Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Unilever blijft komende jaren flink investere

1 Post
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 15 september 2010 16:51
    FOCUS: Unilever blijft komende jaren flink investeren in R&D


    Door Bart Koster en Levien de Feijter

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Unilever nv investeert jaarlijks circa 2% van haar omzet in Research & Development en houdt dat percentage ook voorlopig vast als doelstelling voor de komende jaren, waarin de strategie van het levensmiddelenconcern is gericht op omzetverdubbeling.

    Dat zegt Hans Droge, Senior Vice President Research & Development van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

    Unilever richt zich in de R&D-strategie sterk op innovaties en duurzame producten, omdat die over de laatste acht kwartalen goed zijn geweest voor 33% van de totale omzet. In 2009 werd voor een totaal aan EUR891 miljoen geinvesteerd in R&D.

    R&D staat in het hart van de nieuwe business-strategie van Unilever, legt Hans Droge uit. Droge is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en efficiency van de ontwikkelingslaboratoria van Unilever wereldwijd en heeft tevens de operationele leiding over het grootste lab van Unilever, dat in Vlaardingen staat. Hij vertelt dat de nieuwe strategie van eind 2009, die is gericht op omzetstijging en het tegelijkertijd verlagen van de milieu-impact, grote consequenties heeft voor R&D.

    "Onderzoek speelt een centrale rol in onze recent geformuleerde strategie. We hebben wereldwijd 6.000 man in dienst op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Daarvan zijn 1.500 wetenschappers bezig met 'hardcore science', zij werken aan nieuwe technologieen die toepasbaar zijn in meerdere productgroepen. De overige 4.500 zijn developers die met direct productontwikkeling aan de slag gaan", zegt Droge. De onderzoekers zijn verspreid over zes strategische onderzoekslaboratoriums die zich in Nederland, Engeland, Amerika, India en China bevinden.

    "R&D is bij ons geen apart onderdeel, maar volledig geintegreerd in het concern. Kennis van het gedrag van micro-organismen kan bijvoorbeeld worden toegepast op verschillende producten, zoals deodoranten, schoonmaakmiddelen en huidverzorgingsproducten", zegt Droge.

    Een voorbeeld van het type onderzoek waar Unilever zich mee bezighoudt is het recente onderzoek naar de invloed van geluid op de smaak van voedsel. Onderzoekers ontdekten dat naarmate er meer achtergrondgeluid is, de smaken zout en zoet minder worden geproefd en het voedsel knapperiger wordt gevonden.

    "We onderzoeken dit soort zaken, omdat we precies willen weten hoe mensen producten waarnemen", zegt Prof. Dr. Garmt Dijksterhuis. Dijksterhuis is Science Leader bij Unilever Research & Development (R&D) in Vlaardingen op het gebied van Sensatie, Perceptie & Gedrag.

    "Wanneer we begrijpen hoe bijvoorbeeld de omgeving van invloed is op de beleving van een consument, kunnen we die kennis gebruiken om nieuwe producten te realiseren en bestaande producten te vernieuwen", zegt Dijksterhuis.

    Een restaurant dat zout eten serveert, kan bijvoorbeeld in plaats van het toevoegen van sodium besluiten om de achtergrondmuziek lager te zetten. Iemand die knapperige salades aanbiedt, kan beter de volumeknop omhoog draaien om het effect te verhogen.

    "Opvallend is ook de significant andere smaakbeleving in vliegtuigen, waar behalve licht en geluid, ook de lage druk en de relatief onvriendelijke omgeving van invloed zijn op de smaakbeleving", zegt Dijksterhuis die begin deze maand een oratie over perceptie-onderzoek hield in verband met zijn betrekking aan de Universiteit van Kopenhagen, waarmee Unilever een onderzoekssamenwerking is aangegaan.

    Droge benadrukt het belang van R&D en innovaties, vanwege de korte levenscyclus van producten in de 'fast moving' consumentenmarkt en de hevige concurrentie van concerns als Nestle en Procter & Gamble.

    "Daarbij leiden onze investeringen in R&D niet alleen tot productinnovatie en duurzame productie, maar ook tot kostenbesparingen door efficientere productietechnologieen."

    Unilever gaf in 2009 voor een totaal aan EUR891 miljoen uit aan onderzoek. Dat was 2% van de totale omzet en voor de lange termijn streeft de onderneming ernaar om de investeringen in R&D op hetzelfde percentage van de omzet te houden.

    Over de afgelopen acht kwartalen was 30-35% van de omzet afkomstig uit innovaties. Onder innovaties worden geheel nieuwe producten verstaan, maar ook de verbetering van bestaande producten. Unilever verwacht dat de omzet uit haar belangrijkste innovaties in 2010 aanzienlijk zal toenemen en verwacht dat de omzet uit projecten die in de komende 3-5 jaar worden gelanceerd zal verdubbelen.

    Het concern onderscheidt verschillende onderzoeksplatformen. In een daarvan, het onderzoek naar waarneming, sensaties en gedrag, waarin professor Dijksterhuis actief is, is Unilever naar eigen zeggen 'best in class' vergeleken met grote concurrenten zoals Procter & Gamble en Nestle. In dit vakgebied speelt psychologie een grote rol. "Toen ik 25 jaar geleden begon in Vlaardingen liep er e e n psycholoog rond, nu zijn dat er twintig en wereldwijd zelfs dertig tot veertig", zegt Droge. Ook Dijksterhuis bevestigt het toenemend belang van de psychologie, maar merkt op dat prijs en kosten ook altijd belangrijke motivaties blijven voor een klant.

    Naast het platform waarin Dijksterhuis werkzaam is, heeft Unilever R&D de onderzoekplatforms Bioscience, Nutrition & Health, Process & Material Science en Advanced Measurement.

    "In onze R&D centra werken we nauw samen met verschillende soorten partners", zegt Droge, die behalve leveranciers en klanten ook universiteiten en onderzoeksbureaus noemt. Daarnaast werkt Unilever samen met non-gouvernementele organisaties als Wereldnatuurfonds en Greenpeace, voor bijvoorbeeld het stimuleren van duurzame teelt van palmolie en thee.



    Door Bart Koster en Levien de Feijter; Dow Jones Nieuwsdienst +31 20 57 15 201; levien.defeijter@dowjones.com

1 Post
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.106
AB InBev 2 5.536
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.115
ABO-Group 1 23
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.837
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.815
Aedifica 3 926
Aegon 3.258 323.055
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.305
ageas 5.844 109.903
Agfa-Gevaert 14 2.062
Ahold 3.538 74.349
Air France - KLM 1.025 35.275
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.050
Alfen 16 25.212
Allfunds Group 4 1.516
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 418
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.794
AMG 971 134.285
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.745
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 495
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.053
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 386
Arcadis 252 8.802
Arcelor Mittal 2.034 320.953
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.350
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.750
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.599
ASML 1.766 109.879
ASR Nederland 21 4.507
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.881
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 67
Azerion 7 3.449

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 maart

    1. Economische groei Q4 2e raming (NL)
    2. Consumenten- en producentenprijzen februari (VK)
    3. Consumentenvertrouwen maart (Fra)
    4. Randstad - Jaarvergadering
    5. Hypotheekaanvragen - wekelijks (VS)
    6. Orders voor duurzame goederen februari (VS)
    7. Olievoorraden - wekelijks (VS)
  2. 27 maart

    1. Exor Q4-cijfers
    2. Sligro Q4-cijfers
    3. Hennes & Mauritz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht