pensionado1 schreef:
Soft commodities: een goede oogst?
In navolging van industriële metalen neemt ook de belangstelling voor agrarische grondstoffen als beleggingsalternatief toe. Eén reden hiervoor is de sterke mondiale economische ontwikkeling, gedragen door de opkomende reuzen China en India. Zo kan de stijgende vraag naar suiker volledig worden toegeschreven aan landen in ontwikkeling. Ook wint het drinken van koffie in die contreien aan populariteit. Als de koffieconsumptie in China en India oploopt met één kilogram per hoofd van de bevolking, stijgt de vraag naar koffie met 33 miljoen zakken; dat is gelijk aan de totale productie van Brazilië. Maïs en tarwe profiteren van de toenemende vraag naar vlees. Meer behoefte aan biefstukken betekent meer dieren en dus meer diervoeding. Het aanbod van soft commodities heeft de sterk toenemende vraag vanuit de snelgroeiende opkomende markten niet altijd kunnen bijhouden. Hierdoor zijn de voorraden de laatste jaren fors gedaald.
Daarnaast heeft de hoge olieprijs veel landen gedwongen op zoek te gaan naar alternatieven en zo de afhankelijkheid van olie terug te dringen. De aandacht ligt daarbij vooral op het reduceren van het olieverbruik gerelateerd aan transport. In de Verenigde Staten geldt dat van elke tien vaten olie er zeven worden aangewend voor vervoer. Soft commodities als suiker, maïs, koolzaad, soja en tarwe kunnen worden ingezet als vervanger van benzine.
Brazilië vormt het lichtend voorbeeld voor de wereld waar het gaat om het gebruik van ethanol als vervanger van benzine. In 2007 moeten alle nieuwe auto's die daar worden verkocht in staat zijn op 100 procent ethanol te rijden. Door de enorme schaalgrootte die is bereikt, zijn de kosten van ethanol minder dan de helft van de huidige Amerikaanse benzineprijzen. Brazilië is momenteel in staat een gallon (3,8 liter) ethanol te produceren voor omgerekend één Amerikaanse dollar. Ook op mondiaal niveau is dat laag. De World Bank gaf onlangs aan dat dit zich verhoudt tot een wereldwijde benzineprijs van 1,50 dollar.
Maïs vormt in de Verenigde Staten, waar het klimaat minder gunstig is voor de verbouw van suiker, de basisgrondstof voor ethanol. De kosten van één gallon ethanol met maïs als feedstock liggen hier op 1,40 dolar. Dat is 40 procent hoger dan in Brazilië maar is omgerekend nog net iets goedkoper dan de huidige benzineprijzen. Schaalvoordelen en technologische ontwikkeling zullen de ethanolprijs de komende jaren doen dalen.
Natuurlijk moeten de risico's voor beleggen in soft commodities niet uit het oog worden verloren. Zo neemt de productiviteit van landbouwvelden steeds verder toe.
Een andere risicofactor is innovatie. Hoewel het gebruik van ethanol en biodiesels over het algemeen het milieu minder belast, is ook het op grote schaal gebruiken van deze energiebronnen schadelijk. De zoektocht naar echt 'schone' energiebronnen zoals windenergie en zonne-energie gaat dan ook gewoon door. Een doorbraak in dit onderzoek kan de noodzaak voor het gebruik van biodiesels verkleinen. De verwachting is echter dat deze 'schone technieken' de komende jaren nog niet op grote schaal kunnen worden ingezet. Voorlopig bieden soft commodities uitkomst.
RONALD WUIJSTER
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad