Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Update: Proximus presenteert nieuwe strategie

(ABM FN) Proximus heeft dinsdag de nieuwe strategie tot 2022 aangekondigd. 

Met deze nieuwe strategie hoopt Proximus “de lat voor zijn transformatie hoger” te leggen en daarmee een “referentie-operator” in Europa te worden. 

De nieuwe strategie bestaat uit vier pijlers.

De eerste pijler betreft de versnelling van de uitrol van glasvezel en 5G. Proximus heeft als ambitie “om voor het hele land het netwerk van de toekomst uit te bouwen, met op lange termijn een bereik van 100 procent voor supersnel internet”. 

Daarom voorziet Proximus om 800.000 bijkomende woning met glasvezel aan te sluiten tegen 2025 en zelf 1 miljoen tegen 2026. 

CEO Guillaume Boutin van Proximus sprak tijdens een perstoelichting over een open netwerk voor iedereen. Daarmee hoopt de CEO om de achterstand van België op het vlak van supersnel internet met andere Europese landen in te halen. “Andere spelers zullen van ons netwerk kunnen profiteren”, aldus de CEO. 

Proximus zal ook de eerste Belgische telecomoperator die het 5G in het land uitrolt, met een initieel bereik in 30 gemeenten. Daarvoor heeft Proximus ook een nieuwe bundle ‘Mobilus 5G unlimited’ voor nipt onder 50 euro per maand gelanceerd.

CTO Geert Standaert van Proximus ging even in de details over de netwerksamenwerking met Orange Belgium voor de ontwikkeling van een 5G-netwerk in België. Terwijl beide telecomoperatoren de netwerkapparatuur zullen delen, blijven ze wel eigenaar van het spectrum en het intellectuele eigendom rond 5G. Wel zal het netwerk ook MVNO’s verwelkomen, voegde de CTO toe. 

“Het is een eerste stap op de 5G-weg”, zei CEO Boutin. 

De tweede pijler betreft de structurele transformatie van het bedrijfsmodel van Proximus, om “de efficiëntie drastisch te verbeteren en leider te worden op het vlak van Net Promoter Score (NPS)”. Daarmee hoopt het telecombedrijf zich klaar te maken voor de digitale wereld. 

Proximus streeft naar een vermindering van de bedrijfsuitgaven van 1 tot 2 procent tussen 2020 en 2022. 

Met de derde pijler wil Proximus tegen 2022 terug met winstgevende groei aanknopen dankzij zijn “leiderschap op het vlak van netwerken, strategische partnerships en de creatie van lokale ecosystemen”. 
Daarvoor wil Proximus zijn klantenbasis tegen 2022 verder uitbreiden aan 2,1 miljoen internetlijnen voor het consumentensegment, dankzij zijn ambitieuze plannen voor glasvezel en 5G.

De business activiteiten zullen ook evolueren, aldus Proximus. 

Verder kondigde Proximus ook verschillende samenwerkingen aan met onder anderen Apple, Proximus, Brussels Airport en de VRT. CEO Boutin sprak ook over een samenwerking met Euronav om de efficiëntie van de vloot van de olierederij te verhogen. 

De vierde pijler voorziet de inbedding van duurzaamheid en digitale inclusie in de activiteiten van Proximus. Tegen 2030 wil het telecombedrijf een netto positief en echt circulair bedrijf worden. 

Dit plan is ambitieus, concludeerde Boutin. Dankzij het plan zal Proximus kunnen groeien en zich verder ontwikkelen door op de “problemen van morgen te anticiperen”, aldus Boutin. 

Outlook 2020

Terwijl de nieuwe strategie een “duidelijk pad” tekent om de omzet en de EBITDA op de thuismarkten van Proximus te laten groeien, waarschuwt het telecombedrijf voor de impact van het coronavirus.

“Op korte termijn blijft het moeilijk een precieze raming te maken van de mondiale impact van de COVID-19-pandemie, vooral omdat het onzeker is hoelang ze zal duren”, aldus Proximus. 

Hoewel Proximus een negatief impact op de EBITDA verwacht, voorziet het ook dat deze grotendeels gecompenseerd zal worden. 

“In deze context verwacht Proximus dat de ‘ebitda-capex’ in 2020 op een niveau tussen 780 en 800 miljoen euro zal liggen”, benadrukte het telecombedrijf verder. 

Verder voorziet Proximus een jaarlijkse investering van 1,3 miljard euro voor de versnelde fiberuitrol. 

Proximus heeft ook zijn dividend, zoals analisten van Kepler ook verwacht hadden, aangepast. “Proximus is van plan om over het resultaat van 2020, 2021 en 2022 een jaarlijks brutodividend van 1,20 euro per aandeel uit te keren, te beschouwen als bodem”, aldus het telecombedrijf.  Een jaar eerder keerde Proximus nog een dividend van 1,50 euro per aandeel uit. 

Update: om informatie toe te voegen.

Bron: ABM Financial News ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. Proximus kiest voor AWS als strategische leverancier
  2. Groot contract federale overheid voor Proximus

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Proximus kopen verkopen

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 21 februari

    1. Duitse verkiezingen (op 23 februari)
    2. Inflatie januari (Jap)
    3. Samengestelde inkoopmanagersindex februari (Jap)
    4. Investeringen december (NL)
    5. Prijzen bestaande koopwoningen januari (NL)
    6. Heijmans Q4-cijfers
    7. Cofinimmo Q4-cijfers
    8. Brunel Q4-cijfers
    9. Detailhandelsverkopen januari (VK)
    10. Samengestelde inkoopmanagersindex februari (Fra)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht