Daan 008 schreef op 26 augustus 2021 13:15:
[...]
Een stil vermoeden maar Shell richt zich hiermee een stap naar de mensen die meer kilometertjes per dag moeten afleggen.
De elektriciteitssector hinkt zwaar achterop om ieder huishouden van de nodige elektriciteit te kunnen blijven voorzien. Shell speelt hierin een belangrijke rol door de nodige oplaadpunten buitenhuis te gaan voorzien (op hun service punten)
Voorbeeld
In een straat staan, laat ons zeggen, 300 wooneenheden en tevens 300 elektrische auto's die thuis na de werkdag traag beginnen lopaden aan slechts 2.5 kWh gedurende 4 uur. Je verkrijgt voor deze straat een extra elektriciteitsverbruik van 2.5 x 300 = 750kWh gedurende 4 uur. Laat staan dat met laders wordt gewerkt die aan 10kWh kunnen laden dan verkrijg je gedurende 1 uur 10 x 300 =3.000kWh
Ga je over het land met slechts 300.000 elektrische auto's rekening moeten houden dan heb je voor die piekbelasting op te kunnen vangen extra gas/atoom centrales nodig die tot 3000 megawatt extra elektriciteit kunnen leveren.
Maar ook de nodige elektrische stroomnet aanpassingen in alle straten van het land moeten hiervoor nog worden uitgevoerd.
De kosten voor het stroomnet gaan volgens mij worden opgetrokken waardoor elektriciteit thuis gevoelig duurder zal gaan worden. Het wordt bijgevolg voor vele mensen interessant om gedurende de dag ergens tegen een voordelige tarief te kunnen gaan opladen.