Het Franse Carrefour, uitbater van super- en hypermarkten en gemakswinkels in Europa en Latijns-Amerika, blijft last houden van een terughoudende consument. De aanhoudend hoge inflatie zet druk op de bestedingen. Carrefour probeert dit af te wenden door steeds meer eigen merkartikelen in de schappen te zetten, maar dit zet wel de winstgevendheid onder druk. Daarnaast gaat het flink investeren in Brazilië en in de thuismarkt.
Jaarcijfers 2024
Carrefour boekte over geheel 2024 een netto-omzet van €85,4 miljard, een stijging van 2,6%. Op autonome basis, dus ook gecorrigeerd voor valutakoersen, bedraagt de groei 5,1% en inclusief btw zelfs 9,9%. In Frankrijk was sprake van een autonome krimp van 2,3%, waarbij met name de hypermarkten het moeilijk hebben.
In overig Europa kromp de omzet autonoom met 0,9%. Goedmaker was wederom Latijns-Amerika waar de omzet autonoom met liefst 38,1% opliep. Dit beeld kennen we al langer bij Carrefour. Frankrijk telt echter nog wel altijd voor ruim 46% mee in de omzet. Overig Europa is goed voor 28% en het hard groeiende Latijns-Amerika 26%.
Bent u al abonnee? Log hier in
Dit artikel is alleen voor abonnees.