Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Royal Delft groeit 'tegen verdrukking in'

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 26 maart 2013 16:47
    Royal Delft groeit 'tegen verdrukking in'

    Gepubliceerd op 26 mrt 2013 om 10:35 | Views: 1.290

    DELFT (AFN) - Royal Delft Groep, fabrikant van onder meer Delfts blauw aardwerk, glazen, bestek en keukengerei, groeide vorig jaar ,,tegen de verdrukking in''. Dat zei topman Henk Schouten dinsdag tegen het ANP in een toelichting op de jaarcijfers van het bedrijf. Ondanks druk op de marges als gevolg van de crisis, steeg de nettowinst in 2012 met ruim een kwart tot 174.000 euro.

    De consument let in het huidige, gure economische klimaat op de centen. Bijvoorbeeld bij BK Cookware, het bedrijfsonderdeel dat pannen en ander keukengerei verkoopt, vertaalt dat zich volgens Schouten in een verschuiving richting goedkopere producten. BK is goed voor ruim twee derde van de omzet, die vorig jaar met ruim 3 procent steeg tot 24,4 miljoen euro.

    Hoewel de topman zich niet wil wagen aan voorspellingen over de economische ontwikkelingen dit jaar, verwacht hij op korte termijn nog geen verbetering. ,,Zolang het consumentenvertrouwen laag blijft, hebben winkels het moeilijk en zal margedruk blijven ontstaan.''

    Toerisme

    Waar de Nederlandse consument vorig jaar moeilijk te paaien was, groeide het toerisme wel flink. Daarvan profiteerde Royal Delft, de eeuwenoude producent van Delfts blauw die voorheen bekend stond als de Porceleyne Fles. De omzet van dat bedrijfsonderdeel, die voor ruim de helft door buitenlandse toeristen wordt binnengebracht, nam toe van 3,4 naar 3,9 miljoen euro.

    De 75e verjaardag van koningin Bearix in januari en de troonswisseling eind april leveren Royal Delft en glasfabrikant Royal Leerdam Crystal ,,een paar leuke opdrachten'' op, aldus Schouten. Zo werd een Oranjevaasje op de markt gebracht ter gelegenheid van de verjaardag van de vorstin. De 1000 gemaakte exemplaren zijn allemaal verkocht, zei de topman.

    Ter gelegenheid van de troonswisseling komt Royal Leerdam weer met een Oranjevaasje. Royal Delft maakt bovendien een speciaal bord. Die producten leveren wel wat extra omzet op maar dat effect is beperkt. ,,De capaciteit bij onze ambachtelijke bedrijven is beperkt, dus het gaat deels ten koste van andere productie. Je kunt die inkomsten er niet zomaar bij optellen'', legt Schouten uit.
  2. [verwijderd] 15 oktober 2013 18:56
    Op 10 oktober verscheen het volgende artikel. De Porceleijne Fles/ BK slaat z'n vleugels uit in China. Dit betekent omzetgroei.

    Door Andre Sterk
    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Royal Delft Group nv (PORF.AE) zet in China in op shop-in-shop, voor Nederlandse begrippen nogal grootschalig, voor Chinese begrippen bijna nauwelijks zichtbaar, en dan in eerste aanleg ook nog eens overwegend in de regio Sjanghai.
    "We doen dat met BK-pannen, een van onze belangrijkste merken. Chinezen houden van koken, ze kennen Nederland en ze kennen Royal Delft. Die combinatie heeft ons gebracht bij keukenwinkels. Daar gaan we in eerste instantie op 50 locaties intern met een winkel zitten. Op een termijn van drie tot vijf jaar willen we groeien naar 150 shop-in-shop vestigingen", aldus chief executive officer (CEO) Henk Schouten van Royal Delft in een interview met Dow Jones Nieuwsdienst.
    Op een regio Sjanghai, met ruim 23 miljoen ingezetenen een stuk drukker bevolkt dan Nederland, is 50 op het oog weinig, maar voor een bedrijf als Royal Delft is dit een stevige operationele, maar ook strategische zet. Veel investeringen zijn er niet mee gemoeid, inspanningen des te meer, die voor een deel worden opgevangen door een keukencentrum, waar Royal Delft een partnership mee is aangegaan, en uiteraard lokale mensen. "China heeft nu onze prioriteit en dat impliceert dat we niet zo veel tijd overhouden. Het legt een aanzienlijk beslag en omdat onze organisatie beperkt is moeten we niet te veel en niet te snel willen", aldus de CEO.
    Royal Delft richt zich in China op de top van de markt. De gedachte achter de formule is eenvoudig: mensen die een keuken in een keukenwinkel aanschaffen, willen ook accessoires voor in die keuken en die levert Royal Delft met het BK-merk in een apart segment in dezelfde keukenwinkel.
    Om ook in China een goede aansluiting te vinden bij het wensenpakket van de consument heeft Royal Delft een speciale, groot uitgevoerde wok laten ontwikkelen en een speciale pan met Delfts blauwe deksel om de connectie met Porceleyne Fles zichtbaar te houden.
    Royal Delft is geen vreemde in China, (Delfts blauw vindt zijn oorsprong China) met een kwaliteitsbureau in Hong Kong waar het ook al tien jaar een inkoopkantoor heeft, sinds medio 2012 een verkoopkantoor in Sjanghai en als veelvuldig bezoeker van beurzen in China. Als je dan denkt de markt te kennen, wil dat nog niet zeggen dat je ook simpel een markt kan creeren. "Dat is natuurlijk niet makkelijk. Chinezen hebben veel op met het begrip koninklijk, maar de verschillen zijn legio en gaan schuil in onverwachte hoek. Zo zijn de klimatologische condities iets om terdege rekening mee te houden, omdat verpakkingen van producten nog wel eens aangetast worden door een hoge vochtigheid in China en dan is verkopen al bijna geen optie meer", aldus Schouten.
    Hoe het straks ook gaat lopen, voorlopig zullen de resultaten de boeken niet dikker maken. "Pas na 2015 verwacht ik een structurele bijdrage. We concentreren ons eerst op de uitrol naar 150 shop-in-shops, daarna willen we verder China in", aldus Schouten die wel doelstellingen heeft, maar die niet deelt.
    Henk Schouten, nu ruim vier jaar chief executive officer van het conglomeraat voor bestek, sieraardewerk, kristal en keukengerei, kwam in 2008 met Koninklijke Van Kempen & Begeer (VKB) mee naar Royal Delft, dat, toen nog onder leiding van Patrick Grasso, door Royal Delft werd geacquireerd. Aldus kreeg Royal Delft een hoofdkantoor in Zoetermeer, maar dat is eind 2014 verleden tijd, omdat het huurcontract aldaar afloopt en dat een goede gelegenheid is naar Delft te verhuizen, reden waarom er thans druk wordt verbouwd in de vestiging aan de Rotterdamseweg. Daar wordt natuurlijk een opening aan verbonden, hetgeen de nodige publiciteit kan genereren.
    Schouten moest bij de cijfers over de eerste zes maanden van 2013 een omzetdaling bekendmaken van meer dan 13%, terwijl het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat negatief uitpakten. Het eerste halfjaar heeft de retail in Nederland zijn voorraden aangesproken en de verwachting is dat die nu weer aangevuld moeten worden. Het jaarresultaat in de tweede helft van het jaar kan worden gered, omdat daar historisch het zwaartepunt ligt. Het toerisme en museumbezoek bleven bij sieraardewerk in elk geval stabiel, Leerdam Crystal profiteerde van de oranjevaasjes naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Beatrix en de kroning.
    Het business-to-business segment, waaronder ook relatiegeschenken vallen, had het alleen lastig als je het vergeleek met het wat dat betreft zeer goede 2012. "Off shore doet het nog redelijk. Uit die hoek worden met gezonde regelmaat bestellingen, zoals tegeltableaus, geplaatst,", aldus Schouten. De omzet uit business-to-business omvat op jaarbasis tussen de EUR1,5 en EUR2 miljoen op een totale omzet van ruim EUR24 miljoen, waarvan het leeuwendeel voor rekening komt van BK Cookware.
    VKB zag in het eerste halfjaar het topsegment krimpen. "We hebben wel inspanningen gedaan om design te laten groeien, maar het blijft juist stabiel. Daar steken we nu even geen extra moeite in. We kijken nu naar nieuwe segmenten, productlijnen en het middensegment en we willen met het label ook China in en tasten de mogelijkheden daartoe af met een stand op een beurs", aldus Schouten.
    Daarnaast heeft Royal Delft de onlineverkoop bij de Nederlandse retail, door onder andere de komst van Bol.com in 5 jaar tijd een enorme vlucht zien nemen, hetgeen vooral ten koste is gegaan van de kleine retailer, die of de slag gemist hebben of te weinig concurrentie kunnen bieden. "Onder die groep is ons aantal klanten drastisch gedaald."
    Bij BK kent 'roestvrij staal' een dip, maar 'bak & braad' zit in de lift en een niet onbelangrijke ontwikkeling betreft koken met accessoires met een keramische coating. "Daarmee kan met hogere temperaturen worden gekookt en de fabricage daarvan is een stuk vriendelijker voor het milieu", aldus Schouten. Een belangrijk verschil tussen 'roestvrij staal' en 'bak & braad' is dat de laatste groep sneller aan vervanging toe is.
    Over aandacht heeft Royal Delft niet te klagen. Eerder dit jaar kwam een televisieploeg van CNN naar Delft in verband met een reportage over de vestiging van Koninklijke DSM nv (DSM.AE). "CNN wilde in aansluiting daarop ook 'iets' doen met Delft en kwam toen bij ons uit. Dat leverde een uitzending op van 20 minuten, met alles erop en eraan. We sturen sterk op free publicity en proberen ook zoveel mogelijk in te spelen op actualiteit die bij ons past, zoals bijvoorbeeld nu 200 jaar monarchie dat over een periode van 2 jaar onder de aandacht staat. Daar kunnen we voorlopig nog wel even mee vooruit", aldus Schouten.

    Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; andre.sterk@wsj.com; +31-20-571 5201
2 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.017
AB InBev 2 5.496
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.656
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 265
Accsys Technologies 23 10.653
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 189
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.751
Aedifica 3 916
Aegon 3.258 322.839
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.296
ageas 5.844 109.892
Agfa-Gevaert 14 2.050
Ahold 3.538 74.336
Air France - KLM 1.025 35.043
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.036
Alfen 16 24.843
Allfunds Group 4 1.473
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.822
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.208
AMG 971 133.343
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.689
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.999
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 382
Arcadis 252 8.776
Arcelor Mittal 2.033 320.709
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.302
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.739
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.102
ASML 1.766 107.252
ASR Nederland 21 4.486
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 491
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.671
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.392

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 februari

    1. Vastned Q4-cijfers
    2. PostNL Q4-cijfers
    3. Ifo ondernemersvertrouwen februari (Dld)
    4. Inflatie januari def. (eur)
    5. Chicago Fed index januari (VS)
    6. Retail Estates Q3-cijfers
    7. Vastned Belgium Q4-cijfers
    8. Zoom Video Communications Q4-cijfers (VS)
    9. Hims & Hers Health - Q4-cijfers
  2. 25 februari

    1. Ackermans & Van Haaren Q4-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht