(ABM FN-Dow Jones) Spotify telde in het eerste kwartaal fors meer actieve gebruikers en kwam uit de rode cijfers, maar verlaagde zijn omzetverwachting, omdat de advertentieverkoop terugviel door de onzekerheden rond het coronavirus.
Het Zweedse bedrijf boekte een nettowinst van 1 miljoen euro, tegen een verlies van 142 miljoen euro een jaar eerder. Per aandeel was er nog wel een verlies, door boekhoudtechnische kwesties.
De omzet steeg met 22 procent tot 1,85 miljard euro, conform de verwachtingen. De omzet uit abonnementen steeg iets harder, met 23 procent tot 1,7 miljard euro, wat beter was dan verwacht.
De vooralsnog minder belangrijke omzet uit advertenties daalde echter met 32 procent tot 148 miljoen euro, en viel daarmee tegen.
Vanaf eind februari merkte de muziekstreamingdienst een daling van het aantal actieve gebruikers en de muziekconsumptie in markten die hard werden getroffen door het coronavirus, zoals Italië en Spanje. Sindsdien heeft het luistergedrag van abonnees in veel markten zich weer "betekenisvol hersteld", aldus Spotify.
De groei van het aantal gebruikers leed uiteindelijk niet onder de pandemie: aan het einde van het kwartaal bedroeg het aantal maandelijks actieve gebruikers 286 miljoen, aan de bovenkant van de verwachting van het bedrijf zelf. Het aantal betalende luisteraars steeg naar 130 miljoen.
Er werd minder gestreamd in de auto, via wearables en het internet, maar ruim de helft meer via televisie en computerspellen. Er wordt minder geluisterd in de ochtend op weg naar het werk, maar tijdens het koken, tijd voor het gezin en in de vrije tijd wordt er meer geluisterd, ook naar podcasts over wellness en meditatie, aldus Spotify.
De gemiddelde omzet per gebruiker daalde in het eerste kwartaal met 6 procent tot 4,42 euro, deels vanwege een langere gratis proefperiode en moeite om in internationale markten prijszetter te zijn.
Omzetverwachting omlaag
Spotify verwacht in het tweede kwartaal het aantal actieve gebruikers te zien groeien naar 289 miljoen tot 299 miljoen, waarvan 133 miljoen tot 138 miljoen betalende klanten. De omzet zou moeten uitkomen tussen 1,75 miljard en 1,95 miljard in het huidige kwartaal.
Voor heel dit jaar rekent Spotify op een omzet van 7,65 miljard tot 8,05 miljard euro. Dit is een neerwaarts bijstelling van de eerder aangegeven bandbreedte van 8,08 miljard tot 8,48 miljard euro. De lagere advertentie-inkomsten door de coronacrisis en wisselkoerseffecten werden genoemd als redenen.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Community trend
Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?
Community trend
Om deze actie uit te voeren moet u ingelogd zijn. Inloggen of Aanmelden