Observer schreef:
[quote=suud]
[quote=Observer]
[quote=Observer]
U wist toch dat de "emiterende" banken garant stonden voor het slagen van de claimemissie.
Dat was een belangrijke oorzaak van de "boost" van de TomTom koers.
De claimemissie moest slagen.
Een tijdje nadat de emissie geslaagd was moesten de investeerders en de banken het geld weer terughebben(ophitsing koers door opkopen eerder) en de daling werd ingezet (wellicht via hedging).
Daar moest wel het juiste moment voor zijn (Q3 cijfers en een Google bericht (was al eerder bekend)).
De schuldenpositie is nu verminderd, maar het geinvesteerde kapitaal (uit de claimemissie) is immers eigenlijk in een zwart gat verdwenen (deel afwaardering TA).
De aandeelhouder is verder opgescheept met een enorme verwatering.
In goede tijden was de winst per TomTom aandeel 2,66 euro.
Nu voor geheel 2009 teruggezakt naar 0,41 euro per aandeel....een gigantisch verschil.
Verwacht U dan nog 10 euro of hoger p/a, voorlopig ik niet ?
[/quote]
Ik kwalificeer dit proces eigenlijk als.....een deel van de aandeelhouders is bij de neus genomen ten gunste van het voortbestaan van TomTom.
[/quote]
wat een lulkoek!
beleggers die aan de claimemissie hebben meegedaan hebben nog steeds een rendement van meer als 50%!
wat zijn ze benadeeld!
[/quote]
Kletskous,
Je vergeet dat die aandeelhouders al stukken hadden om in het bezit te kunnen komen van de claims.
B.v 800 stuks gaven recht op 500 stuks a 4,21.
Waar waren die 800 stuks op gekocht? zeg het maar.... 68 euro,20 euro,10 euro of 2,70 per aandeel.
Daarna de verwatering nu in dit voorbeeld dus 1300 stuks.
800 stuks a 10 = 8000
500 stuks a 4,21 = 2105
Totaal 10105/1300 = 7,77 per aandeel
800 stuks a 8 euro = 6400 euro
500 stuks a 4,21= 2105
Totaal 8505/1300= 6,54 per aandeel + kosten en renteverlies(afhankelijk wanneer gekocht).
Alle stukken gekocht boven de 8 euro voor de claimemissie tot en met de IPO geven door de verwatering nu verlies.
Velen hebben de stukken gekocht boven de 8 euro na de claimemissie.