Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

TT dinsdag 6 september

71 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 september 2011 17:56
    quote:

    justin_case schreef op 6 september 2011 17:48:

    Ik heb daar inmiddels als verklaring voor gevonden dat men een afwaardering in de lucht voelde hangen. Zie hieronder het advies om short te gaan op aandeel met hoge goodwill en lage omzet. De kans op 'onverwachte' impairment is dan aanwezig en kassa! Wat overnamedromen zijn voor long-ers dat zijn dit soort impairments voor shorters. Dit hebben de grote jongens waarschijnlijk bij tomtom gedaan. Slim.
    Volgorde is :

    1. lagere omzetten en nettowinst inclusief nieuwe jaarschattingen
    2. gevolg impairment

    Veel belangrijker is hoe wisten de grote hedgers punt 1 en nog ruim voor de cijfers ?
    Ik denk het te weten, maar ook dat mag niet geschreven worden.
    Je weet maar nooit hoeveel juristen en aandeelhouders je op je dak krijgt.
  2. [verwijderd] 6 september 2011 18:00
    quote:

    stot schreef op 6 september 2011 17:53:

    we zoeken iedere keer weer de onderkant op van 2,77 , ben benieuwd of we vandaar weer zullen opveren

    ben wel bang dat als we voor 13-9 nog op 2,80 staan we misschien 10% stijgen bij een deal met bijv opel en we uitkomen op 3,18 misschien met 15% op 3,30 kortom een koers die we vrijdag nog hebben gezien.
    op de koers verwacht ik dan ook weinig verandering maar het gaat wel om vertrouwen als men waarmaakt wat men zegt , nl een deal in sept.
    Dit zie ik anders. Garanties zijn er natuurlijk niet. Dus als er GEEN deal wordt aangekondigd met een nieuwe autofabrikant, dan blijft het sukkelen met het aandeel. Wordt er echter WEL een deal aangekondigd, dan denk ik dat je eerder van een koersreactie (mogelijk gespreid over een week) mag verwachten tot een euro of 5.

    Simpelweg omdat:
    - nieuwe autodeal uitgelegd zal worden als TT dat hele toekomst op langetermijn veiligstelt
    - koersen volatiel zijn doordat er weinig bied en laat is (relatief weinig handel), dus de koers schiet alle kanten op. Bij echt brekend positief nieuws zal dit dus ook de koersen breken, dit keer in positieve zin.
    - de shortbelangen uitgeraasd zijn na de goodwill impairment (zie mijn bericht hierboven), waardoor er versneld shortcovering zal zijn.

  3. [verwijderd] 6 september 2011 18:02
    quote:

    stot schreef op 6 september 2011 17:53:

    we zoeken iedere keer weer de onderkant op van 2,77 , ben benieuwd of we vandaar weer zullen opveren

    ben wel bang dat als we voor 13-9 nog op 2,80 staan we misschien 10% stijgen bij een deal met bijv opel en we uitkomen op 3,18 misschien met 15% op 3,30 kortom een koers die we vrijdag nog hebben gezien.
    op de koers verwacht ik dan ook weinig verandering maar het gaat wel om vertrouwen als men waarmaakt wat men zegt , nl een deal in sept.
    Een goede deal maakt het bedrijf stabieler en aantrekkelijker.
  4. [verwijderd] 6 september 2011 18:05
    quote:

    hoopmazzel schreef op 6 september 2011 18:02:

    [...]

    Een goede deal maakt het bedrijf stabieler en aantrekkelijker.
    Bij het waarderen van een aandeel gaat het om contant maken van toekomstige kasstromen. Daarom zijn die inbouwdeals zo interessant. Ieder los kastje dat je verkoopt moet je het kwartaal daarop weer opnieuw verdienen. Terwijl bij inbouwdeals de inkomsten gewoon blijven komen. In 2 jaar zijn er 1 miljoen Renaults met tomtom verkocht. Dit loopt gewoon door naar de 2e miljoen, de 3e miljoen, etc. Zeker ook nog eens met Renault dat in China aan de weg timmert. TomTom kan in Chinese Renaults de kaarten leveren dankzij de joint venture met autonavi www.emerce.nl/nieuws/tomtom-in-joint-...
  5. [verwijderd] 6 september 2011 18:11
    quote:

    justin_case schreef op 6 september 2011 18:00:

    [...]

    Wordt er echter WEL een deal aangekondigd, dan denk ik dat je eerder van een koersreactie (mogelijk gespreid over een week) mag verwachten tot een euro of 5.

    Dan mijn duitje in het "forumzakje".

    Koerssprong:
    Afhankelijk van welke autofabrikant.

    Koers max 4,10 euro.

    Geleidelijk weer teruglopend naar iets boven de 3 euro's.

    Geen deal:

    Aandeel door algehele malaise mogelijk naar 2,55 euro.

  6. [verwijderd] 6 september 2011 18:17
    quote:

    Jerry&Stanislaw schreef op 6 september 2011 17:56:

    [...]

    Volgorde is :

    1. lagere omzetten en nettowinst inclusief nieuwe jaarschattingen
    2. gevolg impairment

    Veel belangrijker is hoe wisten de grote hedgers punt 1 en nog ruim voor de cijfers ?
    Ik denk het te weten, maar ook dat mag niet geschreven worden.
    Je weet maar nooit hoeveel juristen en aandeelhouders je op je dak krijgt.
    Uit de Q1 cijfers en de omzetwaarschuwing destijds kon je al opmaken dat de omzet zou teruglopen. Ik had zelf echter nooit verwacht dat die goodwill zo flink afgeschreven zou worden. Dat is dus wel gebeurd. Dit was denk ik gewoon een slimme analyse van de shorters.

    Net zoals sommige beleggers een mandje met aandelen samenstellen die overnamerijp zijn, in de hoop dat 1 eitje in het mandje uitkomt, zo kun je natuurlijk ook een lijstje met te shorten aandelen maken omdat die allemaal veel goodwill hebben. Ook dat is een gok, maar als er 1 impairment bij zit dan is dat ook weer kassa.

    Dus eigenlijk is er niets geheimzinnigs aan, in de zin van voorkennis, maar gewoon een goede analyse. Zelfs hier werd gezegd dat er wel eens een impairment zou kunnen aankomen, dat werd toen ook door mij genegeerd. Ik geloofde het niet. Maar het gebeurde wel.

    Dat gelul over 'tante sydonia' vind ik trouwens een beetje flauw. Dat is het bewust in diskrediet brengen van iemand zonder duidelijke argumenten. De koers kreeg een klapje door grootspraak van Garmin. Ik zeg bewust grootspraak, want organische groei in Europa hebben ze nog niet laten zien (alleen groei door een overname) en nu denken ze ineens europees marktleider te kunnen worden. Ik geloof er niets van.

    Wel geloof ik dat Garmin in termen van afzet (dus niet omzet) in Europa kan groeien. Omdat TomTom de bovenkant van de markt wil hebben, het assortiment heeft uitgedund (zoals gehoopt!!) naar 9 modellen www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav...

    TomTom's goedkoopste kastje kost nu 159,95 (zie overzicht) en ze willen vooral hun duurdere live modellen verkopen, waarvan de goedkoopste 229,95 en de duurste 349,95 kost. TomTom's CFO Marina Wyatt zei in de laatste conference call dat tomtom qua omzet geen marktaandeel verliest, maar wel qua afzet. Omdat ze niet meer mee willen doen in het segment onder de 150 euro. Misschien wil Garmin dus marktaandeel winnen in het segment onderin.

    TomTom moet daar niet aan meedoen en gewoon een premium prijsstrategie voeren met een duidelijk assortiment. Niet alleen HD traffic is daarin een troef, maar ook mapshare. Ik hoor veel mensen klagen dat het lang duurt voordat een wijziging in een kaart wordt doorgevoerd. Bij mapshare heb je dat probleem niet. Heb net weer 220 routewijzigingen binnengehaald.
  7. [verwijderd] 6 september 2011 18:28
    quote:

    justin_case schreef op 6 september 2011 18:05:

    [...]

    Bij het waarderen van een aandeel gaat het om contant maken van toekomstige kasstromen. Daarom zijn die inbouwdeals zo interessant. Ieder los kastje dat je verkoopt moet je het kwartaal daarop weer opnieuw verdienen. Terwijl bij inbouwdeals de inkomsten gewoon blijven komen. In 2 jaar zijn er 1 miljoen Renaults met tomtom verkocht. Dit loopt gewoon door naar de 2e miljoen, de 3e miljoen, etc. Zeker ook nog eens met Renault dat in China aan de weg timmert. TomTom kan in Chinese Renaults de kaarten leveren dankzij de joint venture met autonavi www.emerce.nl/nieuws/tomtom-in-joint-...
    Dat is idd. mooie handel ,Justin.China ,het India verhaal en nu een mooie deal eroverheen ,moet toch scoren zou je denken.
  8. [verwijderd] 6 september 2011 18:40
    quote:

    hoopmazzel schreef op 6 september 2011 18:28:

    [...]

    Dat is idd. mooie handel ,Justin.China ,het India verhaal en nu een mooie deal eroverheen ,moet toch scoren zou je denken.
    Van alle tegeltjeswijsheden die ik op IEX heb gelezen, is er me eentje bijgebleven. "financiele markten kunnen langer irrationeel zijn dan beleggers solvabel". Ik hoop niet dat dit voor tomtom ook geldt. Ik vind de koers nu ook irrationeel, maar als dat jaren zo blijft, dan neem je er toch een keer afstand van.

    Het gaat allemaal om beheersing en geduld. Waarmee ik niet bedoel 'kop in het zand'. Er zijn ook mensen die jaren met een belegging in portefeuille blijven omdat ze niet met verlies willen verkopen, terwijl ze er eigenlijk geen vertrouwen meer in hebben. Bij geen vertrouwen zeg ik: verkopen. Bij TT is het denk ik meer geduld. Bovendien zal in 2012 de winst ineens hoog uitvallen vergeleken bij 2011.

    Google maar eens op 'big bath accounting'
    www.economiehulp.nl/big-bath-accounti...
  9. [verwijderd] 6 september 2011 18:50
    Klopt,als het vertrouwen weg is:verkopen.

    Anders zit je je er dagelijks aan te ergeren.

    Dat heb ik nog niet;ik zit er niet dik in en verlies is te overzien.

    Verder vind ik het wel interessant om te zien hoe het zich gaat ontwikkelen.

    Hoe T2 met de pers omgaat is waardeloos.Update India ,het China/Renault-verhaal enz.,kom maar op met die stories.

    Daar zijn beleggers nieuwsgierig naar.
  10. [verwijderd] 6 september 2011 19:00
    Tante Sidonia (Vigreux):
    Ik denk dat we een aantrekkelijk aanbod hebben, dat ons een goede kerst moet kunnen geven'', aldus Vigreux. De markt voor persoonlijke navigatiesystemen (PND) zal volgens haar wel verder verslechteren, voordat er een stabilisatie optreedt.
    End quote.
    Dat ons een goede Kerst moeten kunnen geven.
    Commentaar:
    Kan ze nog geheel niet overzien.

    De markt voor persoonlijke navigatiesystemen (PND) zal volgens haar wel verder verslechteren, voordat er een stabilisatie optreedt.
    Commentaar:
    Is waar maar rijmt niet met goede Kerst moet kunnen geven, want die cijfers/aantallen PNDs zullen worden vergeleken met Q4-2010

    Zorgen over de economie spelen de producent van navigatie-apparatuur echter minder parten dan andere elektronicafabrikanten, stelde ze. ,,In de consumentenelektronica heeft iedereen problemen en er zijn weinig categorieën die het goed doen. Maar onze producten zijn geen gadgets en zouden daarom wat meer weerstand moeten hebben.''
    Commentaar:
    Veel electronica zijn geen gadgets en verkopen ook minder bij komende recessie.
    De oude stofzuiger moet dan gewoon nog langer draaien.
    En de TomTom bezitter (niet de professionele weggebruiker)doet er gewoon wat langer mee, of koopt een simpel en goedkoop apparaatje.

    De pleuris zal opnieuw uitbreken in de voorrondes van de Kerst navigatie prijzenslag.

    Nee Tante Sidonia zegt mij niets.
  11. [verwijderd] 6 september 2011 21:31
    Je blijft onverbeterlijk BWR, met gezeur over 'sydonia'. :) Ik denk dat wel of geen uitspraak van vigreux geen invloed heeft gehad op koersen. Het was eerder de grootspraak van garmin tegenover Reuters, plus hun outlook op de pnd markt (volume 20 mln stuks in de toekomst, wat volgens mij helemaal geen ramp hoeft te zijn).
71 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.070
AB InBev 2 5.518
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.730
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 265
Accsys Technologies 23 10.747
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 191
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.753
Aedifica 3 916
Aegon 3.258 322.870
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.894
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.340
Air France - KLM 1.025 35.057
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.042
Alfen 16 24.912
Allfunds Group 4 1.475
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.822
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.331
AMG 971 133.662
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.696
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.011
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 383
Arcadis 252 8.784
Arcelor Mittal 2.033 320.741
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.326
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.240
ASML 1.766 107.940
ASR Nederland 21 4.500
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 494
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.681
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.403

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 maart

    1. Ekopak Q4-cijfers
    2. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Jap)
    3. Inkoopmanagersindex industrie Caixin februari (Chi)
    4. Omzet detailhandel januari (NL)
    5. Inflatie februari vlpg (NL)
    6. Inkoopmanagersindex industrie februari (NL)
    7. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Fra)
    8. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (Dld)
    9. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (eur)
    10. Inkoopmanagersindex industrie februari def. (VK)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht