Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Logica Terug naar discussie overzicht

Living Tomorrow Amsterdam – mensgerichte innovatie

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 december 2003 21:51
    Living Tomorrow Amsterdam – mensgerichte innovatie



    Amsterdam/Vilvoorde, 8 december 2003 - Living Tomorrow is een ontmoetingsplaats voor innovatieve ondernemingen om bezoekers kennis te laten maken met producten en diensten die de kwaliteit van wonen, leven en werken in de nabije toekomst kunnen verbeteren.

    Daarnaast wil het project en zijn participanten een levendige discussie op gang brengen met consumenten en bedrijven om te leren wat zij belangrijk vinden in hun toekomstige leven. Op die manier wil Living Tomorrow niet enkel laten zien wat er mogelijk is met de techniek en diensten van vandaag en morgen maar worden bezoekers uitgenodigd tot een gedachtewisseling hierover. Het project en de participerende bedrijven zijn nieuwsgierig naar de beleving van de bezoekers, stellen vragen, leggen uit, willen echt weten wat mensen denken en voelen van hun voorstellen.

    Daarnaast wil het project en zijn participanten een levendige discussie op gang brengen met consumenten en bedrijven om te leren wat zij belangrijk vinden in hun toekomstige leven. Op die manier wil Living Tomorrow niet enkel laten zien wat er mogelijk is met de techniek en diensten van vandaag en morgen maar worden bezoekers uitgenodigd tot een gedachtewisseling hierover. Het project en de participerende bedrijven zijn nieuwsgierig naar de beleving van de bezoekers, stellen vragen, leggen uit, willen echt weten wat mensen denken en voelen van hun voorstellen.

    Op 11 december vindt de Officiële Opening plaats in aanwezigheid van ZKH Prins Filip en Prinses Mathilde van België.

    Om 13.00 u is een persbijeenkomst gepland in het auditorium van Living Tomorrow gevolgd door een rondleiding doorheen het complex.

    Achtergrond
    Na twee succesvolle projecten in België is Amsterdam het derde project dat door Living Tomorrow wordt gerealiseerd. Vanaf 3 januari 2004 is het toegankelijk voor het publiek. De bezoekersdoelgroepen zijn naast het brede publiek ook studenten, scholieren en professionals. Living Tomorrow Amsterdam heeft een expo-periode van 5 jaar, waarna het project zal worden afgesloten. In deze periode zullen de getoonde concepten constant evolueren en worden aangepast aan de meest recente ontwikkelingen. Naast Amsterdam wordt er ook gewerkt aan een nieuwe Living Tomorrow in Sjanghai en in Brussel.

    Living Tomorrow werkt samen met 34 innovatieve bedrijven. Zij zullen elk in hun eigen vakgebied innovaties en vooruitstrevende toepassingen aan de bezoekers en aan de media voorstellen. De mede-initiatiefnemers in Nederland zijn HP, LogicaCMG en Unilever. HP presenteert relevante technologie voor werk en privé waarmee met de meest innovatieve imaging, printing en computing producten wordt gedemonstreerd hoe processen digitaal, mobiel en virtueel kunnen worden ingericht. LogicaCMG zal als ICT dienstverlener op gebied van informatie- en communicatietechnologie praktische en toekomstgerichte ontwikkelingen tonen. Unilever zal het complex onder andere gebruiken voor consumer research en het uittesten van innovatieve ‘consumer connectivity concepten’, gebaseerd op interactie met de consument via Internet. Een voorbeeld hiervan is de keukencomputer.

    Het futuristische gebouw is ontworpen door de architecten van Living Tomorrow in samenwerking met ‘UN Studio van Berkel en Bos’. Het gebouw is een icoon voor de omgeving en is voorzien om een grote bezoekersstroom te verwerken. Naast de expositieruimtes heeft het complex een eventhall, een auditorium en conference rooms.

    Het concept
    Living Tomorrow Amsterdam omvat verschillende thema’s die voortdurend verder ontwikkeld worden. In de woon- en werkruimtes komen onderwerpen aan bod die nieuwe maatschappelijke en technologische ontwikkelingen weerspiegelen.

    Thema’s die aan bod komen zijn comfort, betere vrijetijdsbesteding, beveiliging en toegangscontrole, agent technology, telewerken, informatietoegang, communicatie, binnenhuisinrichting, ambient intelligence, ICT-automatisatie, energieverbruik, ...

    Al deze thema’s worden in een realistische woon- en werkomgeving vertaald naar begrijpbare concepten die de bezoeker zelf kan ervaren en gedemonstreerd ziet tijdens een rondleiding.

    De grote uitdaging is om al deze trends op mensenmaat te ontwikkelen. Niet de techniek staat centraal, maar de voordelen en het gemak voor de gebruiker. Nog belangrijker is dat de innovaties tegemoet komen aan reële behoeften in de woon- en werkomgeving. In Living Tomorrow zal de bezoeker zijn mening kunnen geven zodat hij betrokken wordt bij de innovaties voor morgen. Actief beleven is de rode draad. Een bezoek aan Living Tomorrow is een inspirerende en verrijkende ervaring!

    Praktische info naar het publiek
    Living Tomorrow is geopend voor het publiek vanaf 3 januari 2004. Tijdens het weekend is het complex open voor het brede publiek, tijdens de week na reservatie voor groepen, scholieren/studenten en professionals. Een toegangsticket kost € 11,50 voor volwassenen, € 9,00 voor kinderen tot 12 jaar. Er is een gezinskaart van € 25,00 en groepen hebben recht op kortingen. Reserveren kan via de website, u vindt hier ook openingsdagen en –uren: www.livtom.nl (website met bezoekersinfo beschikbaar vanaf eind december).

    Living Tomorrow Amsterdam
    De entree 300
    1101 EE Amsterdam Zuidoost
    T +31 (0)20 20 30 400
    F +31 (0)20 20 30 401

    infolijn reservaties:
    0900/54 88 662 of
    0900/Livtom A (€ 0,45/gesprek)

    Meer informatie
    Voor de pers:
    Ilse Sobering, Marketing & Communications,
    gsm +31 (0)6 45 696 397

    e-mail: ilse.sobering@livtom.nl

    Living Tomorrow International
    De entree 300
    1101 EE Amsterdam Zuidoost

  2. [verwijderd] 12 december 2003 08:14
    Ook de internetkoelkast was weer present

    Door: Jasper Houtman

    Vrijdag, 12 December 2003

    In een futuristisch gebouw in Amsterdam Zuid-Oost toont LivingTomorrow hoe technologie het wonen en werken zal veranderen. Met de komst van de proeftuin is 25 miljoen euro gemoeid. Daarvoor zien we uiteraard weer de internetkoelkast, maar ook een vergadertafel die emoties weerspiegelt.



    Living Tomorrow is een Belgische stichting die in 1991 is opgericht. Doel is om in de praktijk te laten zien met welke technologie we het woon- en werkcomfort kunnen verbeteren. Het vond daarbij gehoor bij het bedrijfsleven dat in de 'huizen van de toekomst' wil ervaren of het met zijn innovaties op de goede weg is. Publiek mag zich vergapen, maar wordt gelijktijdig door de aanwezige bedrijven bestudeerd.

    Het eerste Living Tomorrow huis werd geopend in Villevoorde, nabij Brussel. Inmiddels exploiteert de stichting nog een tweede huis en staat er ook uitbreiding naar Sjanghai en de Verenigde Staten op het verlanglijstje. "Amsterdam wilde heel graag meedoen", zegt Peter Bongers, mede-oprichter van de Stichting Living Tomorrow, tijdens de perspresentatie. "We waren ook in gesprek met Berlijn, Londen en Parijs, maar hebben Amsterdam verkozen omdat de animo groot was." Een woordvoerder van LivingTomorrow vertelt later dat Amsterdam "niets heeft geïnvesteerd", maar wel de grond "tegen voordelige voorwaarden" in pacht heeft gegeven.

    De Nederlandse versie van Living Tomorrow kost 25 miljoen euro, het gaat hierbij om zowel de bouw - naar een ontwerp van Studio van Berkel en Bos - als de exploitatie voor een periode van vijf jaar. "We hopen dat het project na die vijf jaar nog interesse weet op te wekken en dat we door kunnen gaan", zegt de woordvoerder. "Mocht dat niet zo zijn dan kunnen we de zaak afbreken en de grond, die we voor vijf jaar hebben gepacht, weer teruggeven aan de gemeente Amsterdam."

    Het zijn de bedrijven waarmee Living Tomorrow samenwerkt in Amsterdam die het geld opbrengen. 34 partijen meldden zich aan, met als belangrijkste deelnemers Philips, Hewlett-Packard, LogicaCMG en Unilever. Verder zijn ook Coca-Cola en Dommelsch van de partij, maar de manier waarop de producten van die bedrijven worden toegepast verschilde weinig van de huidige praktijk.

    Hewlett-Packard en Unilever gingen wat dieper in op hun bemoeienis met Living Tomorrow. Hewlettt-Packard wil zich via Living Tomorrow een sterkere naam verwerven op de consumentenmarkt, zo vertelde Sywert Schadenberg, marketing manager Imaging & Printing. Het bedrijf is al enige tijd actief op de markt voor digitale fotografie en kondigde onlangs aan dat het volgend jaar ook een online muziekwinkel zal openen, daarmee eveneens de strategie van 'de pc als multimediacentrum' omarmend. "Mensen zien ons echter voornamelijk als een printer-merk, of als een it-bedrijf", zegt Schadenberg.

    Robijn-bediening
    Unilever verbindt zijn merken binnen Living Tomorrow nadrukkelijk aan ondersteuning en gemaksdiensten in keuken en wasruimte. Zo ontwikkelde het samen met Bosch een waarschuwingssysteem op basis van RFID. De chips in de kleding kunnen in de wastrommel afgelezen worden en het is een beeldscherm met een pratende 'Robijn-beer' die waarschuwt wanneer er een rode sok bij de witte was is beland. Een andere koppeling die Unilever legde is die tussen shampoo-merk Andrélon en de TV Mirror van Philips, een spiegel die fungeert als een beeldscherm waarop webpagina's zijn te bekijken of de mail gelezen kan worden. Unilever ontwikkelde een toepassing waarmee iemand via de spiegel kan zien hoe zijn hooft met een andere kleur haardos eruit ziet. Met shampoo van Andrélon is het haar vervolgens in de gekozen kleur te verven.

    Peter van den Elzen, global R&D project manager van Unilever, vatte de deelname bondig samen door zich hardop af te vragen: "Wat verwacht de consument van ons." Dat is voor Unilever ook een speurtocht, letterlijk soms, zoals Van den Elzen illustreerde met een verwijzing naar het team van Unilever dat enkele jaren geleden de wereld rondtrok op zoek naar de trends in diverse samenlevingen. Hieruit kwam bijvoorbeeld het merk Rituals voort, dat met steun van Unilever door een van de ex-globetrotters werd opgezet. Van den Elzen: "Kijk naar de trend rond koken. In 1934 werd nog 2,5 uur per dag aan koken besteed, nu is dat tien tot twintig minuten. In New York worden al huizen gebouwd waar niet eens meer een keuken in is te vinden."

    Demonstraties van dergelijke technologieen gaan - ondanks grondige testen - verbazingwekkend vaak mis. Zo bleek de interactieve televisie niet aan de praat te krijgen. De medewerkster van Living Tomorrow liet zich niet uit het veld slaan en verklaarde monter: "Ik kan het u ook zo wel uitleggen." En waarom ook niet, de beloften van interactieve televisie - zelf je keuze uit films en programma's maken, en het truitje van de presentatrice direct bestellen met de afstandsbediening - werden ruim vijf jaar geleden al volop bezongen. Ook de koelkast met internetverbinding voelt al aan als een oude bekende.

    Het is ook niet de bedoeling dat de bezoeker zich via Living Tomorrow tot een holenmens gereduceerd voelt, zo valt te beluisteren. "Is het doel van innovatie om te zorgen voor opwinding, verbazing of overdondering?", vraagt Menzo De Muinck Keizer, communicatiemanager van LogicaCMG zich af. Om meteen het antwoord te geven: "Bruikbare innovatie dient voor ons de omzet te verhogen, de kosten te verlagen en bij te dragen aan de gemeenschap." Tachtig procent van de gedemonstreerde toepassingen zijn direct in te passen in het huidige wonen, zegt Bongers van Living Tomorrow, 20 procent bestaat nog uit prototypen. Doel is om voornamelijk zaken te laten zien die op korte termijn in te passen zijn in woningen, tenminste, als de cyclus van vraag en prijs daarbij een beetje meewerkt, want de huidige kosten voor de getoonde producten zijn nog astronomisch. Mochten ze al beschikbaar zijn.

    'De Gevoelstafel'
    Tot een van de opvallende nieuwigheden behoorde een methode om overhemden te strijken door ze over een 'pop' te trekken en dan van binnenuit zeven minuten lang vol stoom te blazen. De meeste nieuwigheden waren echter te ontdekken in het kantoor. Het leek alsof de aloude dotcom-hoofdkantoren ('het moet even gezellig zijn als thuis') weer in ere waren hersteld. Naast vergaderen op kussens staat nu ook op de planning: wandelen over een vloerbedekking van gelei (schept een band met degene die je tegenkomt), meetings voor twee in 'brainstorm-cabines', je even ontspannen door te werken aan een bureaublad van elastiek en - als opmerkelijkste feature- de 'Gevoelstafel'.

    Op een kleine verhoging staat een ronde tafel waaraan alleen staand vergaderd kan worden, de verhoging geeft aan dat er iets 'anders' besproken wordt dan in de reguliere gesprekken. De tafel is uitgerust met een methode van spraakherkenning waarmee het mogelijk is emoties te herkennen, lampen in de tafel maken deze emoties vervolgens zichtbaar. Een geïrriteerde stem kan door de aanwezigen nog over het hoofd worden gezien, de tafel kent echter geen pardon en laat iedereen zien in wat voor gemoedstoestand de spreker is. Althans, dit beweert Living Tomorrow. Enkele stemverheffingen en krachttermen haalden echter weinig uit, mogelijk omdat de computer de indringer in de vergadering niet herkende. "Het zal behoorlijk lastig worden voor mensen om hiermee om te gaan", weet een medewerker van Living Tomorrow die de ro
2 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.017
AB InBev 2 5.496
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.658
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 265
Accsys Technologies 23 10.654
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 189
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.752
Aedifica 3 916
Aegon 3.258 322.841
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.296
ageas 5.844 109.893
Agfa-Gevaert 14 2.050
Ahold 3.538 74.336
Air France - KLM 1.025 35.043
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.036
Alfen 16 24.845
Allfunds Group 4 1.473
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.822
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.217
AMG 971 133.344
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.689
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 14.999
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 382
Arcadis 252 8.776
Arcelor Mittal 2.033 320.709
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.302
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.739
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.102
ASML 1.766 107.265
ASR Nederland 21 4.486
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 491
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.673
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.392

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 februari

    1. Vastned Q4-cijfers
    2. PostNL Q4-cijfers
    3. Ifo ondernemersvertrouwen februari (Dld)
    4. Inflatie januari def. (eur)
    5. Chicago Fed index januari (VS)
    6. Retail Estates Q3-cijfers
    7. Vastned Belgium Q4-cijfers
    8. Zoom Video Communications Q4-cijfers (VS)
    9. Hims & Hers Health - Q4-cijfers
  2. 25 februari

    1. Ackermans & Van Haaren Q4-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht