Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Donderdag 27 oktober / een beetje dromen

116 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 oktober 2011 18:15
    Deze dag zal veel afhangen van de EU leiders.

    Toch begint er na deze Q3 cijfers een nieuw besef te komen. Midden in de storm en laag consumentenvertrouwen haalde TomTom in Q3 een winst van 29 miljoen. Terwijl er was gerekend op een jaarwinst van 60 en een kwartaalwinst van 14.

    We mogen natuurlijk allemaal wel even dagdromen. We weten dat een deel van de winstgroei zit in lagere debetrente dankzij aflossing en nieuwe kredietovereenkomst tot 2016. Die lagere rentelast lijkt me permanent. Daar komt nog een besparingsprogramma van 50 mln per jaar overheen. Over wat voor winst ga je dan in de toekomst spreken? Zeker als het consumentenvertrouwen (ooit weer eens) herstelt. Wel kan ook de eurodollar verhouding zwaar meetellen. Een dure euro zoals nu is gunstig. Mocht ie zo hoog blijven dan is dat heel mooi. Maar een klappende euro kan ook voor ellende zorgen want dat hakt in de marges. Vandaar denk ik ook de voorzichtigheid aan TomTom zijde.

    Toch ben ik een stuk optimistischer na deze cijfers. En q3 is niet eens het belangrijkste kwartaal. Een winst volgend jaar van 100 mln leek eerst nogal optimistisch, maar nu ineens zeer conservatief. Als het een beetje meezit. Daar horen denk ik andere koersen bij, we zullen zien of analisten op termijn die mening gaan delen. Ik denk dat ze eerst nog 1 goed kwartaal willen zien en om zeker te weten dat q3 geen positieve uitzondering was. Net zoals sommigen zoals SNS en rabo nu op hun oude adviezen moeten terugkomen, omdat q2 een negatieve uitzondering (b)lijkt.

    HD traffic zal niet zo sterk zijn als in begin gehoopt. Maar er is nog wel potentieel voor groei. Ik denk dat TomTom nog eerder komt met een Windows mobile app dan Android. Ze willen navigon dat op Windows mobile beschikbaar is geen voorsprong geven. Beiden (Windows en Android) kunnen voor nieuwe abonnees zorgen. En de Ford deal ook (zijn uitsluitend live devices) en de Mazda's en Fiat's die nu live services krijgen.

    Mijn enige zorg is dat ik zelf optimistischer ben dan TomTom's eigen CEO Goddijn. Dat vind ik een beetje eng, want hij kent zijn bedrijf van haver tot gort en ik ben slechts een toeschouwer. Normaal gesproken zou je zeggen dat het andersom is en dat de CEO optimistischer is. Dus blijkbaar mis ik iets. Of wordt er een forse recessie verwacht terwijl ik zelf denk dat we daar nipt aan ontsnappen. Of er is iets anders.

    We gaan het wel zien komende maanden. Eerst maar eens kijken wat de Europese regeringsleiders gaan doen. In ieder geval zijn we van de zelfbenoemde "fulltime vrouwenliefhebber en parttime president" Berlusconi af.

    Fijne dag morgen.

  2. GeduldGeduld 26 oktober 2011 18:36
    Juist Justin. Goed realistisch verhaal. Vleugje droom hoort erbij. Ook TomTom als bedrijf staat weer beter in de markt. En voor de particuliere en zakelijke (nieuwe) klanten zeer belangrijk dat er meer uitstraling en groeiend vertrouwen is.
  3. [verwijderd] 27 oktober 2011 01:18
    justin wederom bedankt voor je goede onderbouwde postings.
    vwb de afwijking tussen hg en jouw prognoses.
    zoals reeds door jou aangegeven wilde hij niet nog een keer met waarschuwing komen vandaar heel fors en hij wist al van de grote reorganisatie. blijft nu ook aan de (te) voorzichtige kant ivm algemene economische situatie.
    bij een gelijblijvende (1.370?) omzet met een hogere marge (53%) kom je met een kostennivo van -50 ofwel 490 met 20 mio rente op een netto winst van ca 170 mio.
    jij had het over dromen maar het lijkt erop dat het grote dromen kan beginnen bij bevestiging van de trendomkeer in het 4de kwartaal.
  4. [verwijderd] 27 oktober 2011 02:17
    quote:

    martinmartin schreef op 27 oktober 2011 01:18:

    justin wederom bedankt voor je goede onderbouwde postings.
    vwb de afwijking tussen hg en jouw prognoses.
    zoals reeds door jou aangegeven wilde hij niet nog een keer met waarschuwing komen vandaar heel fors en hij wist al van de grote reorganisatie. blijft nu ook aan de (te) voorzichtige kant ivm algemene economische situatie.
    bij een gelijblijvende (1.370?) omzet met een hogere marge (53%) kom je met een kostennivo van -50 ofwel 490 met 20 mio rente op een netto winst van ca 170 mio.
    jij had het over dromen maar het lijkt erop dat het grote dromen kan beginnen bij bevestiging van de trendomkeer in het 4de kwartaal.
    Dat zou 75 cent per aandeel zijn ten opzichte van 30 cent nu. Dat is toch ongelofelijk. (!!) Maar niet onrealistisch. Dit jaar ziet er minder uit, mede door een reorganisatielast en een impairment. Door kosten dit jaar te nemen creëren ze een hefboom voor volgend jaar.

    Maar misschien is die toekomstige winst niet vreemd, maar is ons referentiekader vreemd. Wij vinden 75 cent per aandeel gigantisch hoog. Maar misschien is die 30 cent van dit jaar en 50 cent van vorig jaar wel gigantisch laag. Dat zit hem mede in de kosten. Een winst van 60 miljoen op een omzet van 1,2 miljard is natuurlijk niet veel. Dat betekent ook dat een hefboom mogelijk is.

    Ik zie nu vooral dit:

    - De kosten na de overname van teleatlas zijn hoog geweest. Integratie kost altijd honderden miljoenen. Dat komt er eigenlijk nog bij, naast een overnameprijs. Dat is uit de lopende begroting gedaan. Denk aan integratie van systemen en platformen. Dit is nu wel zo'n beetje afgerond lijkt me.

    - De automotive divisie moest opgebouwd worden. Die divisie bestaat pas een paar jaar en was in het begin niet eens winstgevend (opstartkosten)

    - De schuld was vroeger hoog, dus veel rentelasten. Nu is de schuld lager en is de financiering heronderhandeld tot 2016. Jij hebt het over 20 mln in jouw stukje. Dat zou ik moeten nagaan. Ik heb niet gekeken wat de rentelast is van tomtom.

    - 50 mln aan extra bezuinigingen aangekondigd voor 2012.

    Dat alles zorgt voor een heel ander financieel plaatje.
  5. B_B 27 oktober 2011 02:30
    Stel de EU leiders bereiken een akkoord.
    Gaat de Euro dan omhoog?
    Is er dan nog een positieve valuta effect in Q4 (zoals in Q3).
    Zijn de seizoensinvloeden bij PND's en auto's gelijk.
    Worden er meer auto's verkocht in november/december (voor onder de kerstboom) of in januari.
    Zijn de auto onderdelen in Thailand in het water gevallen?

    Goddijn (en ik) hoopt op een deal voor het einde van Q4.
    Zo niet komt er een winstwaarschuwing.
    Maar voor de winstwaarschuwing gaat het aandeel nog omhoog.
    Je moet alleen weten wanneer je moet uitstappen.

    Donderdag hangt alleen van China af (wel/niet investeren in Europa).

    (Niet wetenschappelijk onderbouwd, technisch probleem Australie, moet wachten, verveel me)
  6. B_B 27 oktober 2011 08:05

    Nokia Mixes Maps on Apps in Bid to Differentiate Windows Phone

    Bloomberg October 26, 2011 04:00 AM

    www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=...

    Navigatie is de belangrijkste concurrentiemiddel voor smartphones.
    Goole Maps en Navteq beiden niet beschikbaar voor Siri (Apple).
    We halen de 4 euro deze week.
  7. VanillaSky 27 oktober 2011 08:50
    quote:

    *Justin* schreef op 26 oktober 2011 18:15:

    Deze dag zal veel afhangen van de EU leiders.

    Toch begint er na deze Q3 cijfers een nieuw besef te komen. Midden in de storm en laag consumentenvertrouwen haalde TomTom in Q3 een winst van 29 miljoen. Terwijl er was gerekend op een jaarwinst van 60 en een kwartaalwinst van 14.

    We mogen natuurlijk allemaal wel even dagdromen. We weten dat een deel van de winstgroei zit in lagere debetrente dankzij aflossing en nieuwe kredietovereenkomst tot 2016. Die lagere rentelast lijkt me permanent. Daar komt nog een besparingsprogramma van 50 mln per jaar overheen. Over wat voor winst ga je dan in de toekomst spreken? Zeker als het consumentenvertrouwen (ooit weer eens) herstelt. Wel kan ook de eurodollar verhouding zwaar meetellen. Een dure euro zoals nu is gunstig. Mocht ie zo hoog blijven dan is dat heel mooi. Maar een klappende euro kan ook voor ellende zorgen want dat hakt in de marges. Vandaar denk ik ook de voorzichtigheid aan TomTom zijde.

    Toch ben ik een stuk optimistischer na deze cijfers. En q3 is niet eens het belangrijkste kwartaal. Een winst volgend jaar van 100 mln leek eerst nogal optimistisch, maar nu ineens zeer conservatief. Als het een beetje meezit. Daar horen denk ik andere koersen bij, we zullen zien of analisten op termijn die mening gaan delen. Ik denk dat ze eerst nog 1 goed kwartaal willen zien en om zeker te weten dat q3 geen positieve uitzondering was. Net zoals sommigen zoals SNS en rabo nu op hun oude adviezen moeten terugkomen, omdat q2 een negatieve uitzondering (b)lijkt.

    HD traffic zal niet zo sterk zijn als in begin gehoopt. Maar er is nog wel potentieel voor groei. Ik denk dat TomTom nog eerder komt met een Windows mobile app dan Android. Ze willen navigon dat op Windows mobile beschikbaar is geen voorsprong geven. Beiden (Windows en Android) kunnen voor nieuwe abonnees zorgen. En de Ford deal ook (zijn uitsluitend live devices) en de Mazda's en Fiat's die nu live services krijgen.

    Mijn enige zorg is dat ik zelf optimistischer ben dan TomTom's eigen CEO Goddijn. Dat vind ik een beetje eng, want hij kent zijn bedrijf van haver tot gort en ik ben slechts een toeschouwer. Normaal gesproken zou je zeggen dat het andersom is en dat de CEO optimistischer is. Dus blijkbaar mis ik iets. Of wordt er een forse recessie verwacht terwijl ik zelf denk dat we daar nipt aan ontsnappen. Of er is iets anders.

    We gaan het wel zien komende maanden. Eerst maar eens kijken wat de Europese regeringsleiders gaan doen. In ieder geval zijn we van de zelfbenoemde "fulltime vrouwenliefhebber en parttime president" Berlusconi af.

    Fijne dag morgen.

    Mooi stuk, inderdaad geeft het af en toe te denken dat Goddijn zelf niet zo positief is of wellicht niet zo positief overkomt. Enige reden die ik dan nog kan bedenken is dat hij niet teveel de nadruk wil leggen op wat voor mogelijkheden er nog allemaal zijn en hoe goed dat kan uitpakken omdat hij daarmee wellicht extra concurrentie aanwakkert.
  8. VanillaSky 27 oktober 2011 08:51
    quote:

    B_B schreef op 27 oktober 2011 02:30:

    Stel de EU leiders bereiken een akkoord.
    Gaat de Euro dan omhoog?
    Is er dan nog een positieve valuta effect in Q4 (zoals in Q3).
    Zijn de seizoensinvloeden bij PND's en auto's gelijk.
    Worden er meer auto's verkocht in november/december (voor onder de kerstboom) of in januari.
    Zijn de auto onderdelen in Thailand in het water gevallen?

    Goddijn (en ik) hoopt op een deal voor het einde van Q4.
    Zo niet komt er een winstwaarschuwing.
    Maar voor de winstwaarschuwing gaat het aandeel nog omhoog.
    Je moet alleen weten wanneer je moet uitstappen.

    Donderdag hangt alleen van China af (wel/niet investeren in Europa).

    (Niet wetenschappelijk onderbouwd, technisch probleem Australie, moet wachten, verveel me)
    Je hebt interessante posts en het regelmatig bij het juiste eind, kan je opmerking m.b.t. een winstwaarschuwing echter niet plaatsen?
  9. [verwijderd] 27 oktober 2011 09:08
    Zou het niet zo kunnen zijn dat Apple TT het mes op de keel zet en zegt: Jullie kunnen kiezen, je blijft bij ons of je lanceert een android app en wij snijden alle banden door. Ook mbt mogelijke steun/overname on de toekomst!

    Ik denk dat de Android app al lang op de plank ligt maar om een tactische reden wordt deze nog niet gelanceerd

    Graag jullie mening hierover.
  10. [verwijderd] 27 oktober 2011 09:12
    Dat zou apple wel willen, maar de schade zou te groot zijn als zo'n chantage naar buiten komt. Anders hadden ze ook wel voorkomen dat angry birds en vele andere apps op android uitkwamen.
  11. B_B 27 oktober 2011 09:29
    quote:

    VanillaSky schreef:

    [...]

    Je hebt interessante posts en het regelmatig bij het juiste eind, kan je opmerking m.b.t. een winstwaarschuwing echter niet plaatsen?
    Pnd's onder de kerstboom was altijd een positief seizoenseffect voor Q4.
    Goddijn vertelde dat het seizoenseffect voor pnd's bijna niet meer bestaat.

    Inbouw wordt steeds belangrijker, alleen kopen mensen liever een auto in januari (een jaar jonger op kenteken) dan in november/december.

    Resultaten Q3 deels door valuta.
    Euro is 7 cent gestegen sinds begin oktober.

    Waarschijnlijk Q4 2011 slechter dan Q4 2010.

  12. forum rang 4 nr36 27 oktober 2011 09:32
    quote:

    B_B schreef op 27 oktober 2011 09:29:

    [...]

    Inbouw wordt steeds belangrijker, alleen kopen mensen liever een auto in januari (een jaar jonger op kenteken) dan in november/december.


    Auto's die in januari op kenteken worden gezet, zijn in 4e kwartaal geproduceerd...............
116 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.119
AB InBev 2 5.538
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.173
ABO-Group 1 25
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.857
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.839
Aedifica 3 926
Aegon 3.258 323.075
AFC Ajax 538 7.089
Affimed NV 2 6.305
ageas 5.844 109.905
Agfa-Gevaert 14 2.063
Ahold 3.538 74.353
Air France - KLM 1.025 35.290
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.050
Alfen 16 25.276
Allfunds Group 4 1.517
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 420
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.906
AMG 971 134.353
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.745
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 496
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.056
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 386
Arcadis 252 8.806
Arcelor Mittal 2.034 320.985
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 287
arGEN-X 17 10.352
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.751
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.614
ASML 1.766 110.164
ASR Nederland 21 4.512
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.937
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 67
Azerion 7 3.449

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 31 maart

    1. Inkoopmanagersindex industrie en diensten maart (Chi)
    2. Importprijzen februari (Dld)
    3. Detailhandelsverkopen februari (Dld)
    4. Inflatie maart vlpg (Dld)
    5. Inkoopmanagersindex Chicago maart (VS)
  2. 01 april

    1. Tankan index eerste kwartaal (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie maart def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin maart (Chi)
    4. Reserve Bank of Australia rentebesluit (Aus)
    5. Omzet detailhandel februari (NL)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht