Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Winstdruk lichtfabrikant Acuity Brands ondanks omzetgroei

(ABM FN-Dow Jones) Acuity Brands heeft ondanks een hogere kwartaalomzet de winst zien teruglopen, maar minder sterk dan gevreesd. Dit bleek dinsdag uit cijfers van de Amerikaanse lichtfabrikant over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2018.

"Een solide kwartaal", oordeelde CEO Vernon Nagel, zeker als de prestaties werden weggezet tegen de momenteel "uitdagende" lichtmarkt.

De omzet van Acuity Brands liep op met bijna zes procent van 892 miljoen dollar naar 944 miljoen dollar en dit leverde een operationele winst op van 106 miljoen dollar. Daarmee was de winst flink lager dan de 132 miljoen dollar in het derde kwartaal van het boekjaar 2017.

De nettowinst daalde van 82 miljoen naar 73 miljoen dollar. Acuity Brands wees erop dat de aangepaste operationele marge met 2,2 procentpunt daalde naar 14,4 procent. De onderneming sprak van een ongunstige verkoopmix en druk op de prijzen. Ook de kosten stegen, bijvoorbeeld doordat er hogere lonen werd betaald. Ook werd er een eenmalige last van net geen 10 miljoen dollar genomen.

Zowel de omzet als de winst lagen beduidend hoger dan analisten vooraf hadden voorzien.

Om de tegenwind een halt toe te roepen, heeft Acuity Brands verschillende maatregelen getroffen.

Volgens Nagel wijzen verschillende onderzoeken en indicatoren op een "bescheiden" verbetering van de Noord-Amerikaanse lichtmarkt in de tweede helft van het kalenderjaar 2018. Dit is voor Acuity Brands de belangrijkste markt en de onderneming denkt sneller dan de markt te kunnen groeien. Naast Noord-Amerika is Acuity Brands ook actief in Europa en Azië.

Op de langere termijn blijft de CEO vertrouwen houden in een "sterke" marktgroei.

Beleggers reageerden goed op de kwartaalcijfers en het aandeel Acuity Brands noteert dinsdag voorbeurs ruim negen procent hoger.

ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. Signify dankt consument voor sterk Q4

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
SIGNIFY NV kopen verkopen

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 31 maart

    1. Inkoopmanagersindex industrie en diensten maart (Chi)
    2. Importprijzen februari (Dld)
    3. Detailhandelsverkopen februari (Dld)
    4. Inflatie maart vlpg (Dld)
    5. Inkoopmanagersindex Chicago maart (VS)
  2. 01 april

    1. Tankan index eerste kwartaal (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie maart def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin maart (Chi)
    4. Reserve Bank of Australia rentebesluit (Aus)
    5. Omzet detailhandel februari (NL)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht