Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

4,182
  • Verschil

    +0,042 +1,01%
  • Volume

    289.837 Gem. (3M) 293K
  • Bied

    4,180  
  • Laat

    4,190  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom van 13.65 naar 10.25= -25% WAAROMMMMMM

28 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 lucas D 21 oktober 2009 21:14
    quote:

    xynix schreef:

    [quote=beeldscherm]
    stel dat op 28-10 TT met de software op de proppen komt zomaar ineens 50%, erbij waar hebben we het over.
    [/quote]
    Ik zou maar niet te licht denken over een mogelijke navigatie-oplossing van Google zelf. Ze hebben de marketingkracht om die als app GRATIS in de markt te zetten met de zelfde of betere functionaliteit als TomTom. Zij kunnen dat namelijk via reclameinkomsten van Google local search gemakkelijk terugverdienen.

    En Google is de enige partij die m.i. met functionaliteit op de proppen kan komen die TomTom niet kan nabootsen of overtreffen.

    Aan de andere kant zou zo'n agressieve move van Google aanleiding kunnen zijn voor Apple (of Microsoft) om TT in te lijven. Dat zal niet helemaal het droomscenario van de Goddijntjes zijn. Maar met Google als concurrent wordt het kiezen of delen.

    He, eindelijk wat discussie?!
    Er word hier wel erg gemakkelijk gedacht dat Google alles beter kan.

    Is dat wel zo?

    Bedrijven als TT hebben een specialistische inovatieve specialiteit, Google is al te groot voor dergelijk specialisme, het heeft op zoveel terreinen zijn belangen dat ze nooit tegen een primaire specialist als een TT op zullen kunnen.

    Hebben ze er belang bij?

    Zou het niet zo kunnen zijn dat Google er zelfs belang bij zou kunnen hebben om dergelijke bedrijven hun gang te laten gaan?

    Door bedrijven als TT te zien als kraamkamer voor gespecialiseerde en hoogstaande inovatie, waar zij dan ook weer hun voordeel mee kunnen doen.

    lucas D
  2. [verwijderd] 21 oktober 2009 21:34
    Intern speelt er nogal wat bij TomTom blijkbaar:
    Ik als “semi-insider” kan dat beamen. TomTom is klant van ons bedrijf, onze business is voor 65% afhankelijk van TomTom. Ik geef even aan hoe ons bedrijf dit merkt. Hoe en wat wij doen laat ik in het midden. En nee, ik werk dus niet voor TomTom!

    Intern is er enorm veel gaande, men is (MOET) aan de ene zijde enorm bezuinigen maar kan tevens ook niet achter lopen op de concurrentie. Men is wel gruwelijk aan het investeren op andere vlakken zoals R&D en development.

    Er zijn diverse lampjes gaan branden bij TomTom, maar allemaal een beetje laat. TomTom beseft dit maar al te goed.

    Zo hebben ze in de “goede” periode verzuimt/over het hoofd gezien dat bepaalde kosten onnodig hoog waren of zelfs overbodig. Dit mede doordat (naar mijn idee) het bedrijf zichzelf voorbij gegroeid.
    Deze kosten wil men nu beperken, (uiteraard liever gisteren dan vandaag) maar dat is ingrijpend.
    Wat dit betreft timmert men hard aan de weg. Wij als klant merken dit op vele vlakken, maar dit lijkt me logisch.

    Verder heb ik zo mijn eigen visie op TomTom:
    De high-end serie zal na alle waarschijnlijkheid geen lang leven meer hebben. (7xx/9xx series)
    Dit zijn voornamelijk de modellen die door de kilometer-vreter gekocht worden. Vaak rijden deze mensen in luxe wagens. Veelal met geintegreede sat-nav. Dit is nog geen standaard, maar wordt alleen maar meer tot het uiteindelijk basisuitrusting wordt.

    Hier speelt TomTom enorm goed op in. Inderdaad, door contracten af te sluiten met de autofabrikanten. Fabriek-af TomTom. Simmetje in de wagen en klaar is kees. Wat dit betreft is TomTom de concurrentie ver voor. Neem als voorbeeld Garmin… Een eigen telefoon, de NuviPhone.
    We hebben Microsoft met Windows Mobile, Nokia met Symbian, Google met Android en Apple met de iPhone. Wat denk je zelf? Enige kans van slagen?

    Nee TomTom ontwikkeld VOOR deze platformen! Om te beginnen voor de iPhone.
    Een stuk logischer lijkt me.
    Maar….
    Eerste opmerking is: Te laat. Gewoonweg veel te laat aan begonnen. Dan nog niet eens gehad over de lanceringsdatum (na de zomer). Verder:
    Buggy release: Er zijn op v1.0 enorm veel klachten binnen gekomen. GPS niet accuraat, zeer minimale functionaliteit, hoog accuverbruik etc etc. Overigens, v1.1 heeft de GPS problemen opgelost.

    Dan hebben we de car-kit:
    Ik las een artikel met als titel: “TomTom want’s to turn plastic into gold”. Spijker op zijn kop.
    De carkit is overpriced en slecht lever/verkrijgbaar. Ik was onlangs bij de Dixons, MediaMarkt en Saturn voor deze carkit, niet in assortiment!
    Men zou deze moeten verkopen inclusief de software, een bundel. Houder en redeem-card bij de grote retailers bijvoorbeeld.

    De low/mid level PND’s zullen flink moeten zakken in prijs OF zich moeten onderscheiden van de concurrentie.
    Jan-met-de-pet noemt zelfs een Medion met mappen uit het VOC tijdperk en user interface van een 8-bit Nintendo een TomTom.
    Leuk dat men navigatie associeert met TomTom, maar als we kijken naar de prijzen van o.a. Mio, Navman, Navigon en Medion PND’s is TomTom stukken duurder.
    De prijzen zullen dus gaan/moeten zakken of er moet iets innovatiefs komen.

    Eerder haalde ik Philips en NXP er bij. Het rekeningrijden gaat een algemeen begrip worden. Integreer een rekening-rijden-module in je TomTom en je hebt een unique selling-point. En niet alleen voor NL. Ook UK en Italie gaan aan het rekeningrijden geloven.

    Verder zijn er wel leuke nieuwe markten die aangeboord zijn of kunnen worden. Afrika is echt een grote markt (TomTom goed voor 51% marktaandeel), Zuid-Amerika breid uit, China heeft sinds 1-10-2009 ook de iPhone, allemaal markten waar het marktaandeel stijgt of waar men zelfs uitbreid.

    Wat sommigen vergeten. Hoe diep is het TomTom-dal geweest? Kijk eens waar we nu staan? De auto-industrie heeft flinke klappen gekregen, koopkracht is achteruit gegaan. TomTom is een luxe product, dus heeft hier veel onder geleden.

    Dit is mijn visie. Misschien op sommige vlakken tegenstijdig of wat kort door de bocht.
    Ik verwacht van TomTom nog heel veel. Maar of dat dit kwartaal is betwijfel ik.
    Mijn vertrouwen voor de toekomst is er!
  3. [verwijderd] 21 oktober 2009 21:57
    quote:

    lucas D schreef:

    [quote=xynix]
    [quote=beeldscherm]
    stel dat op 28-10 TT met de software op de proppen komt zomaar ineens 50%, erbij waar hebben we het over.
    [/quote]
    Ik zou maar niet te licht denken over een mogelijke navigatie-oplossing van Google zelf. Ze hebben de marketingkracht om die als app GRATIS in de markt te zetten met de zelfde of betere functionaliteit als TomTom. Zij kunnen dat namelijk via reclameinkomsten van Google local search gemakkelijk terugverdienen.

    En Google is de enige partij die m.i. met functionaliteit op de proppen kan komen die TomTom niet kan nabootsen of overtreffen.

    Aan de andere kant zou zo'n agressieve move van Google aanleiding kunnen zijn voor Apple (of Microsoft) om TT in te lijven. Dat zal niet helemaal het droomscenario van de Goddijntjes zijn. Maar met Google als concurrent wordt het kiezen of delen.

    He, eindelijk wat discussie?!
    [/quote]

    Er word hier wel erg gemakkelijk gedacht dat Google alles beter kan.

    Is dat wel zo?

    Bedrijven als TT hebben een specialistische inovatieve specialiteit, Google is al te groot voor dergelijk specialisme, het heeft op zoveel terreinen zijn belangen dat ze nooit tegen een primaire specialist als een TT op zullen kunnen.

    Hebben ze er belang bij?

    Zou het niet zo kunnen zijn dat Google er zelfs belang bij zou kunnen hebben om dergelijke bedrijven hun gang te laten gaan?

    Door bedrijven als TT te zien als kraamkamer voor gespecialiseerde en hoogstaande inovatie, waar zij dan ook weer hun voordeel mee kunnen doen.

    lucas D
    Die kraamkamer gedachte had ik aanvankelijk ook, maar de recente move van Google en de verharding van het gevecht met Apple (zie ook mogelijke iTunes-concurrent) wijzen toch echt in een andere richting.

    Qua compententies twijfel ik er niet aan dat de pioniers van Google Maps in staat zijn een perfecte turn-by-turn navigatie-applicatie af te leveren, deels leunend op offline kaartmateriaal, maar meestal aangevuld met online content.

    Kunstjes als IQ-routes en HD-Traffic zal Google betrekkelijk snel kunnen evenaren en overtreffen.

    Maar hoe trouw zijn ze aan "do no evil" wanneer ze TomTom zouden fijnknijpen?

    BTW. BP_LOZ: AB-tje!
  4. [verwijderd] 22 oktober 2009 09:16
    Het verdienmodel van Google is te vergelijken met onze commercieële TV zenders als RTL waar ik het liefst niet naar kijk want ik vind al die reclame rondom en tijdens de content, heel irritant.
    Ik ben best bereid iets meer te betalen voor een publieke zender zonder reclame.

    Stel je nu eens voor dat het model van Google de slag op navigatiegebied gaat winnen. Elke meter verschijnt dan zo'n popup die je attendeert op de etalage daar rechts van de weg of het restaurant even verderop waar je zo lekker pannekoek kunt eten of.....
    Ik moet er niet aan denken, ik betaal dan liever iets meer voor een TT die mij a l l e e n maar snel van A naar B brengt.
  5. [verwijderd] 22 oktober 2009 13:25
    quote:

    Frunk schreef:

    Het verdienmodel van Google is te vergelijken met onze commercieële TV zenders als RTL waar ik het liefst niet naar kijk want ik vind al die reclame rondom en tijdens de content, heel irritant.
    Ik ben best bereid iets meer te betalen voor een publieke zender zonder reclame.

    Stel je nu eens voor dat het model van Google de slag op navigatiegebied gaat winnen. Elke meter verschijnt dan zo'n popup die je attendeert op de etalage daar rechts van de weg of het restaurant even verderop waar je zo lekker pannekoek kunt eten of.....
    Ik moet er niet aan denken, ik betaal dan liever iets meer voor een TT die mij a l l e e n maar snel van A naar B brengt.
    Ik verwacht dat dat subtieler zal gaan, zoals je nu eigenlijk ook al gewend bent van de zoek-engine. Je betaalt om "on-demand" in beeld te komen.
  6. [verwijderd] 25 oktober 2009 22:18
    quote:

    Jacko schreef:

    Graag plausibele redenen, alle signalen staan keer op keer in basis op groen voor TomTom.

    Inmiddels had het aandeel reeds meer dan 15,-- moeten noteren.

    Ik begrijp er écht niks van.

    Wat kunnen we verwachten?

    Graag serieuse reacties, waar we wat mee kunnen.

    Alvast bedankt!
    Wat voor TOMTOM belegger zou deze vraag stellen? Dat vind ik een veel interessantere vraag. Zou iemand die TomTom dit jaar rond ca. 5 Euro heeft gekocht deze vraag stellen? Ik denk het niet. (Ik zeg 5 euro, omdat de TOMTOM kopers die dit jaar op 1 euro gekocht hebben russian roulette hebben gespeeld, pas tussen 4 en 5 euro was het duidelijk dat een aankoop verstandig was). Die beleggers hebben een zeer gemakkelijke 100% rendementsritje gemaakt en gaan nu pas (na de correctie die jij noemt) een beetje twijfelen of ze moeten verkopen (zou ik nog niet doen trouwens). Zou een belegger die dit jaar op 10 euro heeft besloten in te stappen zo'n vraag stellen? ja, dat is veel aannemelijker. Die beleggers hebben niet alleen te laat besloten in te stappen, ze zijn ook gaan instappen op een psychologische en historisch weerstandniveau (10 euro).
    Of zou het een belegger zijn die begin 2008 NIET heeft verkocht of toen juist besloten heeft om in te stappen?

    En om nou toch een reden te geven voor deze relatief kleine daling: het fonds is de laatste maanden flink overbought geraakt waardoor de kans op winstnemingen (van dezelfde groep die ik eerst beschreef) steeds groter wordt, tja daardoor zakt de koers...

    Maar ik vermoed dat de meeste beleggers hier geen voldoening aan hebben. De meeste horen liever een concrete reden, zoals wat we meerdere keren hebben gelezen in dit draadje. Maar wat mij betreft ben je dan aan het zoeken van een verklaring in chaos. Het is veel effectiever om de som van alle oorzaken te bekijken (de koers zelf) dan ALLE mogelijke oorzaken (de invloed waarvan onbekend is). En laat TOMTOM nou zich heel gemakkelijk op deze manier laten analyseren.
28 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 13 februari

    1. Sipef Q4-cijfers
    2. Inflatie januari (NL)
    3. KBC Q4-cijfers
    4. Adyen cijfers tweede jaarhelft
    5. Arcadis Q4-cijfers
    6. BAM Q4-cijfers
    7. CM.com Q4-cijfers
    8. DSM-Firmenich Q4-cijfers
    9. Flow Traders Q4-cijfers
    10. Commerzbank Q4-cijfers (Dld)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht