Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Zonder woorden.

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. pilot1 10 september 2014 15:39


    Deloitte: Marktaandeel AH giert achteruit

    0 447 Formules


    ZAANDAM – Het marktaandeel van Albert Heijn is volgens Deloitte het afgelopen jaar aanzienlijk gekrompen.

    Deloitte: Marktaandeel AH giert achteruit
    Het afgelopen jaar kromp het zogeheten marktaandeel per inkoopcentrale van Albert Heijn van 36 naar 33,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen die gisteren zijn gepubliceerd door Deloitte. Het accountantsbureau heeft de gegevens van verschillende AH-franchisers, die klant zijn bij Deloitte, gebruikt voor de berekening.

    Franchisers
    Onderzoeker Paul Op Heij van het accountantsbureau ondersteunt in De Volkskrant de conclusies, door te stellen dat de ontwikkeling bij de franchisers niet wezenlijk anders is dan bij de filialen van Albert Heijn. Ahold publiceert al jaren geen losse cijfers meer over Albert Heijn in Nederland, maar cijfers over Ahold Nederland waar ook de speciaalzaken, Bol.com en de activiteiten in België en Duitsland onder vallen.

    Jumbo, Lidl en Aldi
    Het marktaandeel van Jumbo is in dezelfde periode juist fors gegroeid. De formule uit Veghel zag het marktaandeel stijgen van 17,8 procent naar 20,7 procent. Ook Lidl doet het goed. Het marktaandeel van de discounter groeide van 8,6 procent naar 9 procent. Ter vergelijking; in 2011 had Lidl nog maar een marktaandeel van 5,6 procent. Het marktaandeel van Aldi groeide nauwelijks (van 7,3 procent naar 7,4 procent).

    Reactie Albert Heijn
    Albert Heijn zegt in een reactie dat de formule alleen kijkt naar cijfers van Nielsen. 'Wij nemen kennis van de gegevens die Deloitte publiceert, maar daar reageren we niet op. Onze cijfers over 2014 publiceren wij begin 2015, dus daar kan ik nog niets over zeggen', zegt Ahold-woordvoerder Lukas Burgering. 'Wij hebben dit voorjaar de jaarcijfers over 2013 gepubliceerd en daarin melden we een marktaandeel van 33,8 procent. Daarna heeft Nielsen echter een nieuwe systematiek in gebruik genomen en komt het marktaandeel over 2013 in de nieuwe systematiek uit op 34 procent.' Deloitte meldt echter dat uit de gegevens van Nielsen blijkt dat Albert Heijn in 2013 een zogeheten marktaandeel per inkoopcentrale had van 36 procent. 'Dat is heel gek', zegt Burgering. 'Het lijkt op gegoochel met getallen. Zo wordt het wel heel ingewikkeld.' Een reactie van Deloitte laat nog op zich wachten.

    door Herman te Pas 10 sep 2014

    Gerelateerde tags
    financieel,
    cijfers,
    concurrentiepositie,
    strategie,
  2. FORT1944 10 september 2014 19:12
    Het is wat onder de streep overblijft wat telt bij AH ! Natuurlijk is het leuk dat men de cijfers van de inkoopcentrales neven elkaar legt VAN DE CONCURENTIE maar dat zegt niets over de inkoopprijzen van de producten die elke centrale verhandelt en de marge die ze DAARNA neemt . AH heeft gelijk dat ze geen reactie geeft want dit heeft geen enkele waarde , juist kan men stellen dat 1 OP 3 bij AH gaat winkelen gezien de omzet .
4 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.106
AB InBev 2 5.535
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.101
ABO-Group 1 23
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.835
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.813
Aedifica 3 926
Aegon 3.258 323.051
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.305
ageas 5.844 109.903
Agfa-Gevaert 14 2.062
Ahold 3.538 74.349
Air France - KLM 1.025 35.273
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.050
Alfen 16 25.203
Allfunds Group 4 1.516
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 418
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.775
AMG 971 134.265
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.744
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 495
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.053
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 385
Arcadis 252 8.802
Arcelor Mittal 2.034 320.951
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.350
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.750
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.599
ASML 1.766 109.858
ASR Nederland 21 4.507
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.881
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 67
Azerion 7 3.449

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 maart

    1. Ifo ondernemersvertrouwen maart (Dld)
    2. Case Shiller huizenprijzen januari (VS)
    3. Shell beleggersdag
    4. Consumentenvertrouwen CB maart (VS)
    5. Nieuwe woningverkopen februari (VS)
  2. 26 maart

    1. Economische groei Q4 2e raming (NL)
    2. Consumenten- en producentenprijzen februari (VK)
    3. Consumentenvertrouwen maart (Fra)
    4. Randstad - Jaarvergadering
    5. Hypotheekaanvragen - wekelijks (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht