*Justin* schreef op 31 oktober 2011 21:35:
[...]
He Guppie,
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe lidmaatschap ;)
Ik heb toch een ander beeld bij datgene wat de vorige keer, in 2009, is gebeurd toen na een dieptepunt en een vette impairment (zoek de gelijkenissen met nu) de koers in een keer van 3 euro naar 12-13 euro sprintte.
Ik heb in dit draadje
www.iex.nl/Forum/Topic/1268335/TomTom... een plaatje gezet
img.iex.nl/ForumUploads/5692911.pdf Hierin zie je dat er destijds wel degelijk reden was waardoor de koers toen zo snel groeide. Namelijk de navigatie die met Sanyo was gemaakt (die nu in de Mazda zit), de deal met Fiat, en de lancering van de iphone app. Dus om het nou allemaal op manipulatie destijds te gooien...
Misschien is het juist wel andersom. De koers wordt zowat maximaal geshort, en staat zelfs internationaal bekend als 'heavily shorted'
www.dataexplorers.com/news-and-analys...Destijds was er denk ik teveel goed nieuws op een rij, waarvan onder andere de iphone app als een bom insloeg, dat er een grote lange shortsqueeze plaatsvond. De shortende partijen moesten gewoon in de rij staan om hun posities te coveren, en hoe meer partijen dat deden, hoe meer partijen weer moesten coveren.
De nieuwtjes van destijds waren trouwens niet niks, want Fiat en Mazda vormen samen een belangrijk deel van de automotive omzet, en de iphone app is ook belangrijk, ook voor de HD traffic inkomsten. Je zou dus met evenveel recht kunnen zeggen dat TomTom nu qua koers onderwater staat, en dat juist een hogere koers als 'normaal' gezien kan worden.
Nu niet ik, maar zelfs Jerry met winst per aandeel prognoses komen voor volgend jaar van ruim boven het 2010 niveau, is dit misschien helemaal niet zo ver weg meer. De reorganisatie gaat voor een beter resultaat zorgen. Erg interessant in dezen is de 71 mln brutowinst die al gereserveerd staat op de balans, en in Q4 verder gaat oplopen, en volgend jaar in de boeken gaat komen. (Dank aan MartinMartin dat hij TomTom Investor Relations daarover heeft gemaild!!) Daar gaan we zeker wat van merken, want daar zitten geen additionele kosten meer aan vast, dus is echt brutowinst.
Misschien is het dit keer opnieuw de impairment waarmee de bodembel werd geluid. Sindsdien zijn we al hersteld in twee weken tijd van 2,60 euro naar 3,60 euro. Dat is nog steeds een koers van niks, maar de lijn is in ieder geval ingezet.