ff_relativeren schreef op 17 april 2021 19:28:
Ik had gedacht dat IEX haar advies en koersdoel wel in zou trekken. IEX kwam met haar bericht op 13 april, en werd op 14 april ingehaald door een bericht uit Guyana, dat opdrachtgever ExxonMobil zeer teleurgesteld is.
Dat het daar niet soepel verloopt, is oud nieuws. Het probleem speelt al bijna een jaar. In die zin kan ik IEX wel begrijpen dat ze achter hun analyse blijven staan. Wat nieuw is, is de kritiek van ExxonMobil op de design-issues van de unit. Het is niet direkt duidelijk of ExxonMobil het alleen heeft over de module van de gas compressor (toeleverancier MAN), of dat ExxonMobil met de design-issues wijst naar de hele produktie-unit, ofwel de FPSO Liza Destiny.
Hoe pas je design-issues aan van een al afgebouwd produktieschip ter waarde van US $ 1 miljard ? (dat zijn geen kleine kosten als je achteraf moet gaan verbouwen -als dat technisch uberhaupt mogelijk is-) SBM Offshore heeft (nog) niet gereageerd op de nieuwe kritiek, en daarmee is niet duidelijk of de problemen groter zijn dan alleen de gas compressor.
Voor het bedrijf en voor al haar stakeholders hoop ik dat het alleen over de gas compressor gaat. Maar zo lang dit niet duidelijk is, zou ik als IEX analist toch even de analyse van 13 april intrekken. "in afwachting van verder nieuws een tijdelijk advies Afbouwen met een koersdoel van € 13,50."
Om direkt na de volgende nieuwscyclus het advies aan te passen ..