Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Spyker N.V. Terug naar discussie overzicht

Swade over Phoenix en licenties.

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 september 2012 23:09
    Ook Swade is sceptisch.....
    Heeft alles te maken met de vermeende rechten van het Phoenixplatform door Spyker/YM of NEVS. Ik denk dat NEVS een slag gewonnen heeft maar nog niet de oorlog ??

    QUOTE:
    I do have two fundamental questions about their business plan, however:

    1.
    Why would NEVS consider developing and building their vehicles in Sweden in order to sell them in China? Given the difference in labor costs and the tariffs on vehicles brought into China, it makes no economic sense. Is that really their plan?

    2.
    Why would NEVS spend any money bringing out an electric car based on the Saab 9-3? Why not just develop the Phoenix platform they’ve bought rights to? First, you’re spending big money on a platform that will be outdated by your own product in the near-medium term. And second, everyone knows that your first product will soon be outdated, and unless they’re in a hurry to spend a bundle of money on inferior technology, they’ll wait for the better product that’s supposed to come shortly thereafter.

    There are some big holes in what’s been publicly disclosed as their business plan.

    Why spend that money on electrifying the 9-3 when you could spend it de-GMifying Phoenix and have a pristine, brand new product just a little bit later than your planned electric 9-3? And who’ll buy the 9-3 version if they know the Phoenix version will be coming, say…. 12 months later?

    END QUOTE

    www.swadeology.com/2012/09/my-two-que...

  2. AX lover 3 september 2012 23:16
    Lekker boeiend dat hij sceptisch is over de levenskansen van NEVS. Dat heeft verder niks te maken met Spyker.

    Er is niemand die tegenspreekt dat NEVS de eigenaar is van het Phoenix platform. Ook Swade niet.
  3. [verwijderd] 4 september 2012 09:52
    quote:

    AX lover schreef op 3 september 2012 23:16:

    Lekker boeiend dat hij sceptisch is over de levenskansen van NEVS. Dat heeft verder niks te maken met Spyker.

    Er is niemand die tegenspreekt dat NEVS de eigenaar is van het Phoenix platform. Ook Swade niet.
    Een veel gebruikte (en daardoor achterhaalde) techniek om de aandacht van de eigen problemen af te leiden en dat te doen daar te wijzen naar de mogelijke(!) problemen van een ander.

    Het is een onderdeel van "De Grote Leugen" uitgevonden door de Meester van Misinformatie (aka Goebbels). Als je maar lang genoeg een leugen/onzin/halve waarheid verspreidt dan gaat uiteindelijk vrijwel iedereen die voor waarheid aannemen.

    Politici maken er nog altijd veel gebruik van en komen er telkens weer mee weg.

  4. [verwijderd] 5 september 2012 19:39
    quote:

    chris63 schreef:

    Ook Swade is sceptisch.....
    Heeft alles te maken met de vermeende rechten van het Phoenixplatform door Spyker/YM of NEVS. Ik denk dat NEVS een slag gewonnen heeft maar nog niet de oorlog ??

    QUOTE:
    I do have two fundamental questions about their business plan, however:

    1.
    Why would NEVS consider developing and building their vehicles in Sweden in order to sell them in China? Given the difference in labor costs and the tariffs on vehicles brought into China, it makes no economic sense. Is that really their plan?

    2.
    Why would NEVS spend any money bringing out an electric car based on the Saab 9-3? Why not just develop the Phoenix platform they’ve bought rights to? First, you’re spending big money on a platform that will be outdated by your own product in the near-medium term. And second, everyone knows that your first product will soon be outdated, and unless they’re in a hurry to spend a bundle of money on inferior technology, they’ll wait for the better product that’s supposed to come shortly thereafter.

    There are some big holes in what’s been publicly disclosed as their business plan.

    Why spend that money on electrifying the 9-3 when you could spend it de-GMifying Phoenix and have a pristine, brand new product just a little bit later than your planned electric 9-3? And who’ll buy the 9-3 version if they know the Phoenix version will be coming, say…. 12 months later?

    END QUOTE

    www.swadeology.com/2012/09/my-two-que...

    Dit stuk heb ik heel bewust geplaatst onder een nieuw hoofdtsuk van Spyker omdat dit juist alles te maken heeft met Spyker en licenties en het Phoenixplatform.

    Dit gaat namelijk nog een staartje krijgen.

    Waarom bouwt NEVS zijn nieuwe EV's niet direct op het Phoenixplatform ??
    Waarom op de oude gedateerde 9-3 ??
    Zou jij als consument een NEVS 9-3 EV kopen voor pak hem beet...50 a 60.000 Euro terwijl je weet dat dit binnen een jaar gedateerd is en naar de "schroothoop" kan ( lees giga afschrijving)

    Dus waarom niet meteen op het Phoenixplatform gebouwd en ontwikkeld ??
    NEVS ( en wij) weten als geen ander dat je als nieuwkomer op de markt je product direct goed in de markt moet zetten anders kun je het wel schudden voor de komende jaren ???
    Dus waarom op de 9-3 ??

    Omdat NEVS niet zeker is van het gehele of gedeeltelijke gebruik van de IP en de licenties van het Phoenixplatform!! Spyker?YM heeft nog een gedeelte en misschien nog recht op meer !

    Dit Phoenixverhaal krijgt nog een staart.
  5. Casper4711 5 september 2012 19:56
    Bericht van 28/08
    Volgens Muller staat echter buiten kijf dat Youngman de rechten heeft gekocht. Hij heeft die verkoop zelf afgerond, zei hij tegen het FD.

    Dit Phoenixverhaal krijgt nog een staart,daarom houd ik ze ook heb ze op 0,03 dus blijf volhouden,VM gooit ook maar niet zo maar iets op tafel dat hij dit zelf afgerond heeft.
  6. AX lover 6 september 2012 01:44
    quote:

    chris63 schreef op 5 september 2012 19:39:

    Waarom bouwt NEVS zijn nieuwe EV's niet direct op het Phoenixplatform ??
    Waarom op de oude gedateerde 9-3 ??
    Zou jij als consument een NEVS 9-3 EV kopen voor pak hem beet...50 a 60.000 Euro terwijl je weet dat dit binnen een jaar gedateerd is en naar de "schroothoop" kan ( lees giga afschrijving)

    Dus waarom niet meteen op het Phoenixplatform gebouwd en ontwikkeld ??
    NEVS ( en wij) weten als geen ander dat je als nieuwkomer op de markt je product direct goed in de markt moet zetten anders kun je het wel schudden voor de komende jaren ???
    Dus waarom op de 9-3 ??

    Omdat NEVS niet zeker is van het gehele of gedeeltelijke gebruik van de IP en de licenties van het Phoenixplatform!! Spyker?YM heeft nog een gedeelte en misschien nog recht op meer !

    Dit Phoenixverhaal krijgt nog een staart.
    Dat is niet zo ingewikkeld hoor.
    Zoals jij ook weet is het Phoenix platform nog verre van gereed. Er ligt op dit moment alleen een platform (dus geen auto!) dat voor 65% gereed is.

    Het zou Saab met 400 engineers nog 2 jaar gekost hebben om het platform "gereed" te maken. En daarna moet er nog een auto ontwikkeld worden op dat platform en moet er een supply chain opgezet worden etc etc etc...

    Muller zegt zelf al: Voordat er "Phoenix auto's" gebouwd kunnen worden (door wie dan ook) ben je vele jaren verder (minimaal 5 jaar).

    NEVS heeft net héél véél geld betaald voor de restanten van Saab. Ze moeten nu een aantal zaken doen:

    - Phoenix verder ontwikkelen
    - Auto's produceren
    - Auto's verkopen
    - Sales netwerk opzetten
    - Elektrische aandrijflijn ontwikkelen

    Er is niks simpeler dan een bestaande auto te pakken (Saab 9-3) en daar een nieuw te ontwikkelen aandrijflijn in te proppen. Alleen dat kost al 1,5 jaar. En dat is de snelste manier waarop NEVS (voorzichtig) kan beginnen met het binnenhalen van geld en het bouwen van auto's.

    Daarnaast kunnen ze dan een organisatie gaan opzetten.

    Als ze zo dom zouden zijn om te wachten tot er Phoenix auto's gereed zouden zijn dan zouden ze in 2017 hun eerste auto's gaan uitleveren. Dat is allemaal iets te ver weg. Daarom is er (logisch) voor gekozen om over 1,5 met een elektrische 9-3 op de markt te komen. Een auto die Saab zelf al in ontwikkeling had.
  7. AX lover 6 september 2012 01:46
    quote:

    Sl€ut€l schreef op 5 september 2012 19:56:

    Bericht van 28/08
    Volgens Muller staat echter buiten kijf dat Youngman de rechten heeft gekocht. Hij heeft die verkoop zelf afgerond, zei hij tegen het FD.
    Beter lezen vriend!
    Youngman heeft een licentie gekocht! Ze hebben NIET het platform gekocht.

    Victor Muller betwist NIET dat NEVS/Saab de eigenaar is van het platform.
    En daarnaast betwist NEVS/Saab ook NIET dat Youngman een licentie heeft.

    Is het zo moeilijk om te begrijpen wat het verschil is tussen eigendom en een licentie? Had jullie toch iets slimmer ingeschat.
  8. AX lover 6 september 2012 01:49
    PS Wisten jullie trouwens als dat noch NEVS/Spyker noch Spyker de eigenaar is van de ontwerpen die Jason Castriota gemaakt heeft?
    www.saabsunited.com/2012/09/who-owns-...

    En dat gaat dus niet over het platform, maar over het uiterlijke design. Ik ben benieuwd wie er meer geld gaat bieden aan Jason.
  9. forum rang 7 lucas D 6 september 2012 09:19
    quote:

    AX lover schreef op 6 september 2012 01:49:

    PS Wisten jullie trouwens als dat noch NEVS/Spyker noch Spyker de eigenaar is van de ontwerpen die Jason Castriota gemaakt heeft?
    www.saabsunited.com/2012/09/who-owns-...

    En dat gaat dus niet over het platform, maar over het uiterlijke design. Ik ben benieuwd wie er meer geld gaat bieden aan Jason.
    Als hij zo belangrijk is, dan zal V.M. al veel eerder zijn contacten met hem versterkt/uitgebreid hebben. Zo slim is hij wel.
  10. [verwijderd] 6 september 2012 09:45
    Ik snap het niet meer, willen ze nu spyker auto's met technologie van saab maken of niet, ik dacht dat het hoofdstuk Saab toch afgesloten was.
11 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.106
AB InBev 2 5.536
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.115
ABO-Group 1 23
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.837
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.815
Aedifica 3 926
Aegon 3.258 323.054
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.305
ageas 5.844 109.903
Agfa-Gevaert 14 2.062
Ahold 3.538 74.349
Air France - KLM 1.025 35.275
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.050
Alfen 16 25.212
Allfunds Group 4 1.516
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 418
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.793
AMG 971 134.285
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.745
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 495
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.053
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 386
Arcadis 252 8.802
Arcelor Mittal 2.034 320.953
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.350
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.750
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.599
ASML 1.766 109.879
ASR Nederland 21 4.507
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.881
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 67
Azerion 7 3.449

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 maart

    1. Ifo ondernemersvertrouwen maart (Dld)
    2. Case Shiller huizenprijzen januari (VS)
    3. Shell beleggersdag
    4. Consumentenvertrouwen CB maart (VS)
    5. Nieuwe woningverkopen februari (VS)
  2. 26 maart

    1. Economische groei Q4 2e raming (NL)
    2. Consumenten- en producentenprijzen februari (VK)
    3. Consumentenvertrouwen maart (Fra)
    4. Randstad - Jaarvergadering
    5. Hypotheekaanvragen - wekelijks (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht