Umi1 schreef op 6 oktober 2018 12:01:
[...]
Hydroxide is al langer in opmars.
Feit dat dit de voorkeur geniet is omdat die molecule compacter is dan carbonaat & er dus een betere vulling is van de batterijen. (dacht tot 10% meer energy density).
Maar vervoer van LiOH is cruciaal & daarom was AMG niet happig om hiervoor te kiezen. Vervoer van Brazil naar China is een hele afstand, maar de huidige premium price zou hun wel van gedacht doen kunnen veranderen. Ideaal zou zijn als er een Cathode producer zich in Brazilië zou vestigen, in de nabijheid van hun plant, dan is het transport minder cruciaal. Dit kan in een JV structuur, zoals men al eerder aanhaalde. Veel efficiënter, veel minder transportkosten & dus hogere marges.
Bij de vorige CC sprak men reeds over 'lithium chemical plant' ipv. over carbonaat.
In dit interview spreekt de CEO van AMG Brazil zelfs over evolutie tot cathode fabrikant...
Kostprijs van een LCE plant valt ook lager uit dan ik verwacht had.
Als google translate het juist vertaalt tenminste.
inthemine.com.br/site/wp-content/uplo...ps Ik vermoed dat je 'brine' bedoelt ipv 'brent'. Brent is een benchmark voor de (Europese) olieprijs ;)
Maar hardrock/spodumene is idd beter geschikt voor LiOH vanwege de hogere zuiverheid.
soit, afwachten, op 1 november zullen we meer horen over hun plannen.