeristenbezoek."

    Schouten mikt op een verhoging van het aantal bezoekers voor de komende jaren met 50.000 op jaar jaarbasis tegen 120.000 per jaar nu.

    Uitgaven van die zijde dragen hogere marges dan uitgaven van gezelschappen, omdat daar vaak ook nog een organisatie tussen zit, die een margedrukkend effect heeft.

    Individuele bezoekers tracht Royal Delft vooral naar Delft te krijgen via de verschillende informatiekanalen van hotels, zoals informatiefolders en visitekaartjes, een marketing die een intensief, maar ook effectief karakter heeft, want het aantal bezoekers vertoont duidelijk een stijgende trend.

    De genoemde attractie wordt nu verder ontwikkeld en uitgewerkt en brengt enkele tonnen aan investeringen met zich mee, financiele ruimte die beschikbaar was, nadat in een eerder stadium bij Van Kempen en Begeer de investeringen al waren afgerond.

    De genoemde interesse voor Duitsland betreft pannenmerk BK, bij Koninklijke Van Kempen & Begeer een van de vier labels. "We waren in februari van dit jaar al op de toonaangevende Ambiente in Frankfurt en daar gaan we in 2011 weer heen. Het is de bedoeling dat we via een agentennetwerk in Duitsland met het assortiment van BK een niche in de Duitse retailmarkt gaan vullen", aldus de CEO. Met het merk Royal VKB is Royal Delft al actief in 20 landen.

    De Ambiente is een internationale bijeenkomst voor professionele aankopers voor keuken- en tafelgoed, woninginrichting en geschenken.

    Aangezien Delft in veel gevallen geassocieerd wordt met de 17e eeuwse schilder Johannes Vermeer, die vooral in Japan zeer geliefd is, en Royal Delft al in een eerder stadium ervaring opdeed met de vervaardiging van een levensgroot handgeschilderd tegeltableau van De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn in verband met het Rembrandt-jaar, begint Royal Delft dit jaar met een vergelijkbaar project, maar dan in het kader van Het Straatje van Vermeer. "Dit is in directe zin commercieel niet zo interessant, maar trekt wel veel bekijks en publiciteit en daar heb je in de vestiging in Delft met het museum en vooral winkel veel aan", aldus Schouten. Dat project zal een half jaar in beslag nemen.

    Royal Delft is momenteel bezig een positie te verkrijgen in het topsegment van de Nederlandse retailmarkt om daar nieuwe moderne porseleinlijnen te kunnen verkopen. Schouten verwacht daar in 2011 de eerste stappen mee te kunnen zetten.

    De zakelijke tak van Royal Delft zag de omzet in de eerste zes maanden met 18% dalen, een trend die Schouten wil keren. B2B, geheel en al maatwerk, maakt nu 2% tot 3% van de totale omzet uit. Schouten wil deze omzet in elk geval met de groepsomzet mee laten groeien door een opbouw van relaties met bedrijven die veel zaken doen met buitenlandse ondernemingen, zoals in de transport- en de oliesector en dan met name die bedrijven die graag wat weggeven aan relaties.

    Schouten was voorheen financieel directeur van Koninklijke Van Kempen & Begeer, maar werd, nadat Royal Delft deze onderneming inlijfde, CEO. Die functie bekleedt hij nu een jaar. "Het was wennen, want ik moet meer op de voorgrond treden dan voorheen. We waren immers gewend als private onderneming te opereren en dat is nu anders", aldus Schouten.

    De beursnotering waar Schouten mee te maken kreeg, bracht met zich mee dat hij met verschillende aspecten werd geconfronteerd, die voor hem relatief nieuw waren, zoals de free float. "Circa 30% van de aandelen is vrij verhandelbaar. Op zich is meer liquiditeit wenselijk. Dat kun je op verschillende manieren verwezenlijken, maar het heeft momenteel geen prioriteit", aldus Schouten.

    Boron Investments is al geruime tijd grootaandeelhouder in Royal Delft met een belang van iets meer dan 71%.



    Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715201; andre.sterk@dowjones.com



1 Post
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.017
AB InBev 2 5.496
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.656
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 265
Accsys Technologies 23 10.653
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 189
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.751
Aedifica 3 916
Aegon 3.258 322.839
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.296
ageas 5.844 109.892
Agfa-Gevaert 14 2.050
Ahold 3.538 74.336
Air France - KLM 1.025 35.043
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.036
Alfen 16 24.843
Allfunds Group 4 1.473
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.822
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.208
AMG 971 133.343
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.689
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.999
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 382
Arcadis 252 8.776
Arcelor Mittal 2.033 320.709
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.302
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.739
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.102
ASML 1.766 107.252
ASR Nederland 21 4.486
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 491
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.671
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.392

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 februari

    1. Vastned Q4-cijfers
    2. PostNL Q4-cijfers
    3. Ifo ondernemersvertrouwen februari (Dld)
    4. Inflatie januari def. (eur)
    5. Chicago Fed index januari (VS)
    6. Retail Estates Q3-cijfers
    7. Vastned Belgium Q4-cijfers
    8. Zoom Video Communications Q4-cijfers (VS)
    9. Hims & Hers Health - Q4-cijfers
  2. 25 februari

    1. Ackermans & Van Haaren Q4-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht