(ABM FN) AB InBev heeft in het tweede kwartaal meer winst behaald dan verwacht, ondanks de tegenwind van de Amerikaanse boycot van Bud Light en handhaafde de outlook. Dit maakte de brouwer donderdag bekend.
De omzet van AB InBev steeg met 7,2 procent in het tweede kwartaal. De opbrengsten per hectoliter namen met 9,0 procent toe.
De totale volumes namen wel met 1,4 procent af. De analistenconsensus ging ook uit van een autonome volumedaling met 1,4 procent.
De genormaliseerde EBITDA steeg op kwartaalbasis met 5,0 procent tot 4,91 miljard dollar, met een inkrimping van de genormaliseerde EBITDA-marge met 69 basispunten tot 32,5 procent. De autonome EBITDA zou volgens de consensus van analisten met 0,4 procent autonoom stijgen.
De onderliggende winst bedroeg 1,45 miljard dollar in het tweede kwartaal vergeleken met 1,47 miljard dollar 12 maanden eerder.
De onderliggende winst per aandeel over het tweede kwartaal bedroeg 0,72 dollar, waar de consensus bij de analisten slechts op 0,67 dollar rekende.
De schuldratio bedroeg 3,70 op 30 juni, ten opzichte van 3,86 op 30 juni 2022 en 3,51 op 31 december 2022.
Outlook gehandhaafd
De doelstelling van een EBITDA-groei met 4 tot 8 procent op middellange termijn bleef donderdag gehandhaafd, waarbij de opbrengsten sneller zullen stijgen dan de EBITDA dankzij een gezond evenwicht tussen volume en prijs.
De vooruitzichten voor 2023 weerspiegelen de huidige beoordeling van de inflatie en andere macro-economische omstandigheden.
Amerika
De omzet in de VS daalde met 10,5 procent, maar de opbrengst per hectoliter steeg wel met 5,2 procent onder impuls van initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De verkoop aan groothandelaars daalde met 15 procent. De verkoop aan kleinhandelaars nam met 14 procent af, wat slechter is dan de sector. Dat was op de eerste plaats het gevolg van de volumedaling van Bud Light.
De EBITDA verminderde in de VS met 28,2 procent, waarbij ongeveer twee derde van deze daling te wijten was aan de verkleining van het marktaandeel en het overige deel te wijten is aan productiviteitsverlies, hogere verkoop- en marketinginvesteringen en steunmaatregelen voor de groothandelspartners.
In een recente rapport schreef Fernand de Boer, analist bij Degroof Petercam, dat de resultaten in het kwartaal onder "aanzienlijke druk" zijn komen te staan door "dramatische resultaten" in de VS na imagoschade voor Bud Light na een reclamecampagne in april met de bekende transgender influencer Dylan Mulvaney.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Community trend
Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?
Community trend
Om deze actie uit te voeren moet u ingelogd zijn. Inloggen of Aanmelden