De accu is een van de duurste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto, goed voor 20% tot 40% van de totale kosten. De prestaties van de auto hangen sterk af van de batterij, die de actieradius bepaalt en daarmee hoe ver men kan rijden zonder op te laden. Een grotere en betrouwbare accu vermindert de angst om zonder stroom te staan en beperkt het aantal laadbeurten. Hoewel duur, is de accu essentieel voor gebruiksgemak en speelt innovatie hierin een grote rol.
Tesla koopt de batterijcellen, waaruit een accu bestaat, voor het overgrote deel in van bedrijven als CATL en Panasonic. Maar Tesla maakt het liefst zo veel mogelijk onderdelen zelf zodat het meer controle heeft over de productie en ook omdat het denkt goedkoper te produceren.
Maar het blijkt toch lastig batterijcellen op grote schaal tegen lage kosten te produceren. Tesla werkt al lange tijd samen met Panasonic en de bedrijven bouwden ongeveer 10 jaar geleden samen een fabriek. Ook ontwierpen ze samen batterijcellen die gebruikt worden in Tesla’s.
Bent u al abonnee? Log hier in
Dit artikel is alleen voor abonnees.